Paddlare räddad på ö.

Det var en torrdräkt i högsta prisklass...

bergspredikan?

Även den bästa utrustning har en tendens att gå sönder...

Osäker men tror det är i Paulus 2:à brev på utsidan

Intressant är dock Matteus 24:36:

"Men om den dagen och den stunden vet ingen något,
icke ens änglarna i himmelen,
ingen utom Fadern allena."

Tror Matteus syftar på hur länge en torrdräckt håller...,
 
Följande scenario inträffar:
du paddlar en tidig morgon. Inga andra är uppe annat än diverse fiskmåsar. OCH ett gäng personer i en stor, snabb motorbåt. Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. Paddlare överlever mot många odds men tillbringar över ett år i intensiv rehab och blir aldrig helt återställd.

Ingen elektronik öht överlevde/hade överlevt den olyckan vilket väckte insikten att man inte bara måste förlita sig på teknik, man måste lära sig oavsett man vill eller inte.
 
Det var en torrdräkt i högsta prisklass...

Prisklass och kvalitet är två helt skilda saker. Likväl som det finns billigt skit, och dyrt skit så finns ju motsatsen också och min torris är varken den billigaste eller den dyraste, men håller rejält hög kvalitet. Eftersom jag ställde kraven direkt till fabriken fick jag vad jag förväntade mig.
 
Du har så rätt, där hjälper ingen elektronik.

Följande scenario inträffar:
du paddlar en tidig morgon. Inga andra är uppe annat än diverse fiskmåsar. OCH ett gäng personer i en stor, snabb motorbåt. Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. Paddlare överlever mot många odds men tillbringar över ett år i intensiv rehab och blir aldrig helt återställd.

Ingen elektronik öht överlevde/hade överlevt den olyckan vilket väckte insikten att man inte bara måste förlita sig på teknik, man måste lära sig oavsett man vill eller inte.

Snabba motorbåtar som inte har rätt uppmärksamhet föröver, vad kan man göra åt dom? Dom behöver inte ens vara onyktra för att lyckas pricka en kanot. Jag har min flagga, men vad hjälper den om ingen tittar framåt. Jag har en sprayburks-siren, men räcker det för att överrösta en motor? Jag har min fula lysgula vägarbetarväst, men ingen tittar ju åt mitt håll.

En Gotlandsfärja gör 32 knop och besättningen är utbildad och står högt upp på en brygga. Men ändå, när jag ser en Gotlandsfärja vid horisonten tar det 6 min innan den är där jag är. Hur långt hinner jag på 6 min? Vart ska jag ta vägen?

Men varken GPS eller PLB försämrar situationen. Inte mobilen heller.

thomas
 
Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. .
Mot sånt hjälper inte ens all världens häftigaste elektroniska säkerhetssystem. En av anledningarna till att jag lämnar skärgården därhän sommartid är just denna, risken att bli nedseglad är allt för stor. Dessutom är synbarheten på min utrustning nästan lika med noll i vissa lägen och då agerar jag efter det. Yrkessjöfarten och militären vet var jag finns och det är ingen risk att bli nedseglad av dom, eller en u-båt (som det finns gott om där jag tidvis håller hus).
Med fritidsbåtarna är det ju ett helt annat läge då dom varken ser mig bra, har dålig koll, kan vara påverkade eller kör för fort. Tyvärr utgår jag numera efter ett halvt liv bland vågorna från att fritidsbåtarnas skeppare är döva, blinda eller förståndshandikappade tills motsatsen bevisats, jag har sett alldeles för mycket. Jävligt tråkigt, men så är det.
 
när jag ser en Gotlandsfärja vid horisonten tar det 6 min innan den är där jag är. Hur långt hinner jag på 6 min? Vart ska jag ta vägen?

thomas
Det är då man tar upp sin VHF och anropar dom. VHF är en jättebra sak när man är i tätt trafikerade farvatten och inte vet om fartyget uppmärksammat kajaken.
 
Re Teknikern

Hur många ggr har du anropat en båt med VHF radio från kajak för att få uppmärksamhet?!?! Var var det?!?!

Jag fattar inte var ni paddlar i Värtahamnen eller Kapellskär?!?!
 
Re Teknikern

Hur många ggr har du anropat en båt med VHF radio från kajak för att få uppmärksamhet?!?! Var var det?!?!

Jag fattar inte var ni paddlar i Värtahamnen eller Kapellskär?!?!
Det har faktiskt hänt några gånger där lederna delar sig eller ligger tätt och jag inte vet vilken led fartyget tänker ta.

Sverige består inte enbart av Stockholm med omnejd serru, det finns fler ställen med ganska tät trafik. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
Anders V Kanotist räddad i Båtfors naturreservat Paddling allmänt 9
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...