Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Efter en snabbtitt på XP18: Cockpiten är mindre rajsig än t.ex. Commander. Sitsen går inte att flytta, knästöd har inte så mycket där att göra. Pinnstryrning skulle jag föredra på fartkajaker. Breddmåttet 54 cm är ju ganska brett, hur är det vid vattenlinjen?
H2O har en bra skrovform, men återigen, sittbrunnen! Mest havskajak, mindre fartkajak.

Knästöd brukar ju till och med multisportkajaker ha. Jag tycker att knästöd i allra högsta grad har i en snabb havskajak att göra, det viktiga är att de inte är i vägen när man har knäna i mitten (och det tror jag inte de är), men de ska finnas där när man hamnar ute i grov sjö och känner att man behöver extra stabilitet (och/eller möjlighet att rolla om man går runt).

Surfskidor kör med fast fotplatta och pedaler ovanpå, vilket surfski-tillverkaren Epic också satt i sin snabba touringkajak Epic 18x. Att surfskidor inte har styrpinne sägs vara att styrpinne inte är så bra i grov sjö. Jag tror iofs att det har mer med tradition än prestanda att göra. Jag tror inte det spelar så stor roll om man har styrpinne eller pedaler, det viktiga är att det finns en fotbräda över hela kajakens bredd och att man kan ha fötterna nära mitten. Pedaler på sidan blir mindre bra, kraften hamnar ute på sidan av skrovet och knäna kan hamna lite snett (jag som har dåliga knän får ont i knäna då).

Det är väl kanske inte rättvist att kritisera en kajak för hur bred den är, man har ju liksom valt att designa den för en viss stabilitet. Om den är långsam jämfört stabiliteten kan man ju kritisera den för det förstås. Av bilderna att döma ser det ut som vattenlinjebredden inte är så mycket smalare, dvs sidorna ser ut att gå mer eller mindre lodrätt ner i vattnet. Tar man Epic 18x eller Reval Commander Type-S är ju vattenlinjebredden påtagligt smalare än största bredden (de kajakerna är dock bredare, 56 respektive 57 cm), så man har mindre initialstabilitet men extra sekundär stabilitet, och vattenlinjen blir påtagligt bredare när man lastar ner dem.

Som någon påpekat är point65:s säljsnack på deras webbsajt smått provocerande i sin brist på nyansering, det är lite "här har vi en kajak och den är bäst på allt" över det. Nu jämför de i och för sig med sin egen XP och jag tvivlar inte att XP18 är både snabbare och stabilare än den. Många av de äldre skroven är inte så optimerade fartmässigt (man hade inte moderna designverktyg när de gjordes), så man får ut mindre stabilitet per fart.

Men hursomhelst, inredningen är nog något Point65 skulle kunna göra bättre, skrovet ser ut att ha en fartpotential så det förtjänar en vingpaddelvänlig sittställning. Är man händig kan man ju bygga lite själv förstås...
 
Sittbrunnen verkar inte ha ändrats från jämfört med gamla XP.
Om fotstöden är standard Point så är det inte mycket till havsracer jämfört med de fotstöd/styrsystem man hittar i Epic 18X, Lettmann Speedliner eller Commander S.
Och varför skädda? den är ju bara ivägen i packutrymmet ocm man snackar "grymt mycket lastutrymme".
Jag skulle nog hellre välja en Lettmann Speedliner om man skulle köpa en havsracer i den prisklassen som XP ligger

/LK
 
Sittbrunnen verkar inte ha ändrats från jämfört med gamla XP.
Om fotstöden är standard Point så är det inte mycket till havsracer jämfört med de fotstöd/styrsystem man hittar i Epic 18X, Lettmann Speedliner eller Commander S.
Och varför skädda? den är ju bara ivägen i packutrymmet ocm man snackar "grymt mycket lastutrymme".
Jag skulle nog hellre välja en Lettmann Speedliner om man skulle köpa en havsracer i den prisklassen som XP ligger

/LK

Sittbrunnsöppningen är påtagligt större (så knäna ryms upp), men inredningen är bilderna att döma samma som gamla XP. Jag tror att denna XP18 är betydligt initialstabilare än Lettmann Speedliner (som faktiskt är ganska topprank, rankare än original-XP helt klart, och XP18 är enligt Point65 mindre rank än XP), så gillar man stabilitet (som motionärer i oskyddade vatten ofta gör) kanske XP18 är ett bättre val. Lettmann Speedliner är inte så rejsigt inredd den heller, men skippar man fikaluckan (boxen kan ta i benen om man är lite större) och sätter ett blankare säte så är den fin.
 
