Tillbehör till kök?

Hejsan!

Ja, vad har Ni för tillbehör till just Era kök? Jag gillar smarta och roliga tillbehör, såsom kafferostare, brödrost och våffeljärn. Dock så är de otympliga men det är roligt att ha dessa tillbehör iallafall.
Har Ni något speciellt tillbehör till Era kök som Ni gillar, det kan vara alltifrån superlätta kastruller till tunga stekpannor! :D

kafferost.jpg

Kafferostaren

50_4-1.jpg

Brödrosten

Mvh
Magnus Thilander
 
Kökstillbehör

Nu är jag helt lost, varför kallar dom dig för kung av Primus?
Har med en liten sleten Moccabryggare ibland.
images

Kan ev tänka mig att byta mot din kafferostare.
;)
 
Nu är jag helt lost, varför kallar dom dig för kung av Primus?
Har med en liten sleten Moccabryggare ibland.
images

Kan ev tänka mig att byta mot din kafferostare.
;)

Hejsan!

Jadu, det är jag själv som har börjat kalla mig det och för att göra en lång historia kort så är det så att jag började samla för c:a 5 år sedan och då var det bara blåslampor som gällde. Eftersom användningsområdet för blåslampor var väldigt begränsat så gick jag över till fotogenkök, sedan till stormlyktor och nu till bordslampor (stormlyktor som är avsedda att ha på ett bord) och jag har inriktat mig på Primus då kvalitén och designen är så himla bra. I min samling så finns det ungefär 150-200 olika apparater, främst Primus såklart. Mitt mål med mitt samlande är att jag ska starta det första Primusmuseét här i Sverige inom ett X antal år. Om någon har någon fråga om Primus, Optimus, Radius eller Sievert så fråga mig, helst om de äldre apparaterna. Jag kan väldigt mycket, är dock inte fullärd men jag försöker lära mig så mycket som jag kan! :D
En riktig moccabryggare har jag inte,, det vore roligt och införskaffa sig, tack för tipset!! :D

Mvh
Magnus Thilander
 
Bärbart?

Av dina inlägg förstår jag att du driver med oss. Här pratar vi om det vi kan ha med oss ut, du samlar till ett museum. Vi går ut och använder sakerna. Du är på fel forum! Det finns fotogenköks/lamp/brännare forum.
Det enda man behöver är en lätt kastrull med lock som passar till sällskapets storlek.
 
Kul, skulle själv tänka mig att ta en omväg för att besöka ett museum med friluftskök!
Plockar ibland med ett Primus 71 med mässings brännare eller ett Optimus Svea 123 monterat i kronans Svea 59 vindskydd när jag skall ut. Inga fiffiga tillbehör men är på utkik efter en bakugn att ha med på paddelturer.
 
Av dina inlägg förstår jag att du driver med oss. Här pratar vi om det vi kan ha med oss ut, du samlar till ett museum. Vi går ut och använder sakerna. Du är på fel forum! Det finns fotogenköks/lamp/brännare forum.
Det enda man behöver är en lätt kastrull med lock som passar till sällskapets storlek.

Hej!

Bara för att man är samlare så kan man väl använda sina prylar minst lika ofta som ni gör, inte sant? Jag är ute i vildmarken väldigt ofta, och inte minst skärgården där jag flitigt använder mina kök och lampor, så det är ingen fara. Jag vet att alla samlare som jag känner använder sina apparater väldigt ofta, det är inte så att vi samlare köper fotogenkök och ställer på hyllan och låter de samla damm, inte alls. Vi ser till så att de fungerar för att sedan använda dem i vildmarken eller i hemmet.
För bara 2 helger sedan var jag i skärgården där mitt Optimus No 111 tjänstgjorde :)

Det man bör tänka på när man ska köpa ett kök är främst:

- När ska man använda köket? - Varm väderlek, välj gaskök. Kall väderlek, välj flytande bänsle.
- Hur använder du ditt kök? - Äter du direkt ur påsen och kokar bara vatten, välj en lättviktare. Om du gillar att laga mat - Välj ett stabilt kök.
- Ska du använda köket utomlands - Välj ett kök för flytande bränsle.
Är du miljömedveten? - Välj bort gas då flaskorna är av engångstp

Mvh
Magnus

Mvh
Magnus
 
Kul, skulle själv tänka mig att ta en omväg för att besöka ett museum med friluftskök!
Plockar ibland med ett Primus 71 med mässings brännare eller ett Optimus Svea 123 monterat i kronans Svea 59 vindskydd när jag skall ut. Inga fiffiga tillbehör men är på utkik efter en bakugn att ha med på paddelturer.

Hejsan!

Den som väntar på något gott.... :)
Just den där bakugnen har jag länge letat efter, men jag vill helst ha den gamla Optimus modellen och den är lite svårare att få tag på dock. Ett bra vindskydd är nog A och O :)

Mvh
Magnus
 
Precis lika funkis, 10:- på loppis, lite mera verkstad och lite mindre ifrågasättande av allt.......brukar kunna öka trivseln...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.