Paddlings äventyr



Verkar okej, men jag är ute efter en glasfiber kajak :) Främst för att de är så lätt att laga och underhålla dem :)

(Håller på en del med tävlingsbåtar så är van med glasfiber skrov)

----------------------------------

Om jag skulle vilja paddla till ön Tomma på helgelandskusten, kan jag komma ut från någon fjord i närheten av ön ?
Vilka fjordar är vackrast i norge ?, och lätta att paddla utan en massa forsar osv
 
Seabird Expeditionkanoterna finns i glasfiber också i tre olika längder. Kostar lite mer än PE--varianten men fortfarande är de prisvärda.
 
Begagnad PE-kajag finns annars här till ett väldigt moderat pris. En Necky Looksha 5 som ju är en havskajak men jag har använt den lite överallt och den sväljer massor. Jag har varit skitnöjd med den och hållbarheten är det iaf. inget fel på och den har nog marknadens skönaste sits.

Varför jag byter är att jag har vissa skador som gör att jag har svårt att ta mig i och ur den, hade jag inte haft det hade jag aldrig bytt.

Ang. hållfastheten på PE kontra glasfiber så är PE outstanding. Jag vet en kille som i hög sjö hamnade med botten före rätt opp i ett vasst stenröse och blev kringslängd många gånger innan han kunde ta sig ur och dra upp kajaken på land genom att klättra uppför branten och släpa kajaken efter sig. Enda skadan: några repor till i botten på den. Hade det varit glasfiber hade han kunnat få ner kajaken i en sopsäck efter den resan.
 
+ vatten

Har redan gett upp hoppet om Malmö - England :) Polen verkar väldigt intressant, men så slog de mig. Norges fjordar ska jue vara magiska, kollat på lite bilder och jag tappar nästan hakan !

Nån som har koll på en riktigt fin fjord som går mellan bergen ? Blev fruktansvärt sugen!

Hittade även den här bilden ( ingen fjord men)
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16139&set=lp

Man kan aldrig tro att de är i norden

Har kollat på singel kajaker, men de är kaos om man inte har nån erfarenhet eller kunskap om dem. Kan man hitta en bra kajak med plats för 25-30kg packning (har en 80L ryggsäck)
Som passar för fjordar och floder och kanske lite kust.

Är 10.000 kr helt orimligt ? :)

En länk vore super :D

Du bör tänka på och planera för hur du ska ha tillgång till dricksvatten. Är det medräknat i dina 25-30 kg? Det finns många bra turkajaker 1) för en person 2) som klarar hyfsat skyddade vatten och 3) bär dig och 30 kg packning. Hur tung och lång är du?
Om du ska på långtur så ska du sitta i din kajak många timmar varje dygn, därför måste du sitta bekvämt i sittbrunnen. Bäst är om du kan "långprova" någon turkajak för att se att det går bra, de övriga kraven är som sagt inga problem. Du kan säkert hitta en bra begagnad kajak för under 10000. Själv skulle jag om jag var du kontakta en förening och gå en turkajakkurs. Där kunde jag lära mig hur man paddlar, hur man reder ut problem och undviker att drunkna, hur man kan välja kajak och annan utrustning och få tips från andra som kan mer om kajak än jag. Men det är ju jag det. Alla är inte som jag och vissa vill hellre lära sig på egen hand.

Här är en länk till ett utrustningsalternativ som klarar dina krav och din budget:

http://www.seabird.nu/?artnr=Kajak_paket_HDPE

Prova gärna att paddla långa pass innan du sticker till Norge eller Polen. Själv är jag ganska ny på paddling och jag får ont i handlederna och i ländryggen när jag paddlar tre timmar i sträck, antar att det är en hel del teknik och motorik att träna upp.

EDIT: Ser nu att det var glasfiber du ville ha. Fast den Prijonkajak som du länkar till hos naturkompaniet är gjord av thermoplast.
 
Senast ändrad:
Ang dricksvattnet, går de inte att dricka vattnet i fjordarna ? inte ens om man kokar de ? :)

Nej. Vattnet är salt i Norges fjordar och andra havsvikar, så det går inte att dricka.
I älvar däremot är vattnet sött.

Svenska ostkusten är en specialare, här är vattnet bräckt (blandning av sött och salt) och salthalten sjunker ju längre norrut man kommer. Jag bor i Umeå och här vet jag att många använder vattnet ur kvarken/bottenviken till matlagning, t.ex till att koka potatis i. Jag personligen och säkert fler med mig skulle dock inte använda det som dricksvatten rakt av, som man gör i fjällbäckarna. Vet inte om det är bara "paranoja" eller om det finns riktiga skäl att vara försiktig, men det är lite jordfärgat och ser inte så trevligt ut.
 
Humm, de gör de lite krångligare :p

Men en 30 liters dunk borde man väll komma ganska långt med, om man hushåller :)
 
Björn Olin och Per Ringsäter var i Norge och paddlade förra sommaren. Läs deras fina reportage i senaste Paddling (nr 4/2010). De hade bara lite vattan med sig för det var lätt att hitta bäckar att fylla på vatten ur.
 
Det kan bli lite svårt att få en 30 liters dunk att rymmas i kajaken, speciellt så att vikten inte förskjuts alltför mycket. 1,5 liters plastflaskor fungerar mycket bättre! Jag rekommenderar varmt att du provpackar en kajak innan du åker iväg...
 
Norges kust har många paddelpärlor men Norges kust är också = Atlantkust, tidvattenströmmar, fallvindar, farleder m.m.

Utsidan är en väg att inhämta (teoretisk) kunskap i allt från att vattnet i Norges fjordar är salt, vilken kajak du ska välja, hur du ska packa den etc. men jag rekommenderar starkt andra vägar att bygga på de kunskaperna med rent praktiska färdigheter också, innan du ger dig iväg alltså. Klubbar, främjandet, kommersiella kursarrangörer, det finns många alternativ och där har du dessutom möjligheten att träffa likasinnade att dela ditt äventyr med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.