Låsa kajak på takräcket

Vill bara kolla om någon har något bra tips på hur man låser fast kajak (-er) på takräcket. Vi har 2 kajaker som ligger bredvid varandra på taket men när man är på resa vill man ju ibland lämna bilen med kajaker på.
Hur gör ni ?

/Claes
 
Jag kör ibland med vajer runt den fasta sitsen och hänglås. Absolut inte 100% stöldsäkert men det försvårar väl tillräckligt för att det ska kännas som om det räcker.
 
Har tre kajaker;

  • Nummer ett har ett beslag bakom sitsen som en låsvajer går igenom. Tämligen givet att använda det då
  • Nummer två har en sits av en typ som sitter i många kajaker, "upphängd" från sargen. Låsvajern går bakom sidostödet till sitsen
  • Nummer tre saknar båda dessa möjligheter, vajern dras bakom ryggstödet som i.o.f.s. bara sitter med en skruv, d.v.s. en ambitiös tjuv skulle kunna skruva av ryggstödet och sen sno kajaken. Men, den ser lika låst ut som de andra

Gemensamt är sen oavsett kajak att vajern dras runt takräcket och att hänglåset hamnar i brunnen på kajaken med kapell på så det inte skrapar i lacken om någon för för sig att gå dit och riva i grejorna. Fria ändan på spännbanden dras in, innanför bildörren, på så sätt gör man det ytterligare lite svårare för en spontantjuv eller spontanmarodör, man behöver ju ha en kniv på sig för att ens öppna spännbanden.

Ingetdera hindrar en seriös tjuv med bultsax men det hindrar i alla fall en passerande fyllskalle som får ett infall att provpaddla kajak i närmsta slänt
 
Montera VKV:s pontonrör!

Fäste för stabilisatorponton och stöldskydd samtidigt.
Funkar väl bara på glaasfiberkajaker dock, eller?

/Peter
 
Hel, kan bara instämma i Erik G 's tips i den gamla tråden 49137, Köp en enkelögla i rostfritt och fäst den på lämpligt ställe. Man kan sedan låsa muttern med ngn form av gänglåsning. Det har jag gjort på mina kajaker och låser dom alltid när dom är obevakad vare sig dom är på biltaket eller på land. Har sedan en 2m plastad vajerför låsning med hänglås. //Omar
 
VKVs pontonrör finns i en aluminiumvariant för montering i "hinkplast"-kajaker åxå. kostar visst 650kr att få det monterat. då har man bra låsmöjlighet även på en sån kajak som man inte kan få glasfiberröret fastsatt i. har för mej att glasfiberröret kostar 650 att få ditsatt åxå. det är bara att åka dit. dom blir jättaglada när dom får borra hål i konkurrenters kajaker : )

fast min härdade klass 2-kätting(tror jag det är?) med tygöverdrag, går inte att få igenom. men utan tyget tror jag det funkar. men jag tänkte be en kompis göra ett par rostfria stänger, eller om man köper 2 mantågsstöttor, och svetsar dit ett stort stopp på ena sidan och möjlighet att fästa kätting och lås på andra sidan, så behöver man inte dra kättingen genom röret.
jag som åker i en skitbil har dragit dit en ganska rejäl ögla baktill i biltaket som man kan låsa alltihopa i. man kan ju åxå dra en längre kätting ner till dragkroken å runt balken innanför kroken. ja om man inte har rails att låsa i, men så modern bil har man ju inte råd med : )

dom snodde ett par kajaker från en bil här i byhålan i höstas, så det är rätt skönt att försvåra lite i alla fall för den som blir sugen på att sno.

eller ska man skriva ut vikten på sidan av kajaken kanske så dom snor en lättare istället: )
ja där ser man. ytterligare en fördel med en riktigt tung kajak : )
 
dom snodde ett par kajaker från en bil här i byhålan i höstas, så det är rätt skönt att försvåra lite i alla fall för den som blir sugen på att sno.

eller ska man skriva ut vikten på sidan av kajaken kanske så dom snor en lättare istället: )
ja där ser man. ytterligare en fördel med en riktigt tung kajak : )

Dottern blev av med sin rostiga oväxlade Biltemacykel med utslitna däck i går trots att den var låst på en skolgård med massor av tjusiga cyklar i bättre kondition, så att skydda sig helt från kleptomaner är nog inte helt lätt oavsett märke och vikt på kajaken.

För övrigt blev jag av med ett transportkapell till en Lisa natten mellan en sön och mån i Stockholm, så jag undrar hur många ägare till Lisor som smyger runt mitt i natten och letar T-kapell?

Logik och förnuft verkar inte vara så vanligt i tjuvarnas kretsar ;-)

/Kåre
 
Rattkrycka

Jag kör med rattkrycka över sittbrunnen när bilen parkeras illa. Sen håller man sig med så rank kajak att de flesta tjuvar "trillar dit" förr eller senare ändå.
 
Finns

äldre trådar med tips. Jag använder vajer från bogseröglan till fören på mina VKV där bastant hänglås precis passar. Skulle vara knepigt få bort hänglåsen utan att skada kajaken.

Thure
 
KanuLock mindre kludd...

Låsbara spännband finns och är en enkel och billig lösning. KanuLock finns bla hos Aterra och våra återförsäljare. När det gäller stölder av grejer på takräcke så gäller inte försäkringen vid nattparkering vilket kan vara bra att veta. Därför bör man försvåra så mycket som möjligt om man skall ha kajak på taket under natten. KanuLock är enkla att använda och är bra även till när kajak förvaras utanför sommarstugan.
/Liffe/Aterra
 
Jag tackar för alla tips och ska ur denna mängd nog kunna finna en fungerande lösning så vi får ha kvar våra kajaker.

MVH / Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a95180 Hur låsa fast en kajak på biltaket? Paddling allmänt 1
Ninna789 Hur låsa fast sin kajak? Paddling allmänt 4
folksångaren Hur låsa fast kajak? Paddling allmänt 3
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.