Paddlare räddad på ö.

Nejnej, inte torrdräkt,,,,,,,,absolut inte torrdräkt, då blir man blöt och överhettad och uttorkad och sen så går det inte att paddla i torrdräkt heller. Det har jag fått veta här på Utsidan,,,,,,,,,och allt som skrivs på nätet ÄR sant, eller? :)





*kunde bara inte låta bli* :cool:
 
Va f*n! Nånting har gått snett i nyhetsinslagen eller så har det varit otroligt korkade paddlare som inte kan räkna till två.

Paddlar man i sällskap så paddlar man i sällskap. Inte tar man väl i land, skickar hälsningar hem och lägger sig i all ro utan att kolla om kamraten hittat till samma strand? Jag antar att det var den nödställde som själv ringde efter hjälp?
 
Re Mats Björklund

På samma sätt som du inte kan läsa
"Den räddade mannen, som nu vårdas på sjukhus, berättade för sjöräddningen att de har paddlat genom Svartsundsrännan och sedan kommit ifrån varandra."

Så kan man komma ifrån varandra.... jag har paddlat i området och det har varit rel. mycket sjö

Brukar ni ha en reservplan hur ni skall göra om ni kommer ifrån varandra och som även innefattar att mobiletelefonen inte fungerar?!?!?

Mitt tips är att ha en kontaktperson på "land" som båda vet att dom skall ringa alt. att man pratar in ett meddelande på telefonen hur status är....==> får man tag på en vanlig telefon kan man ringa mobilnumret och få info även fast den andra mobiltelefonen inte är på....
 
Re Mats Björklund

På samma sätt som du inte kan läsa
"Den räddade mannen, som nu vårdas på sjukhus, berättade för sjöräddningen att de har paddlat genom Svartsundsrännan och sedan kommit ifrån varandra."

Visst kan jag läsa... och hålla ett öga på kamraterna jag är ute med. Visst försvinner en paddlare ibland i vågdalen, men hur kommer man ifrån varandra så att man inte har någon aning om vad som hänt den andra? Växer avståndet för mycket stannar man eller vänder om. Är vädret verkligen dåligt så att man med nöd och näppe lyckas ensam ta sig i land, så inte går man väl och lägger sig? Man meddelar paddlare försvunnen! (Den rätta tidpunkten att ringa efter hjälp är då man får första tanken att man kanske borde göra det...) Det är ju den mannen som inte behövde räddas som borde ha berättat för sjöräddningen var de paddlade och kom ifrån varanda, och bevisligen hade ju han en fungerande telefon...
 
Det är enkelt att sitta på utsidan och veta hur alla andra har lagt upp turen och hur dom borde ha gjort.

Det intressanta är tycker jag fortfarande OM man kommer bort från varandra brukar ni ha en plan B som även funkar då det blir problem med telefoner etc. Jag har varit med 3ggr att telefoner slutat fungera vid paddling..

Att ringa efter hjälp?!? är det sjöräddning?!?
 
Min kritik var nog också riktad till tidningspressen för jag har svårt att tro att händelseförloppet var så korkat som de fick det att låta.

Har aldrig själv behövt ringa sjöräddningen men är inte heller rädd att göra det. Är det överenskommet att gruppen håller ihop så är det sjöräddningen som gäller om någon under svåra förhållanden trots allt saknas till sjöss. Skulle jag själv av någon orsak oväntat och oöverenskommet komma ifrån gruppen och inte få kontakt med dem så skulle jag kontakta sjöräddningen oavsett om jag är nödställd eller inte... att en räddningsmanöver inte behövs är även nyttig information om det är sannolikt att någon annan redan har slagit larm eller kommer att göra det.

Att hemmafolket är medvetet om den planerade rutten och tidtabellen är viktigt, men någon överenskommen regelbunden "allt ok" kontakt gör jag inte. Det är lätt hänt att man är i radioskugga då som man borde enligt överenskommelse kontakta. Utebliven kontakt väcker oro och falskt larm. Är det en verklig akut situation är det direkt kontakt till sjöräddningen som gäller istf att leka "trasig telefon" -leken.

Överenskomna samligsplatser (rastplatser) längs med rutten är bra att ha, särskilt om man väljer att dela på gruppen och dagsetappen är lång. Meddelande i telefonsvarare fungerar bättre än SMS eftersom telefonsvararen når man vid behov från en annan telefon. Saknas någon inom överenskommen tidsram vid överenskommen rastplats och telefon inte fungerar lämnar man ett daterat meddelande på ort och ställe som berättar vart man sökt sig efter telefon och/eller hjälp.

Finns säkert mer eleganta sätt, men här var ett som fungerar rätt bra.
 
Var skall sjöräddningen börja leta kan man undra?!? Jag kör med Spot just för att eftersökning skall vara enkelt... Finns andra trådar då det tagit flera dagar att hitta kapsejsad kajak...
 
Att ringa eller inte ringa,,,,,,,,,,

Jag funderar faktiskt på att avsluta mitt mobilabbonnemang, jag betalar i dagsläget c:a 800:- för nåt som används max 10 ggr/år av mig och c;a 20 ggr/år av andra, och inget samtal har faktiskt varit av den digniteten att det inte kunnat ringts på vanliga luren.
Ersättaren till mobilen blir i så fall en PLB som ju är en engångskostnad och betald på 3,5 år om jag lägger samma summa som på mobilen och sen är den gratis att inneha. Dessutom har den täckning över hela klotet.
 
Spot är ju naturligtvis bra att ha, även VHF, men vi är långt från att alla skulle ha en... de flesta har GSM, och många GSM har GPS... men ingen GSM tycks ha nödfunktion som skickar ut positionen, en egenskap som inte skulle kosta nånting exta. Är GSM:en i nätet går det ju alltid att triangulera dens position, men ute i skärgården där masterna är glest gläder det inte så mycket.

Ruttplan med överenskomna rastplatser kombinerat med gällande väder begränsar sökområdet ganska bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
Anders V Kanotist räddad i Båtfors naturreservat Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.