Finns det inga mindre ultralätta kokkärl?

Jag har förvisso mest tittat hos våra etablerade Svenska shoppar. Men jag har letat efter kokkärl i ½-liters klassen för solo-turer, och även när jag tittar på "värsting-prylarna" i titan, så väger dom lika mycket som lilla Trangians 1-liters kastruller. Så varför ska man då satsa 500 spänn på en ½-liters-pyts..? Med den vikten och materialtjockleken blir dom väl förvisso närmast "stridsvagnssäkra". Men det är inte det jag är ute efter...

Under semestern i år, snickrade jag till ett eget ultralätt sprit-eldat "storm-kök" för solo-turer. Det väger 70 g, komplett med 2-delat vindskydd, brännare, en kastrull, plast-lock med "pasta-sil" och kastrull-isolering för värmehållning.

Problemet är att kastrullen är lite för liten för att vara riktigt praktiskt användbar. Den rymmer bara 3½ dl till brädden. Det räcker för att koka tex gröt eller pasta, men det blir väldigt fullt när man tillsätter pastasåsen...

Kastrullen är en uppäten konservburk fiskbullar som är av aluminium. Jag har letat som en tok i alla affärer jag har i omgivningarna, för att hitta något som säljs i en större burk - men förgäves... Det var då jag letade bland friluftsbutikerna, och fann att lättast pytsen väger lika mycket som hela mitt stormkök... :(

Alla tips är välkomna, från återvunna sopor till köpe-prylar i titan... Att återanvända förpackningar är inget självändamål för mej, även om det är trevligt när det är billigt. Men förpackningar är ju som regel väldigt lätta för att spara material. Fiskbulle-kastrullen väger 20 g, ingen "riktig" kastrull slår det. Hållbarheten blir ju naturligtvis begränsad, men det gör oftast inte så mycket om priset är gratis.
 
Jag har liknande erfarenheter som du skriver om, jag har provat massor av olika kombinationer av kokkärl + handtag + durkslags -funktioner. Jag har dock äntligen hittat den lösning som hitintills är optimal för mig på soloturerna.
Jag har till sist fastnat för att Evernew Ti Pasta pot, vikt ca 116g inkl. lock och handtag, volym ca. 9,5 dl, stabilt integrerat handtag, locket funkar som durkslag. Gasflaskan ryms inuti kärlet.
Jag har kommit fram till att det är viktigt med stabilt handtag på kokkärlet, har vid ett tillfälle tidigare med ett hemgjort ultralätt handtag, tappat ut hela middagen på marken när jag skulle slå bort lite kokvatten. Inte kul när man är långt ute på fjället och all mat är guld värd.
Gramjakten måste absolut kombineras med sunt förnuft och praktisk erfarenhet.

/ Lars Östlin
 
En normalportion är 4-5 dl, du behöver ett kärl som är större än det för spill samt att röra ner din torrmat. 3/4 l fungerar väl i praktiken, 0,9 l kär brukar rymma två gasbehållare. snuskburkarna är rymligare men de är baserade på matlag om två.
Lättaste 0,75 ego hittat är Esbits Al kastrull 72 g med lock. YMMV
 
Jo... Den har jag ju sett. Och den finns ju även i en 0,55 liters variant som skulle passa mej bättre, eftersom jag tycker 1 liter är onödigt stort när man är solo.

Men jag är måttligt förtjust i dom där korta handtagen... Är man inte tvungen att använda grytlappar för att ta grytan av elden?
Dessutom har jag fn kök med för "tajta" vindskydd, så den typen av handtag får inte plats. Det var ett tag sen jag höll i en Evernew-gryta, men på billd ser det ut som att kanten är i klenaste laget för att fungera med en normal "tamoj", eller..?

Jag håller med om att grejorna måste fungera. Det gäller både stabilitet på köket och bra handtag. Just handtaget har jag ingen egen lösning på ännu (därav saknas det i vikten på mitt kök). Tillsvidare använder jag tamojen från ett Trangia Mini på 20 g som jag tycker funkar bra på dom flesta av mina kastruller.
 
Vi har prövat 0,55 l modellen oxså och den visade sig vara för liten för en 0,5 l praktisk portion.
Handskar behövs i alla fall i vårt klimat i närheten av kylskåpets innertemperatur som årsmedel.
Handtagen kan vara nästan helt infällda under matlagning och sen när du släcker köket är det lätt att vika ut dem och bruka dem. Med grytlapp i form av halsduk eller trasa är möjligheterna att fippla vida större än med handskar. YMMV
 
Senast ändrad:
Jag kommer i första hand att använda dom här grejorna för kortare helg-turer hemavid. Så påsmat är inte aktuellt. Skulle jag dra ut på långtur solo, har jag lyckan att själv kunna frystorka min egen mat. I så fall blir det antagligen fråga om att använda 2 kärl.

