Uppblåsbar flytväst?

I packningen?

Ska införskaffa mig min första kajak i sommar, inte den lättaste men inte den tyngsta, en Puffin Saco blir det.
Men vad väger egentligen flytvästar? Att dom ska tar stor plats i packningen är nog inget problem. En Kanuk 405 verkar se ganska lätt ut men är ändå sugen på en Hiko Cinch (bra med fickor för små fiskeprylar) Men det står inta vad dom väger :(

Du har flytvästen på dig, inte i packningen.. Och skillnaden i vikt mellan olika flytvästar är försumbar vid allt annat än flygtransport. Men visst är "rena" västar typ Kanuken lättare än en Hiko eller Kokatat full med fickor, fästen, radioantenn och jacuzzi... *L*

hälsningar Jens
 
Vikten

är inte den parameter jag är mest intresserad av på en flytväst. Intressant är t ex hur väl den sitter på kroppen om den hindrar rörlighet vid paddling, i och urgång, ivägen för kapellet, hindrar kamraträddning, vettiga fickor för kikare, gps, kamera, reflex etc.
Vikten skiljer rätt lite en tyngre väst har ofta bättre fickor, kraftigare tyg borde hålla bättre. Jag vill inte ha stor volym drygt 5 liter räcker för mig men skulle jag hålla på med rafting i stora forsar behövs betydligt st.örre volym.

Thure
 
Du har flytvästen på dig, inte i packningen.. Och skillnaden i vikt mellan olika flytvästar är försumbar vid allt annat än flygtransport. Men visst är "rena" västar typ Kanuken lättare än en Hiko eller Kokatat full med fickor, fästen, radioantenn och jacuzzi... *L*

hälsningar Jens

Det kommer säkert att bli mycket till fots, för ska ju också ta sig till och ifrån ställena. Och att använda bil, då skulle jag kunna skaffa mig en vanlig kajak. Så vikten har ganska så stor betydelse för mig.

får prova mig fram, för det går alltid att returnera sakerna :)
 
Svettigt

Min första kanotflytväst (Palm) köpte jag samtidigt som min första kajak på Svima.

Det var en flytväst med 2 st fickor fram vilket jag då tyckte var smart. Men redan på första turen med kajaken så insåg att flytvästen hörde till avdelningen urbota dum konstruktion. Flytvästen täckte hela överkroppen (utom armar och huvud) så man svettades som bara den. 0 ventilation. Vid fint väder gick det åt 2 liter vatten i timmen med min i mångas tycken måttliga hastighet (5-6 km/h).

Per
 
En sak som jag tycker har stor betydelse är att västen täcker så liten yta som möjligt mot kroppen så att jackan får en liten chans att andas. Med en väst som täcker överkroppen som de flesta gör kan man enl. min mening skippa allt andasmaterial utom möjligen i ärmarna.
 
Vikt på Flytvästar

Ska införskaffa mig min första kajak i sommar, inte den lättaste men inte den tyngsta, en Puffin Saco blir det.
Men vad väger egentligen flytvästar? Att dom ska tar stor plats i packningen är nog inget problem. En Kanuk 405 verkar se ganska lätt ut men är ändå sugen på en Hiko Cinch (bra med fickor för små fiskeprylar) Men det står inta vad dom väger :(

Vi har vägt de flytvästar vi har i vårat sortiment.

Astral Sea Wolf 750 g i storlek S/M
Astral Willis 820 g i storlek S/M
NRS Vista 850 g i storlek S/M
Astral Bella 925 g i storlek S/M

Så en bra flytväst väger lite under kilot.
 
Vi har vägt de flytvästar vi har i vårat sortiment.

Astral Sea Wolf 750 g i storlek S/M
Astral Willis 820 g i storlek S/M
NRS Vista 850 g i storlek S/M
Astral Bella 925 g i storlek S/M

Så en bra flytväst väger lite under kilot.

Min uppblåsbara Baltic väger 1.339 gram och min vanliga mjuka Helly Hansen seglarväst väger 504 gram. Den lätta seglarvästen värmer också så det kanske är lätt att gissa vilken jag fortfarande föredrar? Om jag ramlar i så kan jag lätt klättra upp i både båt och kanot med seglarvästen men inte lika enkelt med den uppblåsta som sticker ut ca 20 cm från bröstet...
 
Min uppblåsbara Baltic väger 1.339 gram och min vanliga mjuka Helly Hansen seglarväst väger 504 gram. Den lätta seglarvästen värmer också så det kanske är lätt att gissa vilken jag fortfarande föredrar? Om jag ramlar i så kan jag lätt klättra upp i både båt och kanot med seglarvästen men inte lika enkelt med den uppblåsta som sticker ut ca 20 cm från bröstet...

Men om man nu vill ha en flytväst som värmer så LITE som möjligt? I övrigt håller jag med dig, det ska vara lätt att klänga ombord på kajaken igen och uppblåsbar känns inte rätt.

thomas
 
Manuell väst såklart

Men om man nu vill ha en flytväst som värmer så LITE som möjligt? I övrigt håller jag med dig, det ska vara lätt att klänga ombord på kajaken igen och uppblåsbar känns inte rätt.

thomas

Fast man behöver ju inte blåsa upp den...

Den uppblåsbara är väldigt skön för motionspaddling, både på sommaren och på vintern. Den låter goretex andas om inte annat. Värmen håller jag rätt bra själv när jag paddlar...
 
Men om man nu vill ha en flytväst som värmer så LITE som möjligt? I övrigt håller jag med dig, det ska vara lätt att klänga ombord på kajaken igen och uppblåsbar känns inte rätt.

thomas

I så fall är Kanuk 404 ett bra alternativ. Min syster provade lite olika varianter i somras och köpte sedan en 404:a. Bra justerband och bra ventilation kombinerat med helt OK flytförmåga.

Har sett andra lite dyrare varianter som också verkar bra t ex Mocke surfskiväst.
 
Eftersom jag har sit-on-top och alltid torrdräkt så skippade jag flytvästen helt, jag äger inte ens någon dylik och har inga planer på att skaffa en heller då jag flyter som en kork i bara dräkt och sommarunderstället, och, ja, min torris ANDAS rejält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
Teknikern Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 77
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.