Billig kemisk ren bensin?

Om man är nyfiken på vad det innehåller så måste väl försäljningsstället tillhandahålla säkerhetsdatablad och vad det nu heter (två dokument). Då brukar det vara lite lättare att se vad det verkligen är för soppa.
 
i flesta fall så går säkerhetsdatabladet att hitta på Internet, åtm. här i sverige och svenska företag är man ganska duktiga att tillhandahålla sådant publikt.

---

dock tycker jag att det låter skumt att det skall vara så svårt att hitta kem. ren bensin målarbutiker och byggrossister som bauhaus.

min flaska från nitor (köpt på krauta) står iofs bara 'bensin' på, inte kem. ren bensin - men det är kem. ren bensin i flaskan
 
Nu har jag ringt till flera olika affärer, bla Bauhaus och Shell. Det enda jag hittat var 1 lit kemisk ren bensin på Matton för nästan 200 kr/lit. Jag ger nu upp och får nöja mig med alkylatbensin. Men det hade varit kul att prova ren heptan så om någon stöter på det för under 100 kr lit så hör av er.

/L

I Bauhaus i Göteborg köpte jag en flaska kemisk ren bensin (Heptan 1 liter) för mig att den kostade 49kr
 
Bauhaus är kanske ett sånt typiskt modernt ställe där kunderna ibland vet betydligt mer om butikens produkter än personalen...
 
stor risk för det - själv frågade jag inte utan tittade i hyllorna med målarförtunning, lacknafta etc. och då hittar man förr eller senare bensin som här används som tvätt och rengöring typ.
 
Exakt samma som jag köpte på krauta...

nu finns det ingen anledning att elda med så ren kemisk bensin om man inte tänker elda och värma med eldning inomhus bokstavligen.

4-takt akylatbensin som kan köper på macken fungerar lika bra och förmodligen går lika bra att elda inomhus som kem. ren bensin då jag i allafall inte kan känna någon skillnad på brännavagaserna rent doftmässigt... möjligen är förvärmningen med aklylatbensin ger mer lysande låga än med kem.ren bensin som närapå brinner osynligt ungefär som t-sprit.

tänk på att utsläppt flytande bensin ger snabbt stor mängd brännbara tunga ångor som snabbt rinner ned på marken/golvet och brer ut sig och det kan foffa till på betydligt större yta/område än man tänkte sig om man dröjer lite mellan utsläppet av soppan och tändningen av bränslet för förvärmningen.

Den här beteendet är mycket mer markant än med gasol då gasol som pyser ut ur brännaren är redan där rejält utblandad med luft och sjunker inte på samma sätt gravimetriskt och även mindre extra utblandning av luft som det blir när det rusar ut otänt gör att det snart når en utbladningsnivå att det inte vill brinna alls.

kort sagt så måste man agera betydligt försiktigare med flytande bensin än med campingasol
 
Jo, åtminstone jag vill ogärna förvärma köket inne i absiden, med tanke på de höga lågorna. När köket väl är förvärmt, så är det ju inga direkta bekymmer att köra bensinkök i absiden.
/Niklas
 
Jo, åtminstone jag vill ogärna förvärma köket inne i absiden, med tanke på de höga lågorna. När köket väl är förvärmt, så är det ju inga direkta bekymmer att köra bensinkök i absiden.
/Niklas

Förvärm med T-röd (inte lika höga lågor som bensin), det brukar jag göra ibland...
 
Det blir ju dubbla bränsleflaskor i packningen. Och hur blir det då med sotet jämfört med att förvärma med bensin?
/Niklas

Har bara med mig en 1-3 dl T-sprit på mina turer, är det fint använder jag köket utanför tältet och förvärmer med bensin, T-spriten används endast i dåligt väder i tältet...

Sotar mycket lite, har i lite vatten i T-sprit blandningen

Mvh troswe
 
det finns ju också t-sprit som inte sotar, som är gjord för spritkök. Den är inte rödfärgad, jag gissar att det är metanol istället för etanol.

/L
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.