Vad tänka på vid köp av gaskök?

Nu tror jag att jag har bestämt mig för att införskaffa ett Primus OmniFuel. I nuläget är jag inte jättemycket ute under vintertid, men vill ändå ha möjligheten att kunna ta med köket och tillaga någonting då och då, och det blir ju säkert både billigare och smidigare att köpa ett kök som klarar allting i stället för att köpa ett enkelt gas-kök och sedan ett annat för bensin etc.

jag undrar dock, om jag köper till kastruller till detta kök, ska ajg tänka på något speciellt? Jag har tittat på lite olika kastruller och pannor men många står det att dom är till för gaskök, kommer de att bli förstörda om jag då använder dem på vintern när jag kommer köra med bensin/fotogen? Jag vill ju givetvis ha kokkärl som jag kan använda oavsett vad jag eldar på med.
 
Högtempererad strömmande gas som högtempererad strömmande gas antar jag.
Det viktiga är nog att det inte blir en punktformig uppvärmning utan utspridd över bottenytan...
 
hej
aluminium undviker vissa beroende på att man är lite rädd för avfällnigarna vilka kan öka risken för alzhaimer..;)
teflon anser vissa ge upphov till teflonminne hos användaren ;)
rostfritt tar lite längre tid att värma.
konvektorveck undertill effektiviserar.

själv kör jag med kastrull från primus med veck och beläggning samt lock.
kaffepannan är i rostfritt med kopparbotten.
stekpannan är en lätt stekpanna avsedd för crepes, med beläggning-bytes varje säsong.
vänligen nils
 
hej
aluminium undviker vissa beroende på att man är lite rädd för avfällnigarna vilka kan öka risken för alzhaimer..;)
teflon anser vissa ge upphov till teflonminne hos användaren ;)
rostfritt tar lite längre tid att värma.
konvektorveck undertill effektiviserar.

själv kör jag med kastrull från primus med veck och beläggning samt lock.
kaffepannan är i rostfritt med kopparbotten.
stekpannan är en lätt stekpanna avsedd för crepes, med beläggning-bytes varje säsong.
vänligen nils

Hehe, okey. Ska klura lite på vad jag behöver och inte, sen får väl priset styra lite också. Tack för svaret!
 
Multifuel på sommaren funkar men lite meckigt jämfört med gas är det ju.
Jag kör multifuel på sommrarna när jag inte har nått alternativ, men jag överväger att köpa ett gaskök och förpassa mitt Nova+ till vinterhalvåret..

För fördelarna med multifuel kommer först när det är kallt ( någraminusgrader? en sanning med modifikation, finns dom om kör kallare än så med gas)
Går man i dom svenska fjällen på sommaren är det oerhört mycket lättare att få tag i extra gas, än bensin/dylikt.. Vissa kök går ju att köra på båda delarna men..

Jag är nog inte riktigt tillräcklgit mycket bra-att-ha människa för att köpa nått för att det "kanske" kan vara bra.. :)
 
Multifuel på sommaren funkar men lite meckigt jämfört med gas är det ju.
Jag kör multifuel på sommrarna när jag inte har nått alternativ, men jag överväger att köpa ett gaskök och förpassa mitt Nova+ till vinterhalvåret..

För fördelarna med multifuel kommer först när det är kallt ( någraminusgrader? en sanning med modifikation, finns dom om kör kallare än så med gas)
Går man i dom svenska fjällen på sommaren är det oerhört mycket lättare att få tag i extra gas, än bensin/dylikt.. Vissa kök går ju att köra på båda delarna men..

Jag är nog inte riktigt tillräcklgit mycket bra-att-ha människa för att köpa nått för att det "kanske" kan vara bra.. :)

Hmm, så du tycker hellre jag ska satsa på två separata kök? Ett gas och ett för bensin/fotogen för vintern? Det känns som att det blir dyrare, det var därför jag tyckte det verkade smidigt att köpa ett "allt i ett kök". Men det kanske är värt att köpa två st billigare i stället för ett dyrt?

Så meckigt är det väl ändå inte med multifuel, eller? Det enda man behöver göra är ju att byta ventilen vilket inte borde ta mer än någon minut, och sedan pumpa fram lite bensin om man kör med det?

Jag är fortfarande lite velande i den här frågan vad jag ska satsa på. :)
 
Hmm, så du tycker hellre jag ska satsa på två separata kök? Ett gas och ett för bensin/fotogen för vintern? Det känns som att det blir dyrare, det var därför jag tyckte det verkade smidigt att köpa ett "allt i ett kök". Men det kanske är värt att köpa två st billigare i stället för ett dyrt?

Så meckigt är det väl ändå inte med multifuel, eller? Det enda man behöver göra är ju att byta ventilen vilket inte borde ta mer än någon minut, och sedan pumpa fram lite bensin om man kör med det?

Jag är fortfarande lite velande i den här frågan vad jag ska satsa på. :)

Jag syftar mer på mecket att använda ett multifuelkök i allmänhet. Med pumpning och förvärmning osv. (30 sekunder?). Medan man på ett gaskök vrider på ratten och trycker på knappen (3 sekunder?) :)

Köper du ett kök för sommarbruk så kör ett gaskök, köper du ett för vinterbruk så kör multifuel..
Dom modeller som funkar med båda är väl nån form av kompromiss om man tycker det är kul..

Så det är väl bara att vara ärlig mot sig själv vad man ska använda köket till. :)
Gas är inget problem så länge det inte är vinter.. Medan det är smidigt att använda och går att köpa i STFs fjällstugor!
 
Men går inte te.x Primus Omnifuel att köra på gas bara man byter en ventil?

Eftersom temperaturen inte lär skifta så pass mycket att gas helt plötsligt inte går att använda borde man väl bara välja gasventilen på vår/sommar/höst innan man sticker hemifrån o sen köra på det hela vandringen? ska man ha det på vintern så väljer man mulifuel ventilen?!

Eller? har jag missuppfattat hur köket fungerar?
 
Men går inte te.x Primus Omnifuel att köra på gas bara man byter en ventil?

Jo, det stämmer ju givetvis, och man behöver ju inte byta ventil oftare än bränsle..
Men det väger ju ~340 mot dedikerade gasköks 200 gram.. det kostar 1400 mot gasköken som finns betydligt billigare, beroende på vad man väljer givetvis..

Men det är ju givetvis bara att känna och göra som man vill..
Jag är som sagt ingen bra-att-ha-människa.. :p
 
Men det väger ju ~340 mot dedikerade gasköks 200 gram.. det kostar 1400 mot gasköken som finns betydligt billigare, beroende på vad man väljer givetvis..

Men det är ju givetvis bara att känna och göra som man vill..
Jag är som sagt ingen bra-att-ha-människa.. :p

Har du alltså två kök, ett gas och ett för bensin/fotogen, eller vad kör du med på vintern? :)
 
Har du alltså två kök, ett gas och ett för bensin/fotogen, eller vad kör du med på vintern? :)

Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden.
"Jag kör multifuel på sommrarna när jag inte har nått alternativ, men jag överväger att köpa ett gaskök och förpassa mitt Nova+ till vinterhalvåret.."

Men det är ju lite onödigt otympligt på sommaren, men fungerar gör det ju definitivt.
Jag skulle gärna haft ett gaskök men det är nått jag ibland lånar på sommartur eller så tar jag mitt bensinkök, för jag har inget annat.

Jag tycker bara det känns lite konstigt att betala 1500 istf typ hälften för att man "kanske" ska använda det på vintern och sen prata om att spara pengar..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.