Paddlare räddad på ö.

Jag funderar faktiskt på att avsluta mitt mobilabbonnemang, jag betalar i dagsläget c:a 800:-

Hoppsan:(

Jag skulle betala ca 8eur/år om inte min käre arbetsgivare skulle sponsra både lur och abbonnemang. Här tenderar folk säga upp trådabbonnemang då de är så dyra...

Har själv också funderat på PLB, men har inte ännu gjort slag i saken då små, kompakta och lätta PLB har fått kritik ute på världen att de inte tål saltvatten...
 
Är det plasten som rostar då eller,,,,,,,,,,,,,,, :)


Ang. fasta telefonen så blir den kvar av en anledning, dvs. bredbandet, som går via stadsnätet. Det finns i dagsläget ingen bättre lösning och trådlösa eländet via nån mobilmast går jag aldrig på för det är skit. Jag måste ha stabil lina jag kan lita på av ett par anledningar, och reservlösningen här är sattellit i dagsläget om huvudlinan fallerar.
 
Intressant


Men en PLB jag hittar i svenska butiker, Fastfind 210 PLB GPS (lämpligt format för kanot) verkar ha ett annat hus. Just det problemet som nämns i din länk gäller en specifik modell, kanske ett annat fabrikat också. Problemet verkar inte vara saltvatten utan helt enkelt att den läcker efter viss tid pga en konstruktionsmiss, där en skruvskalle tätar med o-ring. Det finns inget "dike" för o-ringen utan den komprimeras (av skruvskallen) och tillåts krypa utåt.

Det finns väl inget som säger att just Fastfind 210 PLB GPS är 100% tät, men den har i alla fall troligen inte just detta specifika fel.

En Fastfind 210 PLB GPS finns att köpa för strax under 3000 kr och det ser ut som det finns ett undervattenshus (180m, avsett för dykning) till den också, pris okänt. Borde ju lugna den mest orolige tycker jag.
 
Hur nära?

Men hur nära brukar ni paddla när ni paddlar i grupp? När har man kommit ifrån varandra? Själv har jag mest paddlat ensam och ganska ofta med 1 person, sällan i grupp. Men när jag är med en grupp så vill jag helst att man är inom 50 - 100 meter från varandra för att inte bryta gruppen. Mindre avstånd vid sämre förhållanden.

Hur resonerar ni andra?
 
Jag har varit med om att i 10m/s och rel bra sjö så har en i gruppen inte orkat och den längst fram inte tittat bakåt....

Personligen så känner jag mig oftast tryggare då jag är själv och paddlar. Tycker det är svårt att kommunicera då det blåser och en risk faktor då man tvingas kommunicera då det går svår sjö. Det är lätt att en brottsjö kastar kajakerna mot varandra...

Någon som satt i system att kommunicera med medkajaktister via teckenspråk typ säga " allt bra men jag behöver vila så jag paddlar mot första ön för vila i lä"
 
Kunskap och erfarenhet finns

Men hur nära brukar ni paddla när ni paddlar i grupp? När har man kommit ifrån varandra? Själv har jag mest paddlat ensam och ganska ofta med 1 person, sällan i grupp. Men när jag är med en grupp så vill jag helst att man är inom 50 - 100 meter från varandra för att inte bryta gruppen. Mindre avstånd vid sämre förhållanden.

Hur resonerar ni andra?

Två personer borde under normala omständigheter inte ha så stora problem att hålla ihop. Men redan över 5 börjar det bli en utmaning att hålla ihop gruppen. Jag är definitivt inte rätt man att uttala mig om hur, men jag bifogar en länk till Björn Thomassons text om att paddla i grupp. Han är klok och erfaren på detta område, det är väldigt bra det han skriver.

http://www.thomassondesign.com/paddla/langfard-1/paddla-i-grupp

Men det är kanske inte alltid så lätt när man ska praktisera det i verkligheten.

thomas
 
Det är inte så kul att tänka på men det kan hjälpa om man tänker tanken ut; hur gör vi om vi kommer bort från varandra? Förlorar bäring? Blir inblåsta till land av stark vind/strömmar och kommer ingenvart (från ö)? Man behöver inte släpa med sig hela förstabandslådan och måltider för en vecka men bara det att man har tänkt över säkerhet kan hjälpa en hel del. En planerad rutt är också bra. Då har sjöräddning etc., något att utgå ifrån.

Ingen ger sig ut för att paddla/simmma/segla/bergsklättra med det i tanken att idag ska jag dö/komma vilse.

Jag var med om en paddelolycka och min egen erfarenhet på området säkerhet, som dessvärre är mer omfattande än vad jag skulle önska, så är det inte (längre) säkerhetstänkandet och alla risker jag tänker på. Det var så under lång tid. Men ATT ha tänkt säkerhet hjälper mycket.

Sådana artiklar beskriver nästan alltid händelseförlopp rätt taffligt. Nog finns det oansvariga människor men så absolut oansvariga är inte alla.
 
Det intressanta vore att här lyfta fram lärdomar vad man skall tänka på etc.

Att förlita sig på en torrdräckt, ringa sjöddningen eller att man har en Spot som skickar position är enligt min mening lite naiv inställning. Någon har sagt om att vandra i fjällen så är prylar 30% medans 70% är kunskap.

Hur många klarar av att göra upp en eld mha av ett tändstål? Eller vet vilka växter/lavar som kan ätas. Det kan vara en bättre kunskap än senaste torrdräckten....(utan att säga att en torrdräckt är bra)
 
Kunskap och/eller prylar

Det intressanta vore att här lyfta fram lärdomar vad man skall tänka på etc.

Att förlita sig på en torrdräckt, ringa sjöddningen eller att man har en Spot som skickar position är enligt min mening lite naiv inställning. Någon har sagt om att vandra i fjällen så är prylar 30% medans 70% är kunskap.

Hur många klarar av att göra upp en eld mha av ett tändstål? Eller vet vilka växter/lavar som kan ätas. Det kan vara en bättre kunskap än senaste torrdräckten....(utan att säga att en torrdräckt är bra)

Som den stadsläpp jag är, kommer jag inte äta lavar och träd, har inte en susning om vad som är ätbart. Ja alltså, gädda och abborre kan man väl äta, men växter, buskar och sånt, nej.

Kunskap är nånting som dom säger tar tid att få.

Tills dess jag fått kunskap får jag väl kompensera med prylar då. Så då blir det torrdräkt, GPS och ruggad, vattentät mobil med LÅNG batteritid.
Jag tror inte att jag kan få fyr på något ens i bara duggregn med ett tändstål.
Så jag kompenserar med en Primus stormtändare. En SPOT eller liknande PLB står på önskelistan.

Jag får väl vara glad när det är 50% kunskap och 50% prylar för mig. Så mycket prylar som jag har. ;)

thomas
 
Prylar ersätter inte kunskap. Bara för att det tar tid att bygga upp kunskap så ska man inte sätta sin tilltro till prylar. Man får jobba på kunskapen och låta prylarna vara ett komplement.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
Anders V Kanotist räddad i Båtfors naturreservat Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.