PRIMUS OmniLite Ti

Rengör aldrig mitt.

Om du däremot vill ha ett rent kök ska du tänka på att det är förvärmningen som sotar.
Köp en liten flaska och fyll den med t-röd, vilket du sedan förvärmer med. Då blir inte köket smutsigt alls.



EDIT:
Ja t-röd sotar ju litet, men det finns sprit som inte sotar alls.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Jag tänkte inte på gängen utan längden på delen av pumpen som går ner i flaskan.

Men du skruvar loss brännaren från flaskan när du ätit klart?

Jag skruvar lös brännaren från pumpen och låter pumpen sitta kvar på flaskan. För det mesta stoppar jag sedan in pumpen i centrum av min silvertaperulle för att skydda den. Ibland lossar jag på pumpen för att lätta på trycket men inte alltid.
 

avslutad210712

Gäst
Går det smidigt att tända med ett tändstål på omnilite? Krävs bensin (eller gas) misstänker jag.

Att tända bensin tycker jag går väldigt enkelt med tändstål men gas föredrar jag att tända med en powerlighter eller någon annan tändare.
 
Vad är fel. Har försökt att koka nu på morgonen och det gick inte att koka upp en liter vatten. Blev rumstempererat efter 11 min. Kör på Petrol Blå men så här illa ska det inte vara, var inte så igår. Behöver det rengöras? Fick det igår....

http://www.youtube.com/watch?v=wuw0QNa3vO8&feature=youtu.be

Skruven är öppen maximalt på flaskan, trycker är 20 dumpningar, och jag har max på det nedre vredet
 
Vad är fel. Har försökt att koka nu på morgonen och det gick inte att koka upp en liter vatten. Blev rumstempererat efter 11 min. Kör på Petrol Blå men så här illa ska det inte vara, var inte så igår. Behöver det rengöras? Fick det igår....

http://www.youtube.com/watch?v=wuw0QNa3vO8&feature=youtu.be

Skruven är öppen maximalt på flaskan, trycker är 20 dumpningar, och jag har max på det nedre vredet

Glöd dig åt att du får en del problem från början i hemmamiljö. Då lär du dig att det kan uppstå ett flertal problem och lättare identifiera dem. Du har givetvis läst instruktionerna noga och googlar runt och sökt svar här på forumet då hittar du svaren. Använd klassiskt felsökningsschema som till motorer. Börja längst ut och arbeta dig inåt. Finns det tryck ? Kolla hela vägen. Om inte kan det vara några små saker som ställer till det. Blir det en bra stråle när du ska förvärma så är det antagligen inte där problemet är. Antagligen för dålig och snål förvärmning som brukar kunna ställa till det. Men åter igen var glad över problemen nu när du ska lära dig. I skarpt läge är det trist att få huvudbry.
 
Testade med gas och max effekt och kokade upp en liter vatten på 2.40 så det är inte köket det är fel på. Hittade alkylatbensin för 17.91 per liter så jag ska handla det och köra med istället. Inget mer fotogen för min del.

Går det att tömma trycket i flaskan innan man skruvar loss korken?
 
Körde nu med alkylatbensin och då fungerade köket som det ska igen. Kokade upp en liter på ca 4 min. Köper det på pump för 18 kr litern så det borde bli bra mkt billigare att köra på det än gas (69:- för 450 g). Ni som kör med bränsle, har ni övergett den lilla flaskan (0,35) som följer med för att slippa fylla på så ofta?
 
Vad är fel. Har försökt att koka nu på morgonen och det gick inte att koka upp en liter vatten. Blev rumstempererat efter 11 min. Kör på Petrol Blå men så här illa ska det inte vara, var inte så igår. Behöver det rengöras? Fick det igår....

http://www.youtube.com/watch?v=wuw0QNa3vO8&feature=youtu.be

Skruven är öppen maximalt på flaskan, trycker är 20 dumpningar, och jag har max på det nedre vredet

Troligtvis sot i munstycket. Fotogen brukar vara snabbare än bensin, om munstycket är det rätta.

//J
 

avslutad210712

Gäst
Körde nu med alkylatbensin och då fungerade köket som det ska igen. Kokade upp en liter på ca 4 min. Köper det på pump för 18 kr litern så det borde bli bra mkt billigare att köra på det än gas (69:- för 450 g). Ni som kör med bränsle, har ni övergett den lilla flaskan (0,35) som följer med för att slippa fylla på så ofta?

Den lilla flaskan räcker länge :)

Brukar gå mindre än en liter Heptan för två personer och tio dagar i fjällen så är du ensam så räcker den lilla ett tag.

Om du läser manualen så ser du att du skall vända flaskan och låta bensinen brinna ur mot slutet av koknigen. Vilket jag aldrig gör för det brinner läääääääänge på bensinen i slangen. Men vill du vara ekonomisk så lär du dig ungefär hur länge det brinner på bensinen i slangen.

Har lite mer erfarenhet av OmniXX än bara ett år eftersom jag kört Omnifuel i nio år innan det blev ett OmniLite som komplement
 
Nu när vi ska iväg på semestern är vi 2 vuxna och 2 barn, dock med Omnilite som jag kör på bensin och ETA-power på gas.

Ett väldigt smidigt sätt för att undvika all möjlig kontakt med bensinen skulle vara att ha en 1 l flaska till köket och fylla upp den och skruva på den på köket för att sen köra så till den blir tom utan att skruva loss den.
Hur mkt man än eldar ur slangen så måste jag torka munstycket på slangen efteråt för att få bort lite bensin. Sen när jag ska sätta på den igen så läcker det lite pga trycket i flaskan.

Vågar man göra så, eller måste flaskan skruvas loss efter varje måltid?
 
Jag är inte riktigt med på skillnaden mellan koppbrännare och hattbrännare.
Finns båda varianterna på fotogen kök.

Kan någon plocka fram några bilder på dom två olika varianterna.

Tack på förhand.
Dan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.