Väderprognoser?

Har fått otroligt mykcet hjälp i detta forum tidigare o det tackar jag för. Nu har jag en sista fråga innan det bär iväg till norska Helgelandskusten om ett par dagar.
Hur gör jag för att bäst få väderprognoser? Dagsaktuella eller någon dag framåt.
Om det är aktuellt med radio, vilken frekvens(kanal) lyssnar jag på, och vilka tider på dygnet sänder man.
Om det är aktuellt med mobil, kan jag ringa ett speciellt nummer för att få prognoser i det aktuella området? Jag vet att jag gjorde detta under en paddling runt Åland för några år sedan(SMHI)
Tack alla hjälpsamma
P-O
 
Är precis tillbaks efter en veckas paddling på Helgelandskusten se http://lks-havskajak.blogspot.com

Mobilversionen av yr.no fungerar utmärkt. Generellt har yr.no en tendens att ge lite för låga vindstyrkor i prognosen enligt de metereologer jag har snackat med.

yr.no har även en iPhone version som ger prognos för platsen enligt GPS i telefonen.

Välj detaljerad långtidsprognos som även redovisar osäkerhet och läs även textprognosen för Helgeland.

Storm.no är ett annat alternativ, med ett bra wap alternativ, som ger bra 8 dagarsprognoser, 7-8 dagar är tydligen gränsen för för en långtidsprognos därefter blir det väldigt osäkert.

Sedan spelar lokala förhållanden in där uppe, berg, fjordar och sund ledar alltid till lokala väderförhållanden med förstärkt vind och fallvindar.

Ha en trevlig tur däruppe området är fantastiskt

/LK
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matsson Väderprognoser för västkusten Paddling allmänt 12
Våg-, vind- och väderprognoser Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...