Paddlings äventyr

En del av er har kanske sett att jag ska upp till kebnekaise i augusti, men de stoppar jue inte att jag planerar ett nytt äventyr till våren.

Nu är det så att jag är sugen på att paddla, har paddlat lite med kompisar i insjöar men inget mer än så.

Jag vill göra detta utomlands och planerar att de ska ta 1-2 veckor :)

Funderar på om jag ska pandla från malmö till england, de jag behöver veta är om detta är möjligt eller om jag är ute på väldigt djupt vatten ? (inte bokstavligen talat)

Tänker på trafik och vattenströmar, och om vattnet är hemskt kallt om jag skulle rammla i ?


Ville igentligen paddla genom europa genom kanalsystemet men tror inte min tidsram räcker till de :)

Så vore väldigt bra med nån med erfarenhet kan säga vad han tycker och tänker :)

Här tog ja en karta med en grovt utritad färdväg
http://i48.tinypic.com/2ic36u8.jpg
 
Ta det lugnt - men ta det!

Nicklas, det låter ju som en mycket spännande paddling. Visst finns det en del att säga om planernas realism (framför allt tiden!), men först och främst vill jag (gråskäggig typ med det mesta av framtiden bakom mig) säga Jaaa, visst, go for it! Klart du ska ut och paddla på vida vatten!

Men eftersom du frågar, vill jag också säga att du bör skaffa dig god vana vid att själv klara din kajak även under taskiga väder- och vindomständigheter. Det kanske är lite väl stort hopp från stilla insjö-paddling till Nordsjöns vind- och tidvattenutsatta kust. Bara att klara logistiken med mat och färskvatten där ute på kusten kräver viss rutin, och paddlingen blir utan tvekan tuff.
Nordsjökusten bjuder nog på

- mycket tidvattenström (långt snabbare än du kan paddla, så det gäller att pricka medströmmen)
- långgrunda områden där du sitter mitt ute i ett lerigt ingenmansland vid lågvatten
- långt till hamnar med mat och dryck (hamnarna ligger djupt inne i land)
- stor risk för hårda vindar och grov sjö
- inte särskilt vacker natur, utan mer av lergult hav, industrisjöfart och allmän ogästvänlighet

+ spännande klassiska segelvatten (Läs "Sandbankarnas gåta" av Erskine Childers)
+ intressanta platser som de Frisiska öarna
+ massor av god öl när du väl hittat till hamnarna
+ troligen - som vid allt resande - fantastiska möten med fantastiska människor​

Ett gäng från Brunnsviken paddlade där nere för något tiotal år sedan, Bengt Hansson m.fl. Kanske nån av de som var med,läser här och kan tipsa dig mer?

hälsningar
Jens
 
Engelska kanalen är ett av världens mest trafikerade vatten. Jag skulle nog fundera på något annat äventyr som start på paddelkarriären. Något av en mardröm att hamna i dimma där, i en liten kajak...

Kolla på denna site så får du en egen uppfattning om trafiken: http://www.marinetraffic.com/ais/

I övrigt, kör hårt!

//Anders
 
Okej de kanske verkar vara lite i värsta laget för att ta paddel oskulden, Finns de något annat trevligt ställe i europa som är att rekommendera ? :)
 
Du kan ju börja med att paddla Misterhult och norrut. Man behöver inte gå utomlands för att få se vacker natur och bra paddelvatten. -Upptäck den svenska skärgården!
 
Djendobry!

Okej de kanske verkar vara lite i värsta laget för att ta paddel oskulden, Finns de något annat trevligt ställe i europa som är att rekommendera ? :)

Håller i och för sig med föregående om att det finns enormt mycket fina paddelvatten i Sverige, vi är ju i själva verket målet för mycket paddelturism... Men begriper också Nicklas lust att resa utomlands.

Varför inte Polen? Jag paddlade för ett par år sen Augustow-kanalen och floden Biebrza. Vackert, rent vatten (floden är oreglerad och oförorenad, stora feta fiskar simar överallt), spännande djurliv, trevliga människor som ännu inte fått nog av turister. Ett flodlandskap som ett mini-Amazonas... Mitt i Europa!

Bila till Staden Augustow (=en måttlig dagsresa från Gdynia, där färjan från Karlskrona landar), paddla kanalen och sen floden så länge du har lust, ta sen buss eller tåg tillbaka till Augustow. Turistbyrån i den staden hjälpte oss med busstidtabeller - jo, dom talade bra engelska på turistbyrån.

Googla lite på Augustow-kanalen och på Biebrza, så får du se!

Nej, jag har inte betalt av polska statens turistbyrå, jag bara gillade stället.

Jens
 
Håller i och för sig med föregående om att det finns enormt mycket fina paddelvatten i Sverige, vi är ju i själva verket målet för mycket paddelturism... Men begriper också Nicklas lust att resa utomlands.

Varför inte Polen? Jag paddlade för ett par år sen Augustow-kanalen och floden Biebrza. Vackert, rent vatten (floden är oreglerad och oförorenad, stora feta fiskar simar överallt), spännande djurliv, trevliga människor som ännu inte fått nog av turister. Ett flodlandskap som ett mini-Amazonas... Mitt i Europa!

Bila till Staden Augustow (=en måttlig dagsresa från Gdynia, där färjan från Karlskrona landar), paddla kanalen och sen floden så länge du har lust, ta sen buss eller tåg tillbaka till Augustow. Turistbyrån i den staden hjälpte oss med busstidtabeller - jo, dom talade bra engelska på turistbyrån.

Googla lite på Augustow-kanalen och på Biebrza, så får du se!

Nej, jag har inte betalt av polska statens turistbyrå, jag bara gillade stället.

