Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes!

Hej på er,

Jag planerar att sommaren paddla sträckan Nynäshamn - Sandön- Fårö- Visby sommaren 2011 och har därför registrerat mig här för att söka kunskap från er som är erfarna eller mindre erfarna.

Mina kajakerfarenheter lyser med sin frånvaro då jag endast paddlat kajak ett fåtal ggr, något som jag ser som en stor utmaning att under vinter och vår träna upp kroppen att klara denna påfrestning. Jag ser mig själv i dagsläget som vältränad men feltränad för långdistanspaddling då jag primärt tränar box, gym och backträning i dagsläget och har en ganska explosiv kropp.
Förberedelserna kommer att vara rejäla både till träning, kunskapsinhämtning och utrustning.

Efter årsskiftet kommer jag att gå med i BKK (Brunnsvikens kanotklubb) där jag har vänner som paddlar. Vad jag har förstått finns det tillgång till både kajakmaskiner och kajaker för utlåning där.

Jag har minst 100 frågor som spontant dyker upp i huvudet då och då men de mest primära är:

- Vad för kajak rekommenderas? Vad kostar en sådan? Är 191 cm lång 102kg utan att va fet.
- Klädsel. Hur bör man klä sig under resan?
- Säkerhetsutrustning. VHF, GPS, belysning och EPIRB, Stark belysning kommer att medföras. Vad mer?
- Hur lång tid kan varje etapp ta? Hur snabbt paddlar man när det kommer till distanser som dessa?
- Vad är er viktigaste erfarenhet när det kommer till distanspaddling så väl inomskärs som havspaddling?
- Sist men inte minst - Hur i hela tusan skiter man i en kajak?

Jag hoppas verkligen jag kan få lite respons från er som kan!

Mvh
Lars Ahlstedt
 
Du kommer säker att få många hjälpsamma svar, men i någon mån så är det nog så att när du tränat lagom mycket för den turen så tror jag du själv kommer att ha en god uppfattning om bästa kajakval, vilket i någon mån är subjektivt.

Beträffande toalettbestyren så finns det lite lösningar, men länspumpar brukar väl vara av ungefär den kapaciteten att nummer två inte i något avsseende kan rekommenderas ombord.

När det gäller säkerhetsutrustningen så skulle jag nöja mig med nästan vilken kommunikationsmöjlighet som helst, men företrädesvis till en kamrat med en tillräckligt kompetent båt för att kunna komma och hämta mig om jag ångrar mig halvvägs. Det finns nog en "reseberättelse" från en utsidanmedlem från en tur från Huvudskär till Gotska Sandön här på utsidan nånstans. Jag vill dock göra tydligt att hon som skrev den var mycket kanottränad, om det nu i hennes ödmjukhet inte framgick av berättelsen.
 
Du kommer säker att få många hjälpsamma svar, men i någon mån så är det nog så att när du tränat lagom mycket för den turen så tror jag du själv kommer att ha en god uppfattning om bästa kajakval, vilket i någon mån är subjektivt.

Beträffande toalettbestyren så finns det lite lösningar, men länspumpar brukar väl vara av ungefär den kapaciteten att nummer två inte i något avsseende kan rekommenderas ombord.

När det gäller säkerhetsutrustningen så skulle jag nöja mig med nästan vilken kommunikationsmöjlighet som helst, men företrädesvis till en kamrat med en tillräckligt kompetent båt för att kunna komma och hämta mig om jag ångrar mig halvvägs. Det finns nog en "reseberättelse" från en utsidanmedlem från en tur från Huvudskär till Gotska Sandön här på utsidan nånstans. Jag vill dock göra tydligt att hon som skrev den var mycket kanottränad, om det nu i hennes ödmjukhet inte framgick av berättelsen.

Tack för det snabba svaret,

Jag har läst om den del som gjort samma överfärder, men den reseberättelsen du beskriver hittar jag inte?
Jag ser det som sagt som en stor utmaning att bli så pass kanottränad att jag kan göra detta så säkert som möjligt. Jag kommer att ha med mig en kompis på vägen (förhoppningsvis) men det finns inga planer än så länge på följebåt.