Sittbrunnsöppningen är påtagligt större (så knäna ryms upp), men inredningen är bilderna att döma samma som gamla XP. Jag tror att denna XP18 är betydligt initialstabilare än Lettmann Speedliner (som faktiskt är ganska topprank, rankare än original-XP helt klart, och XP18 är enligt Point65 mindre rank än XP), så gillar man stabilitet (som motionärer i oskyddade vatten ofta gör) kanske XP18 är ett bättre val. Lettmann Speedliner är inte så rejsigt inredd den heller, men skippar man fikaluckan (boxen kan ta i benen om man är lite större) och sätter ett blankare säte så är den fin.

På Speelinern räcker det väl med att riva bort neoprenkudden på sitsen så kan man nog rotera ganska bra. En nackdel med Speedlinern är att den stora fören gör den känslig för sidvind.

Frågan är hur XP 18 står sig mot Trapper Royal eller en gammal klassiker som VKV Seagull Elite, den sista är ju svår att slå när det gäller packvolym samt har sits och fotstöd som duger om man paddlar med vinge.

/LK
 
För mig som är lång är ofta vingarna i vägen och om jag måste välja så vill jag inte ha några. Paddlar gör jag ju varje gång men rollar...

Bilden är mina ben i en Cobolt Sibir och så ser det ut i fler kanoter. Inte mycket möjlighet till bra benarbete där.

Hörde av "Stuvarn" att han filat på vingarna i sin Royal också.
 

Bilagor

  • PA240012.jpg
    PA240012.jpg
    55.8 KB · Visningar: 3,091
På Speelinern räcker det väl med att riva bort neoprenkudden på sitsen så kan man nog rotera ganska bra. En nackdel med Speedlinern är att den stora fören gör den känslig för sidvind.

Frågan är hur XP 18 står sig mot Trapper Royal eller en gammal klassiker som VKV Seagull Elite, den sista är ju svår att slå när det gäller packvolym samt har sits och fotstöd som duger om man paddlar med vinge.

/LK

Killarna på kajakcenter som körde en Speedliner i dalsland kanotmaraton löste det genom att montera in ett säte från motionskajaken Lettmann Streamliner (lite hantverk behövdes för att få den på plats). Sidvidskänsligheten i Speedlinern har jag också reagerat på, men jag tycker det överlag är en riktigt fin kajak, ingen kajak är ju bäst på allt. Fören på XP18 ser för övrigt ganska hög ut den också så kanske har den liknande problem.

VKV-kanoterna har jag personligen varit lite tveksam till, men jag har bara paddlad VKV 101 så egentligen borde jag hålla käft :). Formspråket tilltalar mig inte riktigt och jag får känslan av att skrovdesignerna är lite ålderdomliga, dvs inte så mycket datorstödd design för att få fram optimala kompromisser. Jag tycker till exempel inte det är så kul att paddla en rank kajak som är långsammare än en annan som är mer stabil. Jag imponeras dock av integriteten hos personerna bakom företaget och kvaliteten på båtarna verkar tveklöst vara mycket hög. Lite häftigt att de vågar sälja superbilliga Seabird Designs-kajaker parallellt med sina egna, visar att man tror på sina egna produkter och att kvalitet kan sälja...
 
För mig som är lång är ofta vingarna i vägen och om jag måste välja så vill jag inte ha några. Paddlar gör jag ju varje gång men rollar...

Bilden är mina ben i en Cobolt Sibir och så ser det ut i fler kanoter. Inte mycket möjlighet till bra benarbete där.