Jens

Det där verkar faktiskt vara riktigt riktigt intressant, man får lite amazonas vibbar av flod bilderna ! Hur är de att turista i vildmarken i polen ? Behöver man vara rädd för att bli rånad medans man sover eller rent av uppäten av björn ?

Nåt speciellt man behöver tänka på i Polen ?

Blir super taggad!

Vad är de för typ av kajak jag ska leta efter ? lär jue bli runt 25-30kg packning
 
Senast ändrad:
Lätt att turista i Polen

Det är lätt att turista i Polen, särskilt i dessa regioner där turister inte nött ner välkomst-mattan. Jag tror inte du behöver vara mer rädd för rån och stöld här än du är i den svenska naturen - alltså, tjuvar finns här som där, men de är inte vanliga. Jag uppfattar polska landsbygden som mycket fridsam. Nära vitryska gränsen stötte vi på polispatruller, men de var korrekta och hövliga och vi uppfattade dem faktiskt mer som skydd än som ett problem.

Björn lär du inte råka ut för, trakterna är ju trots allt rätt bebyggda, även om det är tomt på floden. Vildsvin finns det rätt gott om, men dom är ju inte direkt kända för att attackera provocerat. Vilddjuren längs floden är i första hand fågel, massor av fågel.

Längs Augustow-kanalen och Bierza-floden finns hyfsat gott om iordningställda tältplatser och billiga vandrarhem. Man är nog hänvisad till att använda dem, allemansrätten finns inte här. Men vi lyckades också tälta på annan plats genom att helt enkelt fråga. Folk tar betalt, men mycket försiktiga summor (10-30 svenska kr för att tälta en natt, längs kanalen var det gratis att tälta vid slussområdena)

Det finns byar lite här och där, vid vattnet, Trevliga pittoreska byar, vänliga människor överallt. Låga priser på mat och förnödenheter, by-affärerna är förvånansvärt välsorterade.

Språket: Polska är förstås bäst, ryska näst bäst. Det är fler som kan tyska än engelska. Ungdomar kan engelska oftare än äldre. Men med en positiv attityd och peka-och-gissa-metoden, kan man ofta nå häpnadsväckande framgång i kommunikationen!

Kajak: Tja, ta nåt lättpackat, du behöver ju inte tänka på stora vågor. Själv använde jag en Boreal Muktuk, men det var väl bara för att jag råkade ha en sån som extrakajak just då. En bra och snällpaddlad laståsna, men det finns ju massor av andra i den klassen.

Jens
 
Paddla malmö - england som sin första havstur låter i mina ögon helt uppåt väggarna, strömmar vind fatrygstrafik etc att tänka på, och har man otur, eller man kanske skall säga tur, med väder och vind så kanske turen slutar på Saltholmen (vid kastrup), en annan har väl paddlat en 20 år nu och skulle tveka mkt innan jag planerade en längre tur på Nordsjön, det är ju liksom inte så att man där har 10 minuters paddling in till säker hamn möjligen dagsturer fr utvalda ställen i bra väder. Sätter vind och strömmar in så kan jag slå vad om att alla paddlare har stora problem att ens få kajaken att röra sig i den riktning man önskar när Nordsjön ryter,

Läs ngn artiekl om de som paddlat blå bandet,

det finns ju kanonfin paddling närmare
Stockholms skärgård
Åland
Nyköping-Trosa ( min favorit)
Tjust och Misterhults skärgård
västkusten

vill man bara prova på lite tuff havspaddling så en dag nere vid Torö lite perspektiv

förstår inte varför folk skall upp t Base Camp Mount Everest och Kilimanjaro när deras enda tidigare bedrift är att bestigit den lokala slalombacken, ni vet den som fått lite extra höjd med fyllnings och rivningsmassor
 
När det gäller Engelska Kanalen så har jag bestämt för mig att man inte ens får paddla tvärs över den. När jag senast läste om en överfart i kajak så handlade det om ett rekordförsök (snabbaste tiden) och i artikeln refererades till ett speciellt tillstånd för att göra paddlingen.
 
Tony Berglund

Västeråsaren Tony Berglund har paddlat till London.

http://www.tonyberglund.com/?dnode=10

Han hade bara en månad på sig så det blev en blandning av landtransport och paddling. Upplevelsemässigt blev inte resan någon höjdare. Europas kanaler är starkt trafikerade och allmänt industritrista. Kanalen är som redan sagt en av världens mest trafikerade farleder.

Tony blev stoppad av dåligt väder så han tog en färja över istället. Biten från Dover till London är också väldigt tuff med starka tidvattenströmmar. Och klippig kust där det är svårt att landa.

Jens tips om Polen verkar betydligt trevligare. Jag har varit flera gånger i Polen genom jobbet och det är ett trevligt land. Ett annat projekt som verkar kul är att paddla längst den Polska kusten upp mot Baltikum Litauens kust verkar väldigt fin.

Hans Friedel
 
Har redan gett upp hoppet om Malmö - England :) Polen verkar väldigt intressant, men så slog de mig. Norges fjordar ska jue vara magiska, kollat på lite bilder och jag tappar nästan hakan !

Nån som har koll på en riktigt fin fjord som går mellan bergen ? Blev fruktansvärt sugen!

Hittade även den här bilden ( ingen fjord men)
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16139&set=lp

Man kan aldrig tro att de är i norden

Har kollat på singel kajaker, men de är kaos om man inte har nån erfarenhet eller kunskap om dem. Kan man hitta en bra kajak med plats för 25-30kg packning (har en 80L ryggsäck)
Som passar för fjordar och floder och kanske lite kust.

Är 10.000 kr helt orimligt ? :)

En länk vore super :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.