Den pyts som jag har testat på sista tiden rymmer 6 dl (till bredden), och den tycker jag räcker gott o väl för den mat jag gjort. Det är en ner-kapad konservburk i stålplåt som jag först gjorde för att testa mitt ved-eldade kök som jag åxå experimenterar med (ville inte sota ner mina riktiga kastruller innan jag visste om det skulle funka). Tyvärr funkar den inte så små kastruller att steka i (10 cm). Det gör däremot Trangias 1-liters teflon-kastrull som med sina lätta 80 g då dessutom har dubbel funktion.

Letade efter Esbit-kastruller... Hittade bara den här 0,75-liters i titan på 106 g (möjligen ingår en påse i den vikten, men det framgår inte).
http://www.esbit.net/product-detail/items/PT750-TI-750-ml-titanium-pot.html
Den där alu-kastrullen, ingår den i ett av deras köks-kit? Eller är det en utgången föregångare till åvanstående, som har "förbättrats" med titan och 34 g extra vikt?

Att använda en vante som tamoj, förutsätter nog en som är av natur-material. En syntet-vante skulle jag inte vilja använda när lågorna slickar kastrullväggarna. Inte utan att först blöta ner den, och hur kul är det..? På vintern kan det kanske vara ett alternativ när man ändå har rejäla vantar med sej, men på sommaren verkar en vettig tamoj som ett bättre och lättare alternativ. Bara den får ett säkert grepp om kanten.
 
299 kottar för 0,585 L potta ;)

Cookset 585ml från ESBIT på outnet, ingår Lock, Vindskydd och meshpåse. Vikten står 197 gram, tror det är för hela kittet, vad bara kastrullen väger har jag ingen aning om?

Ska själv köpa setet, då jag behöver en liten kastrull... Man får setet för 299 kottar bara

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
En lös tamoj blir ju inte lika varm som handtag som sitter fast på grytan.

Jag märker ju när man lagar mat i vanligt Trangia att om man har tamojen hänger kvar på grytan så blir den jättevarm.

En lös tamoj kan dessutom användas till flera olika grytor. (Så man kan t.ex. ha tre grytor men bara ett handtag med sig.)
 
Meta-80 som brukar gå för några tior på auktionssajten har en kastrull med handtag och lock som jag vägt in på 109 gram. Rymmer väl en 8dl. Meta-[andranummer] som är mindre kan jag inte uttala mig om, men de bör väl nästan vara lättare.
 
Meta kastruller finns i flera olika storlekar, gemensamt är att de är lätta, de tillhör topputrustningen.

Meta 25 24g, Meta 40 63g, Meta 50 är ju föregångaren till Trangia med vindskydd, snöplatta, tamoj- tillika ruschbana för metatabletterna, stekpanna/lock och två kastruller, totalt 765g, Meta 75 72g och Meta 80 109g. Till de små Metakastrullerna hörde kokställning, äggkokarställ, tekula och brännarbehållare till de större.

Nedan några mellan 50 och 25.
 

Bilagor

  • IMGP0082.jpg
    IMGP0082.jpg
    75 KB · Visningar: 1,982
Senast ändrad:
Meta kastruller finns i flera olika storlekar, gemensamt är att de är lätta, de tillhör topputrustningen.

Meta 25 24g, Meta 40 63g, Meta 50 är ju föregångaren till Trangia med vindskydd, snöplatta, tamoj- tillika ruschbana för metatabletterna, stekpanna/lock och två kastruller, totalt 765g, Meta 75 72g och Meta 80 109g. Till de små Metakastrullerna hörde kokställning, äggkokarställ, tekula och brännarbehållare till de större.

Nedan några mellan 50 och 25.

Du som verkar ha koll, har du någon aning vad energimängden är för 1kg hexamine resp 1kg kökssprit (typ tenol).

Jag funderar på att ta meta 80 på nästa längre sommartur. Sprit är ju bara för dåligt. Gillar mina bensinkök, men ibland vill man ha frid hela vägen. Brännaren i meta 80 borde även lämpa sig för att elda med vegetation emellanåt eftersom den är så pass stor. Med lite tillpassning för att ta bort värsta sotningen så.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...