Bensin vs Lysfotogen

Ingen som testat diesel? Jag kör inte med nåt annat än det numera då jag har det i gårdstanken hemma. Köket år ett gammalt 111 och det går att elda med allt som brinner men diesel är rena reabränslet i förhållande till allt annat och inte sotar det heller.
 
Trodde att Statoil slutat med Blå. Thure
Om man går på texten xtrem visade oss på i länken:
"Statoil blå - har bara bytt namn till CAMPINGPARAFIN Men är ändå samma produkt som förut. Kommer heta CAMPINGPARAFIN BLÅ snart. Så nu kan ni pusta ut, finns på alla Statoilmackar."
så är det nog inga problem...
 
Det som är mest lynnigt med bensin är att man gärna första gången glömmer att bränslet är som mest explosivt vid -25 :)

och av samma orsak är T-sprit som mest lynning vid rumstemperatur ned till ca 12 grader C och kan brinna inne i dunk och flaska och spränga den, vilket det inte gör med bensin och bensingaser i en dunk - förrän vid just -25 grader C och kallare. Det är därför man alltid skall förvara T-sprit i säkerhetsflaskor med lång smal pip, helst i metall så att en låga utifrån inte går in i behållaren och smäller där inne.

en stökeometrisk bränsleblandning med luft och atmosfärstryck ökar vid förbränning trycket i en sluten behållare till mellan 7 och 8 Bar övertryck nästan oavsett bränsletyp.

ur explosionssynpunkt när det väl hamnat i situation att det smäller så spelar det inte så stor roll på _vad_ det är för bränsle som smäller

att det fungera att pumpa luft i bensin resp. fotogenkök utan större risk beror på att med bensin så är det övermättad blandning i tanken för att det skall kunna brinna och med fotogen så är det för tunt för att kunna brinna.
 
RP-1 ska ju vara ännu mer effektivt. Enligt Ryska läkare finns det inte heller några hälsorisker. Någon som provat? Flygfotogen ligger ju på samma energivärde som diesel men har inte hittat något för RP-1. Kanske inte brinner bra annat än om man har med flytande syre till köket?
 
Flygfotogen

Jag har lärt känna några piloter som på sin fritid flyger åt fallskärmsklubben. En pilot jobbar åt försvarsmakten, några jobbar på kommersiella flygbolag och någon har nog ”bara” flygning som hobby.

Men de piloter jag pratat med om att använda flygfotogen till något av mina fotogenkök så har dom samtliga avrått från detta för att flygfotogen innehåller så många giftiga tillsatsämnen. Tillsatsämnen som bl.a är till för att förhindra algbildning. Alger i flygbränslet kan nog leda till motorstopp och vad motorstopp i ett flygplan får för konsekvenser vet alla.

Det är möjligt att jag blivit grundlurad för att jag och likasinnade inte ska komma och tigga lite flygfotogen till våra fotogenkök.

Åtminstone för sådär 10 år sedan var det nog ingen skatt på flygbränsle och att använda sådant bränsle till något annat än flyg var därför förbjudet.

Jag har missat att fråga en kille i fallskärmsklubben som nog är flygmekaniker vad han anser om att använda flygfotogen till fotogenkök.
Och nu har alla fallskärmshoppare gått i ide. I mars-april börjar nog säsongen igen för dom mest entusiastiska fallskärmshopparna.

Rätta mig om jag har fel, för jag kan ha blivit grundlurad bara för att jag inte ska tigga lite (sådär 1 liter) flygfotogen.

Per
 
Har kört mycket tryckkök på Flygbensin och Jetfotogen. Sen ungdomförsyndelserna när några nylontält brändes ner håller ego alltid kök ute i det fria. Aldrig några problem med gratisbränslena.
Men självbevarelsedriften ser till att man inte står och andas in avgaserna. Vissa utländska Jetfotogen har gett en gråaktig beläggning inne i köket. Men eftersom köksvård och köra med rätt munstycke ingår i egos köksbeteende så har heller inte det upplevts besvärande, Egen 5-10l dunk med vidhängande vid tratt brukar underlätta gåvan.
 