Du har nog rätt om att jag kommer veta vilken typ av kajak jag skall ha längre fram, men det finns ytterligare en aspekt jag måste ta hänsyn till - Ekonomin. Jag måste helt enkelt lägga upp en budget för det här, därför undrar jag lite om kajakval osv.

Om du hittar resebeskrivningen du skrev om så posta den gärna här!
// Lars
 
Sällskap

är nog en god idé. Kajaken och framför allt sitsen skall passa din anatomi du får pröva dig fram.

Nummer två kan funka i kajaker med stor sittbrunn om du har med en potta eller liknande. Men grundtipset är att det inte behövs.

Thure
 
Kajak

Något jag missade att skriva i första tråden var att jag har tillgång till en vkv yoo-a-kim, dock är jag mer sugen på att paddla i enmanskajak, av principskäl.

Tanken att paddla själv är lockande men inte tillräckligt säkert med tanke på min bristande erfarenhet.
Man kan lära sig mycket på ett halvår men erfarenhet tar det lång tid att skaffa sig.
 
vågat

Det känns som en lite tuff utmaning för nybörjare, nog många vana paddlare som skulle dra sig för den turen, bl.a undertecknad som paddlad i 20 talet år,

sällskap absolut nödvändigt, gärna följebåt

sommaren kan man ju pricka in fint väder, men på östersjön kan det finnas kvar gammal grov sjö i många dagar, när jag var på gotska sandön rullade det rätt friskt på både dit och hemresan i bra sommarväder, en resa jag för övrigt tyckte var ganska dryg, och det i motorbåt

Prova lite normala turer innan du ger dig iväg. Lidingö runt från BKK tex och så lite skärgårdsturer tex och lite havsturer neråt nyköping eller Landsort - Utö.

Det är inget som lockar undertecknad, vadå sitta på öppet hav o paddla i timvis, glöm inte Ipoden, Vad vill man bevisa med ett sådant projekt. Det finns 1000 tals rutinerade paddlare men väldigt få som har detta bland turdrömmarna.

god tur
Incitatus


( det var ngng som skrev här tidigare i år om en tur Malmö London, han hade visst 14 dagar på sig, :), nu är väl det omöjligt då man knappast får tillstånd att passera engelska kanalen i kajak, kanske finns det lite kommentarer i den tråden)
 
Det finns dom som paddlat till Fårö!

En heter Lasse Schmidt och han är (eller var) VD på Upplevelsepresent.se. Han skrev en härlig artikel om en paddling mellan Nynäshamn och Fårö 2006. Det är lååångt. 12 landmil.
Artikeln har försvunnit i cyberspace (tillsammans med PaddlingsWiki) och den kan jag inte hitta mer. Kan du få tag i honom så sitter han på en del erfarenhet. Artikeln var jätteintressant men är borta som sagt. Lasse har rott på Östersjön också. Han har skrivit en del här på utsidan och hade en länk till artikeln med Fårö-paddlingen. Tror inte länken visar något längre. Tyvärr.

Men du kanske kan få kontakt med honom?

Lycka till!
Ser fram emot att få läsa en artikel av dig, kanske med titeln "Skitnödig på öppet hav";)
 
Det känns som en lite tuff utmaning för nybörjare, nog många vana paddlare som skulle dra sig för den turen, bl.a undertecknad som paddlad i 20 talet år,

sällskap absolut nödvändigt, gärna följebåt

sommaren kan man ju pricka in fint väder, men på östersjön kan det finnas kvar gammal grov sjö i många dagar, när jag var på gotska sandön rullade det rätt friskt på både dit och hemresan i bra sommarväder, en resa jag för övrigt tyckte var ganska dryg, och det i motorbåt

Prova lite normala turer innan du ger dig iväg. Lidingö runt från BKK tex och så lite skärgårdsturer tex och lite havsturer neråt nyköping eller Landsort - Utö.

