Nybörjarfråga.

Hur bromsar man? :)

Jo, jag vet att det finns en kloss bakpå, men hur använder man den? Och om det känns cp, går det att bromsa på nåt mer "stilfullt" sätt, t.ex att tvärställa och släpa ena skridskon eller nåt sånt?

Andra sätt?


peter
 
Jepp, gör så själv de få gånger jag åker inlines.

Nackdelen med den metoden är ju att det sliter däck rätt bra....

Tycker det funkar rätt fint med att sätta ner "bromshälen" annars om man har möjlighet så planerar man åkandet genom S-kurvor vid tex övergångsställen osv..
 
Inlines akilleshäl

är att bromsning inte fungerar så bra som på t ex cykel.

Men hälbroms fugerar något så när om man lägger ned en stor del av kroppstyngden på att bromsa. Kräver lite träning.

Thure
 
Hur bromsar man? :)

Jo, jag vet att det finns en kloss bakpå, men hur använder man den? Och om det känns cp, går det att bromsa på nåt mer "stilfullt" sätt, t.ex att tvärställa och släpa ena skridskon eller nåt sånt?

Jodå, ett sätt är den där bromsen. Men man ska se den som ett sätt att justera farten snarare än ett sätt att att snabbt få stopp på ekipaget.
Det finns också videos på ngn djuping som knutit ett snöre i skridskons tå, och sen hängt ett handtag från knäskyddet. Sen när han vill bromsa greppar han handtaget och drar för att få bättre tryck på bromsen.

Tvärställa-och-släpa kallades T-broms i ngn liten bok jag läst en gång. Det funkar, men kräver en del övning. Om man inte får till tryck & vinkel riktigt så drar släpfoten iväg och vill tvinga in en i en piruett...
Kör man med hårdare hjul(eller på precis lagom dammigt underlag) kan man provocera fram stoppsladdar, men det är inget jag lyckats göra kontrollerat.

Min personliga favorit(när det finns plats) är att plogbromsa. Går till precis som när man plogbromsar på skidor, med den skillnaden att man måste ner djupare och ut med benen bredare för att få spjärn.
 
Det finns också videos på ngn djuping som knutit ett snöre i skridskons tå, och sen hängt ett handtag från knäskyddet. Sen när han vill bromsa greppar han handtaget och drar för att få bättre tryck på bromsen.

Med anledning av ovan finns en enklare variant oxå (länk nedan). Jag har testat en egenhändigt ihopknåpad variant av denna och det funkar bra. Dock krävs att man har en viss åkvana för att kunna bemästra det såpass för att det skall ge mer bromseffekt än vad häl- T-broms etc ger.

http://gatorback.wordpress.com/skate-brake-system/

Mvh
J
 
Tvärställa-och-släpa kallades T-broms i ngn liten bok jag läst en gång. Det funkar, men kräver en del övning. Om man inte får till tryck & vinkel riktigt så drar släpfoten iväg och vill tvinga in en i en piruett...
Kör man med hårdare hjul(eller på precis lagom dammigt underlag) kan man provocera fram stoppsladdar, men det är inget jag lyckats göra kontrollerat.

Min personliga favorit(när det finns plats) är att plogbromsa. Går till precis som när man plogbromsar på skidor, med den skillnaden att man måste ner djupare och ut med benen bredare för att få spjärn.

Jo, det är det där med piruetten. Att man riskerar att snurra till och åka i backen med bakhuvudet före, finns säkert roligare sätt att dö på. Får fega lite i början...

Rullskridskor var ingen favorit på den tiden när det begav sig, det ansågs mest som en "tjej-grej". Körde några gånger i rampen men det var allt.


peter
 
Jahapp...

Så var premiären avklarad...puh. Och det var ungefär lika kul som jag anat, dvs inte alls. Åkte 3,5 km x2, på ett ungefär, och en vurpa. Inget spektakulärt, utan damp bara rakt ner på arselet i princip.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Punkster Dum nybörjarfråga? Inlines 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.