Bensin vs Lysfotogen

Det här har ju ältats några gånger (som rätt mycket annat) på utsidan. Jag undrar om någon verkligen har haft problem med riktig lysfotogen som uppfyller svensk standard (som säkert idag är ersatt med en EN-standard istället? Hittills har jag kört med OK, OKQ8 och en rad suspekta dunkar inhandlade i de flesta lågpriskedjorna och det har aldrig varit något problem med kyla. Men jag har alltid kollat just om de är standardmärkta.

Standarden specar ju sån't som renhet etc så det borde ju rimligen säga mer än just ett varumärke som förändrats över tiden.

Paraffin (fulfotogen) vet jag av egen erfarenhet att det skapar problem. Det är därför jag har bomull som filter när jag skulle fixa det i fält. Sedan visade sig att mina Novor går bättre med med bomullsfilter men det är en annan historia.

/Tommy

Problemet med standardmärkning på billiga "skit-märken" är väl att de ligger precis på gränsen för att kunna vara så billiga som möjligt.
Lägg till variation i batcharna och du får en del som ligger över och en del som ligger under. Även om vissa ligger under gränsen kanske de flesta inte ger problem förrän vid riktigt stark kyla men det är ju svårt att veta i förväg, och det är ju i riktigt stark kyla som man är som mest beroende av fungerande kök =)

Kul observation angående filter i Nova.
När jag (i somras) skulle serva mitt Nova i förebyggande syfte (efter 7-8 år av servicefritt bruk) började det trassla något förbannat. Jag bytte tillbaka till det gamla filtret och fick något bättre resultat, men inte bra. Nu kör jag utan filter, och köket går som en skållad råtta.
Det som eventuellt kan ta sig förbi silen i slangen är lätt att får bort med rensnålen, och att riva hela köket tar bara ett par minuter om det skulle vara så.
Då kör jag på bensin. Kör man på fotogen kan det nog vara en bra idé att ha filtret, ifall att man får parrafinutfällning..
 
Tämj "råttan"?

Jag tror också att de "nyare" filtren är skit.

Mina kök går bättre med lite bomull som filter. Framförallt jämnare. Så du kanske skulle prova att tämja råttan? Det ska vara en mycket liten lös tuss - den sväller. Jag har bomullsfilter i både pump och i själva köket. En bomullstops räcker till flera kök.

/Tommy
 
Kör man på fotogen kan det nog vara en bra idé att ha filtret, ifall att man får parrafinutfällning..

Just i det läget med fotogen och stark kyla så är det motiverat att _inte_ ha några filter alls i köket då just paraffinutfällning har en otrolig förmåga att korka igen även helt nya filters porer väldigt snabbt och utan att det syns övh. och där mår det bra att bränslet kommer in även med fasta paraffinpartiklar in i kökets varma del så att det löses upp i övriga bränslet igen av hettan och förgasas tillsammans med resten av bränslet.

om det är mycket skräp och partiklar i bränslet så är det bättre att göra en lös 'strumpa' kring sugslangens inlopp av tyg, wettexduk eller annat finmaskigt så att det är ordenlig yta och långsam genompassage innan det sugs in i slangen/röret
 
Pratade med OKQ8 nyss och de hade 4-takts Alkylatbensin (Ultima) på pump för 17,91 per liter samt på 4 l dunk för 165-170:-. Billigare än fulfotogen. Nu blir det iväg med dunken...
 
Jag har hängt med på diverse bränsle-trådar här på forumet, och en meta-analys ger vid handen att de flesta problem med dålig effekt hör ihop med fotogen eller andra paraffinbränslen. Samtidigt verkar det vara få som har problem med bensin - alkylat eller "kemiskt ren".

Själv har jag valt alkylatbensin till mitt Nova mest pga att det dunstar bort om/när man spiller och att jag slipper byta bränsle till vinterturer.

Så vad är POÄNGEN med paraffinbränslen? Alltså vad missar jag/vi som använder bensin?
 
På vilket sätt är bensin otrevligt vintertid? Det har jag i alla fall aldrig märkt.
/Niklas

För att bensin har en flampunkt* på ca -40C, vilket uttryckt i enkla ord innebär att gasblandningen mellan bensinen och luftsyret lättare blir explosiv vid låga temperaturer. Om jag inte minns fel ligger optimum kring -30C, då bensinen ger ifrån sig maximalt med ångor utan att göra blandningen för fet.
Omvänt blir gasblandningen lätt för "fet" sommartid, varpå den är svår att få explosiv.

I praktiken innebär detta att det är enkelt att ta sig själv av daga om man vill tända sitt bensinkök i ett någorlunda slutet utrymme, t.ex. en absid. Man märker av detta redan om man monterar brännaren i ett trangia. Hela vindskyddet fylls blixtsnabbt med korrekt gasblandning, och tändningen blir betydligt mer effektfull än vid sommarbruk.
Gasblandningen "rinner" lätt iväg till lägsta punkt om det är vindstilla, vilket är otrevligt om man sitter över en liten grop och tar för lång tid på sig att tända.

Fotogen har en flampunkt på ca +50C, och kan under denna temperatur aldrig bilda en explosiv blandning. Detta är också förklaringen till att fotogen är mycket svår att tända utan veke.




*Minimitemperaturen då bränslet börjar ge ifrån sig ångor som kan antändas med öppen låga.
 
För att bensin har en flampunkt* på ca -40C, vilket uttryckt i enkla ord innebär att gasblandningen mellan bensinen och luftsyret lättare blir explosiv vid låga temperaturer. Om jag inte minns fel ligger optimum kring -30C, då bensinen ger ifrån sig maximalt med ångor utan att göra blandningen för fet.
Omvänt blir gasblandningen lätt för "fet" sommartid, varpå den är svår att få explosiv.

I praktiken innebär detta att det är enkelt att ta sig själv av daga om man vill tända sitt bensinkök i ett någorlunda slutet utrymme, t.ex. en absid. Man märker av detta redan om man monterar brännaren i ett trangia. Hela vindskyddet fylls blixtsnabbt med korrekt gasblandning, och tändningen blir betydligt mer effektfull än vid sommarbruk.
Gasblandningen "rinner" lätt iväg till lägsta punkt om det är vindstilla, vilket är otrevligt om man sitter över en liten grop och tar för lång tid på sig att tända.

Fotogen har en flampunkt på ca +50C, och kan under denna temperatur aldrig bilda en explosiv blandning. Detta är också förklaringen till att fotogen är mycket svår att tända utan veke.


*Minimitemperaturen då bränslet börjar ge ifrån sig ångor som kan antändas med öppen låga.

Jaha, där ser man. Själv använder jag ogärna kök när det är kallare än ca 10 minus, men andra är kanske hårdare på den punkten. :)
/Niklas
 
Man märker av detta redan om man monterar brännaren i ett trangia. Hela vindskyddet fylls blixtsnabbt med korrekt gasblandning, och tändningen blir betydligt mer effektfull än vid sommarbruk.
Gasblandningen "rinner" lätt iväg till lägsta punkt om det är vindstilla, vilket är otrevligt om man sitter över en liten grop och tar för lång tid på sig att tända.

Det var som fasen, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Jag trodde det var tvärt om - alltså att fotogen riskerar utfällning och är FÖR svårt att tända i många minusgrader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...