Finns det inga mindre ultralätta kokkärl?

Esbits eldställning smälter av bra ved. Men ovanpå ett diskställ från IKEA fungerar det.
Med två bitar cykeleker i som hopsvetsad hänkel kan du hänga den i en svetstråd i trefoten över lilla brasan.
Har en jämförelse mellan Metatabletter av olika sort och andra bränslen men på en annan dator.
Engelska stora Hextabletter klarar lätt av två koppar till kraftig sjudning även vintertid. Metatabletterna upplever ego som brinnande kortare tid, på mindre yta, d v s svalare. Det är ytan och vikten som gör det.
Metakombinationerna är ju mest tänkta för toppattackerna och nerfärden till lägret, då duger fesjummet länge.


Citat från bushcraft.uk

ANDYLASER
14-04-2004, 15:59
Did a quick comparison test. 3 meta tablets, which are the same physical size as 1 hexy tab, heated 250ml of water to above 70deg C in about 7 mins and were totally used with no residue. If crumbled, they can be lit with a blast match. By the way, 70 degrees was the limit of the thermometer I had to hand. I them repeated the test using ! hexy block. The block was a pain to light and gave off much nasty fumes. After 10 mins it was still burning and the water was at 70 deg C.
Conclusions: the hexy blocks would probably be better if heating a mess tin or something similar. The meta fuel is much better if heating something cup sized. Both quicker and easier. The other advantage is everything fits inside the cup, making for a compact pocket sized system.
 
Senast ändrad:
Lite fifffiga lösningar på den sidan.

Jag har övergett esbitkök då ja ansåg dom för dyra i drift - nån som har tips vart man kan få dom billigare.

Jag kör gas mestadels nu och har ett paket esbit i reservutrustningen som backup om jag
kör slut på gasen - man vågar dra iväg med t.ex bara 100g gas fast det är på gränsen.
 
Esbit Cookset

Cookset 585ml från ESBIT på outnet, ingår Lock, Vindskydd och meshpåse. Vikten står 197 gram, tror det är för hela kittet, vad bara kastrullen väger har jag ingen aning om?

Ska själv köpa setet, då jag behöver en liten kastrull... Man får setet för 299 kottar bara

Mvh troswe

Min sån där kottpotta kommer jag ta med till Sylarna nu i helgen... som "backup" när man skall brassa lite vatten till kaffe/varmakoppen etc.

Himla lite å smidig, men vi får se om jag får spader på Esbit-kladdet (efter man eldat sägs de att kastrullen blir brunkladdig)

PS. Köpte mitt från GetOut för 199 kottar :eek:)
 

Hex är bättre än Esbit tycker även jag. Men hex är inte helt ogiftigt...vet iofs inte om Meta är bättre i detta avseende men de senare får användas som bränsle till leksaksångmaskiner vilket talar till deras fördel.

...ved i allehanda former finns i stort sett överallt för både mys- och viktmedvetna...med en lagom påse räcker pinnarna till både middag och frukost...

//J
 
Lilla ESBIT Cookset 585ml tittade jag på tidigare. För 200 kr är det klart attraktivt. Men jag utgick från att kastrullen utgör merparten av vikten, mao över 100 g. Vilket gör att den är en i mängden av 100-plusare. Någon som kan bekräfta vikten?

Jag skaffade en Optimus Terra Solo på 0,6 liter i sommras. Den väger in på 110 g om man tar bort den där fåniga oanvändbara sk stekpannan. Tar man även av handtagen väger den 85 g - bara lite tyngre än Trangias 1-liter...

En gammal Meta 75 eller 71 (eller båda om dom passar i varandra) kanske skulle kunna vara något. Hittade dock inga på "auktionssajten" för stunden. Men dom kanske dyker upp...

Men det verkar som att man kan sammafatta utbudet till att det inte är någon större vits att leta efter mindre kastruller än Trangias 1-liters till 27:an för att spara vikt. Med något enstaka undantag för en ½-liters titan-pyts, är alla lika tunga eller tom. tyngre. Eftersom man med en mindre kastrull även förlorar möjligheten att kunna steka på ett vettigt sätt (Meta-kastrullerna undantagna), tycker jag nog att Trangia verkar bästa valet. Fast den passar ju inte mitt lilla hemmabyggda stormkök förstås... hmm...

Inga andra förslag - Något som inte är avsett som camping-kastruller? Typ fiskbulle-konservburk, fast större, eller nåt..?
 
Trangia 28 (mini)

Denna kan man ju använda, har en liggandes, glömde helt bort det!

Fakta om 28:an

Kittel 0,8 liter i aluminium, lock/stekpanna 15 cm i non-stick. Spritbrännare, vindskydd och tång. Vikt 330 g (har en äldre version utan non-stick)

Någon som vet vad Kastrullen på 0,8 liter väger? Och stekpannan väger? Och när ni ändå håller på, kan ni väl väga tamojen också? Har bara en badrumsvåg hemma... Och visar inte precis gram ;)

Mvh troswe
 
Jag kommer i första hand att använda dom här grejorna för kortare helg-turer hemavid. Så påsmat är inte aktuellt. Skulle jag dra ut på långtur solo, har jag lyckan att själv kunna frystorka min egen mat.

Ursäkta att jag stjäl tråden med en sidofråga, men det där var lite för intressant för att släppa. Du har alltså tillgång till frystork? Har du en egen, eller tillgång till någon annans?

- Erik
 
Du kan frystorka i en frys, helst kallare än -18, bred ut maten tunnt på ett bakpapper och sätt in det utan lock.
När det fryst har du stora vattenkristaller som rim på maten, ta ut den och skaka eller borsta av rimmen, packa i plastpåse åter in i frysen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.