PRIMUS OmniLite Ti

Jag är inte riktigt med på skillnaden mellan koppbrännare och hattbrännare.
Finns båda varianterna på fotogen kök.

Kan någon plocka fram några bilder på dom två olika varianterna.

Tack på förhand.
Dan.
Koppbrännaren ser ut som en kopp med en platta på toppen. Hattbrännaren har en upp och ner vänd skål uppe med en massa hål på sidorna.

Koppbrännaren låter som en jetmotor medan hattbrännaren är tyst.




Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Effekt

Följer med en slangbit som man ska sätta på pumpen när man köper den stora flaskan. Har än så länge bara kört med den lilla flaskan. 3 cl bensin går det åt när jag har kokat upp en liter vatten och då har det gått på 2,10 min. Är viktigt att få köket riktigt uppvärmt innan man drar på.
Jag gjorde ett test på maximal hastighet nu på bensinen, 1 l vatten i 1,2 liter ETA-pot, med vindskydd och 18 grader ut. Det tog ungefär 5 min vilket är nästan dubbelt tiden de står på paketet (under idealiska förhållanden jag vet, men mkt mer än 3 min borde det väl inte ta?. Kolla videon nedan jag länkar till för att se effekten vid bränningen. Provade att pumpa lite i flaskan men det hände inget, så det känns inte som att det skulle bero på för lågt tryck. För högt tryck känns heller inte rimligt. Det är rätt munstycke installerat och det gjordes rent igår.
Har fått det att gå på 2,45 med gas med full effekt och upp och nedvänd behållare.
http://www.youtube.com/watch?v=8NwEHUW5B00

Någon som ser nåt som galet på videon?

Såg idag på Naturkompaniet att endast den nya primusflaskan (helröd och ruggad yta) modell större hade gummiförlängningsslang och inte någon av de gamla.

Fotogen brukar vara snabbare än bensin, om munstycket är det rätta.
//J
Fotogen har ett mindre munstycke enligt rekommendationen och då ska det ju inte gå att få det snabbare än ett med större munstycke som bensin. Du menar att man ska köra med större munstycke än rekommenderat? Sotrisk?
 
Fortsätter monologen. Har varit stopp i munstycket flera ggr så jag skruvade isär köket och gjorde rent överallt, tänkte det skulle vara bra efter att ha kört på fotogen göra ggr och sen gått över till bensin. När jag skruvade loss spindeln låg det lite vitt fettaktigt där som jag misstänker är paraffin. Det skulle i så fall innebära att jag fick sådana avlagringar efter att ha kört 4-5 ggr på Petrol Blå i en temperatur på ca plus 20 grader.

Kokade upp en liter på ca 3 min imorse (innan rengöring) så det var väl nåt skit munstycket igår.

Börjar känna mig redo för skarpt läge.

Nån mer nörd än jag som tycker det är mer sport att köra på flytande bränsle?
 
tror knappast att det är petrol blå som ger något sådan - dessutom är brännarbotten flera 100 grader varm när du eldar och då blandar smält paraffin utmärkt med fotogenet

tror mera på att det har varit skit eller överdriven mycket silikonsmörja för o-ringarna som kommit in i pumpen/kran i hanteringen och spolats in till brännare. denna är närmast olösligt i fotogenet och smälter inte heller av värme.
 
Fotogen har ett mindre munstycke enligt rekommendationen och då ska det ju inte gå att få det snabbare än ett med större munstycke som bensin. Du menar att man ska köra med större munstycke än rekommenderat? Sotrisk?

Nej, fotogen är ett snabbare bränsle än bensin pga högre energiinnehåll givet att de munstycken man använder är för rätt bränsle Att man ska ha ett mindre munstycke för fotogen beror på att proportionen luft och bränsle ska vara annorlunda för optimal förbränning.

Nu är ju alla munstycken en kompromiss så möjligen går det att köra fotogen genom bensinmunstycket, men troligen får du inte något bra resultat...

//J
 
xxargs tror mera på att det har varit skit eller överdriven mycket silikonsmörja för o-ringarna som kommit in i pumpen/kran i hanteringen och spolats in till brännare. denna är närmast olösligt i fotogenet och smälter inte heller av värme.[/QUOTE sa:
Där fick man lära sig något nytt. Jag hade mycket problem efter att jag väl frikostigt smort in läderpackningarna med silikon. Har misstänkt att det kunde vara så och xxargs inlägg tyder på att det kunde vara det var problemet. Förutom lite småskit som täppt till så har jag inte upplevt problemet på länge. Kör bara bensin och förvärmer frikostigt, startar med lågt pådrag för att öka sedan och det funkar bra för det mesta. Men att bli bekväm med lite skruvande och felsökning hör nog ihop med dessa brännare. Förövrigt känns det som ett kvitto på att brännaren funkar bra när den hörs rejält.
 
Tänkte skriva ifall någon undrar inför framtida köp av Omnilite Ti.

Har läst andra trådar om att det är svårt att hålla en svag låga osv på vissa kök, att man inte alltid är ute efter att koka upp vatten så fort som möjligt utan kunna laga bra mat också. Läste om ristestet, dvs. koka ris utan att det bränner fast, så jag bestämde mig för att göra det igår.