Nu har jag provat köket med Campingparaffin (tidigare Statoil Blå) och jämfört det mot den betydligt billigare Petrol Blå från Ö&B.
Det var en liten skillnad på lukten vid tömningen utav brännaren och trycket i flaskan, men den var knappt märkbar och på effekten så märkte jag ingen skillnad alls. Det mest troliga över min reaktion första gången, var nog att jag var ovan vid lukten, precis så som jag även var vid bensinen första gångerna...
Campingparaffinen kostade på macken 42:- men skulle höjas till 45:- så skillnaden mot Ö&B´s fotogen blir 16:- per liter.
Jag kommer definitivt att fortsätta med fotogen då det är både billigare och mer tillgängligt.

38077bd2ab0c260466e4d34a1ccccf1e.jpg
 
Hade det inte varit för den något omständligare tändningen hade jag kört på fotogen alla gånger. Jag använder uteslutande tändstål (tar aldrig slut och fungerar alltid), och det är inte helt enkelt att tända fotogen med ett tändstål =)

Fast fotogen är ju onekligen lite "mysigare" och känns mer "rätt". Kanske skulle man ge det ytterligare en chans =)
 
Hade det inte varit för den något omständligare tändningen hade jag kört på fotogen alla gånger. Jag använder uteslutande tändstål (tar aldrig slut och fungerar alltid), och det är inte helt enkelt att tända fotogen med ett tändstål =)

Fast fotogen är ju onekligen lite "mysigare" och känns mer "rätt". Kanske skulle man ge det ytterligare en chans =)

T-sprit är bra förvärmning för fotogenköket...i kyla kan den bäras i en liten flaska nära kroppen.

...(sprit till) Stora hattbrännare monterade i Trangia kan vara svårare att tända med eldstål pga avståndet ner till koppen, annars brukar de flesta MF-kök vara hanterliga på detta sätt...

//J
 
Nu har jag provat köket med Campingparaffin (tidigare Statoil Blå) och jämfört det mot den betydligt billigare Petrol Blå från Ö&B.
Det var en liten skillnad på lukten vid tömningen utav brännaren och trycket i flaskan, men den var knappt märkbar och på effekten så märkte jag ingen skillnad alls. Det mest troliga över min reaktion första gången, var nog att jag var ovan vid lukten, precis så som jag även var vid bensinen första gångerna...
Campingparaffinen kostade på macken 42:- men skulle höjas till 45:- så skillnaden mot Ö&B´s fotogen blir 16:- per liter.
Jag kommer definitivt att fortsätta med fotogen då det är både billigare och mer tillgängligt.

38077bd2ab0c260466e4d34a1ccccf1e.jpg

En sak som kan skilja billig soppa från dyrare är hur den uppför sig i kyla. Statoil blå fungerar i 40 blå utan att det bildas paraffinproppar, hur är det med Ö&B..?

//J
 
Hur "billig" fotogen uppför sig i extrem kyla vet jag inte, tyvärr. Jag har aldrig upplevt några 40 blå när jag varit ute och friluffsat. Det kallaste jag varit ute och tältat i var -29 för några år sen och då hade jag bara ett gas kök, vilket resulterade i utebliven matlagning. Som tur var så hade vi slagit läger i skogslandskap och där funkar alltid eld, så jag fick mitt morgonkaffe. Efter den turen så skaffade jag mitt Omnifuel men har hittills endast kört på kemisk bensin.
Nu har jag provat med fotogen och det ser ju ut att fungera och skulle kvicksilvret krypa ner så lågt som till 40 minusgrader, så håller jag mej nog hellre inne av andra skäl än att fotogenet kristalliseras.:)
 
Nu har jag provat med fotogen och det ser ju ut att fungera och skulle kvicksilvret krypa ner så lågt som till 40 minusgrader, så håller jag mej nog hellre inne av andra skäl än att fotogenet kristalliseras.:)

Sorry, men en kvicksilvertermometer kryper aldrig under -39 grader C för då övergår kvicksilver från flytande till fast form (kemi Åk 7 i grundskolan). Ska man var riktigt noggrann så är smältpunkten inte precis -39 grader C utan någonstans runt –38,8 grader C och ett antal decimaler .

Jag håller mig om möjligt inomhus då/om det är så kallt.


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.