Hörde av "Stuvarn" att han filat på vingarna i sin Royal också.

Kan bara hålla med har sågat filat bort vingarna på nästan allt jag ägt;)
På Speedliner kunde jag skruva bort dom dock! Har sågat filat på Barran,Royalen,Epic 18X behövde dock inte göra nått på Commandern, den var färdig från början ;)

/Janne
 
Kan bara hålla med har sågat filat bort vingarna på nästan allt jag ägt;)
På Speedliner kunde jag skruva bort dom dock! Har sågat filat på Barran,Royalen,Epic 18X behövde dock inte göra nått på Commandern, den var färdig från början ;)

/Janne

Epic 18x blir inte så bekväm i längden att ha benen under sargen pga att den är så låg, känns som den är optimerad för fria knän, och att "kontaktläget" är nåt man använder så att säga i nödfall. För mitt användingsområde är det en rätt ok kompromiss, men den som tänker sig ha kontakt med kajaken mer ofta än inte tror jag det finns bättre val än Epic 18x, till exempel Speedliner.

Skulle tro att även med bortfilade vingar går det för er att få kontakt med skrovet... så länge sittbrunnen är smalare än bredden på kanoten brukar det gå att rolla :).
 
Epic 18x blir inte så bekväm i längden att ha benen under sargen pga att den är så låg, känns som den är optimerad för fria knän, och att "kontaktläget" är nåt man använder så att säga i nödfall. För mitt användingsområde är det en rätt ok kompromiss, men den som tänker sig ha kontakt med kajaken mer ofta än inte tror jag det finns bättre val än Epic 18x, till exempel Speedliner.

Skulle tro att även med bortfilade vingar går det för er att få kontakt med skrovet... så länge sittbrunnen är smalare än bredden på kanoten brukar det gå att rolla :).

Kan hålla med att Epic var mkt låg, svårt hitta en sittställning som främjar fritt benarbete! Även på Speedlinern var det väl trångt under däck! Ett bra tips som nämnts tidigare är att skippa främre fikaluckan helt,skruva bort vingarna å flytta ihop pedalerna så mkt det går! Då blir Speedlinern mkt trevligare tycker i alla fall jag ;)

/Janne
 
Kan hålla med att Epic var mkt låg, svårt hitta en sittställning som främjar fritt benarbete! Även på Speedlinern var det väl trångt under däck! Ett bra tips som nämnts tidigare är att skippa främre fikaluckan helt,skruva bort vingarna å flytta ihop pedalerna så mkt det går! Då blir Speedlinern mkt trevligare tycker i alla fall jag ;)

/Janne

Själv har jag förmånen att ha det fördelaktiga formatet längd 178 cm, typ standardstorlek. Lätt att hitta kajaker som passar... Jag får också plats att paddla med fria knän i vissa nyckehålsbrunnar som egentligen inte är tänkt för det. Fast då klär jag ju mig i sexiga tajts som inte bulkar på benen snarare än jeans som Erik verkar göra ;-).
 
Själv har jag förmånen att ha det fördelaktiga formatet längd 178 cm, typ standardstorlek. Lätt att hitta kajaker som passar... Jag får också plats att paddla med fria knän i vissa nyckehålsbrunnar som egentligen inte är tänkt för det. Fast då klär jag ju mig i sexiga tajts som inte bulkar på benen snarare än jeans som Erik verkar göra ;-).
Ok då förstår jag att du får plats lite bättre än jag!
Är själv 189 cm å har rätt kraftiga ben efter många års cykelträning så jag å Erik har tydligen samma problem!
Ps använder inte jeans jag heller, paddlar nästan alltid i shorts(på vintern tajts);)

/Janne
 
Det blev så jobbigt med alla beundrarbrev när jag körde med tajts ;-)

Seabird Expedition PE - en ganska rymlig kanot men inte för mina knän...
 

Bilagor

  • P9100003.jpg
    P9100003.jpg
    42.2 KB · Visningar: 3,114
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.