Det är inget som lockar undertecknad, vadå sitta på öppet hav o paddla i timvis, glöm inte Ipoden, Vad vill man bevisa med ett sådant projekt. Det finns 1000 tals rutinerade paddlare men väldigt få som har detta bland turdrömmarna.

god tur
Incitatus


( det var ngng som skrev här tidigare i år om en tur Malmö London, han hade visst 14 dagar på sig, :), nu är väl det omöjligt då man knappast får tillstånd att passera engelska kanalen i kajak, kanske finns det lite kommentarer i den tråden)


Det kommer verkligen bli en tuff utmaning, men jag har med mig en fd tävlingspaddlare i alla fall, som det ser ut nu.

Jag har tänkt att iaf paddla en sväng från Sthlm till Västerås i vår som måttstock för hur långt det kan vara (ca 9 mil).

Sjövana har jag så det räcker och blir över då jag tävlingsseglat 10 år med ett gäng EM och SM bakom mig, men det är skillnad att paddla.

Jag har inte så mycket att bevisa mer än att jag vill uppleva lite av den känslan som fanns på den tiden man låg på FJS och vandrade dag och natt utan att få vila, den känslan att vara totalt utmattad på gränsen till att man inte klarar något är otroligt stärkande. Det finns få saker som man växer så mycket av som det.

Svårt att säga hur jobbigt det här kommer att bli men jag tvivlar starkt på att det kommer att vara det jobbigaste jag gjort, dock är det här "skarpt läge" och det finns inte utrymme för misstag, så känner jag.

Märkligt hur man tänker... Men nu har jag fått det här projektet i skallen och å måste det blir så för att jag ska bli "nöjd"
 
Utmaning

Ligger utmaningen i prestationen eller att paddla en lång sträcka på öppet hav?

Att paddla en så lång sträcka på öppet hav när man är orutinerad tycker jag är lite oansvarigt, det är så mkt som kan hända på en så pass lång distans, med utrustning - väder - kropp , själv har jag någon gång råkat ut för kramp i benen i kajaken, inte roligt,

Sthlm - Västerås har jag aldrig paddlat men väl på skridskor. Det är ganska stor skillnad att paddla i Mälaren jmfrt med att paddla i Östersjön även om det finns stora fjärdar så har man hela tiden landkontakt även i en kajak, det har man inte på din östersjötur, likaså är det stor skillnad att paddla i skärgården vs öppna havet ( läs ytterskärgården ).
 
Ligger utmaningen i prestationen eller att paddla en lång sträcka på öppet hav?

Att paddla en så lång sträcka på öppet hav när man är orutinerad tycker jag är lite oansvarigt, det är så mkt som kan hända på en så pass lång distans, med utrustning - väder - kropp , själv har jag någon gång råkat ut för kramp i benen i kajaken, inte roligt,

Sthlm - Västerås har jag aldrig paddlat men väl på skridskor. Det är ganska stor skillnad att paddla i Mälaren jmfrt med att paddla i Östersjön även om det finns stora fjärdar så har man hela tiden landkontakt även i en kajak, det har man inte på din östersjötur, likaså är det stor skillnad att paddla i skärgården vs öppna havet ( läs ytterskärgården ).

Utmaningen
Det handlar om en blandning tror jag, men även att ta mig an något som jag tidigare inte vart bra på.
Jag kommer aldrig att på den korta tiden bli lika erfaren som paddlare som paddlar länge, men med min sjövana, säkerhetstänk och bra träning kommer det gå bra, det är jag inte orolig för. EPIRBen är en viktig säkerhetsdetalj samt kontakt med sjöräddningen innan avfärd.

Man skall ta sig an utmaningar med ödmjukhet och en hel del jävlar anamma, då brukar det går bra är min erfarenhet.

- I vilken hastighet paddlar man längre sträckor så som denna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.