Förutsättningar: 4 dl vatten i1,2 l ETA-pot, brännaren på bensin samt vindskydd runt. Kokade upp vattnet, i med riset och vred sen ner maximalt med nålen. Gick att hålla en stabil men svag låga hela tiden så att det småkokade utan att bränna fast. Fantastiskt nöjd.

Så här såg det ut. http://youtu.be/3Ij792HHxZw

Har kontaktat Primus angående frågor jag haft men som ej besvarats här. Får återkomma med svaren på dessa.
 
Har följt den här tråden nu därför att jag själv går i tankar att köpa en omnilite Ti.
Några basala frågor kvarstår dock som jag känner att jag vill ha svar på
innan det är dags att slå till:
Är det ett enkelt kök att använda för någon som inte är van vid sådan kök?
Är monteringen enkel så det går smidigt att placka ihop och isär flera gånger under dagen?
Jag ska använda köket ffa vid jakt och då blir det oftast en snabb lunch och sedan packa ned köket i säcken och dra vidare - Tar det lång tid för köket att kyla ned innan man kan lägga ned det i säcken igen?
Och så sista frågan(för tillfället iaf...) Är det en robust konstruktion(sköra delar???) så det tål lite "slit och släng"?

Vänligen
Anejon(som gillar att komma med många frågor innan jag gör ett köp....)
 
Har följt den här tråden nu därför att jag själv går i tankar att köpa en omnilite Ti.
Några basala frågor kvarstår dock som jag känner att jag vill ha svar på
innan det är dags att slå till:
1. Är det ett enkelt kök att använda för någon som inte är van vid sådan kök?
2. Är monteringen enkel så det går smidigt att placka ihop och isär flera gånger under dagen?
Jag ska använda köket ffa vid jakt och då blir det oftast en snabb lunch och sedan packa ned köket i säcken och dra vidare.
3.Tar det lång tid för köket att kyla ned innan man kan lägga ned det i säcken igen?
4. Och så sista frågan(för tillfället iaf...) Är det en robust konstruktion(sköra delar???) så det tål lite "slit och släng"?

Vänligen
Anejon(som gillar att komma med många frågor innan jag gör ett köp....)
Lade till punkter i din text för att göra det enklare.
1. Ja. Jag hade ett ETA-power innan och det gick snabbt att lära sig att köra Omnilite på flytande bränsle. Med gas är det bara sätta ihop och tända på i princip. Tänk dock på att om du använder flytande bränsle måste du låta kranarna ligga öppet efteråt med flaskan i OFF-läge och sen skruva loss flaskan i det läget, allt för att slippa spill.
2. Ja
3. Nej, det är svalt när du ätit upp.
4. Konstruktionen känns rejäl, och du kan montera isär köket utan att behöva vara speciellt händig.

Ska du köra på flytande så kör på bensin eller om du hittar den billigare alkylatbensinen. Strunta i fotogen. Men för snabba uppkok flera ggr/dag som du skriver så rekommenderar jag gasol.

Frågan du bör ställa dig är om du bara ska använda det under "gasolsäsong" eller året runt. Det finns ju andra rena gasolkök som tar liten plats och som har tändare osv (ETA-express/Solo etc). På semestern använde jag ETA-power före Omnilite vid vissa tillfällen eftersom det har inbyggd tändare och vindskydd etc.

Glömde en sak: se till att du köper kärl med värmeväxlare. Jag trodde inte det var sådan skillnad.
 
Just det här med att lära sig bensinkök eller multifuelkök kan vara svårt om man bara haft trangia eller gaskök innan, men jag lärde mig mitt omnilite väldigt fort, och det går förvånansvärt fort att använda. Med rätt kastrull och bra vindskydd är det ett riktigt bra kök.

En negativ sak, speciellt i jaktsammanhang är att köket inte är tyst, utan låter väldigt mycket.
 
Av någon anledning gör inte primus/optimus längre kök med hatt/båt-huvud till sina koppbrännare som bl.a gamla optimusköken (silent versionen) var kända för, det finns 3'-part tillverkar av dessa men kostar ganska mycket och är ganska tunga - primus med betydligt mer resurser borde kunna pressa ut ett sådant 'tillbehör' i tunn rostfritt till rimligt pris tycker jag för användare som vill ha tystare kök.

Nu är förvisso hattbrännare inte helt tysta de heller för att det är flasktryckkök då det är ganska mycket turbulens i blandarröret där gasstrålen kommer ut och blandar med luft i första steget - skall det vara ännu tystare så behöver man egentligen tryckreducera till typ 30 mBar och köra med grövre munstycke som man gör i spishällar, dock inte helt lätt att få till med en förgasarkök för flytbränsle med gastemperaturer på flera hundra grader..
 
Kastruller som passar.

Finns det någon som kan rekomendera vilka kastruller o vindskydd som fungerar bra med detta kök. Gärna en kastrull på ca 1.5 l och en stekpanna/lock. Mvh Anders ps. Jag fundrerar på att cykla I Sydafrika o vet inte vilka bränslen som finns där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.