kanotskador

Kom faktiskt på en skada :)

Mår mkt dåligt både fysiskt å psykiskt om jag inte får regelbunden paddling, är väl en missbrukare antar jag :)

/Janne
 
Nog för att paddling på det stora hela, liksom den mesta andra fysiska aktivitet man kan företa sig är att betrakta som friskvård men... Vissa skador är väl ändå överrepresenterade, har t.ex. själv den här säsongen dragits med en envis axelinflammation i den s.k. "rotatorcuffen" vilket jag förstått inte är helt ovanligt. Sluppit det själv men varit med på tur där paddlare drabbats av så elaka besvär i handleder att de i princip inte kunnat hålla i paddeln själva. Och, då paddlingen blir lite tuffare - axlar ur led när belastningen i rollar och stöd blir för hög.
 
Ont endast kortare perioder, och de gånger jag paddlat långt och man har ont så ändrar jag bara teknik.

Men en dålig rygg har jag nog räddat genom paddlingen, och framförallt när jag bytte till en kajak som ej har ryggstöd. Det innebar att ryggen låstes längst ner...inte bra alls.
 
Enda skadorna jag fått är en massa hål i duken (skrovet) efter en paddling i Lungån.
Det gick att laga så nu mår kanoten prima igen.
 
Skador.....njae!

Håller med om tidigare inlägg. Lite träsmak, och kanske en och annan blåsa i handflatorna efter ett maraton.

Har känt en antydan till utmattning i en handled, men det var när jag "råkade" göra vårens första paddeltur alldeles för lång....och det blåste upp och blev rejäl motvind på hemvägen.

Annars är det tvärtom, börjar ana ett visst beroende, för jag mår inte riktigt bra om jag inte får komma ut och paddla med jämna mellanrum. Har en krokig rygg som under åren har värkt rejält ibland, och som leder till följdproblem med lårmuskler och axlar. Sen jag köpte min första kajak för några år sedan har jag inte haft några problem alls. Frustrerande när isen lägger sig på vintern, men jag håller igång med skidåkning tills det går att få kajaken i sjön igen.
 
Håller vansinnet borta

Håller med om att kajakandet mest är friskvård, även min dåliga rygg och min musarm mår betydligt bättre när jag paddlar (Jo just det, den muskelfästesinflammation som musarmen är, lindras eller rentav botas av stora cirkulationsökande rörelser typ paddling).

Och så håller paddlingen, för mig som tydligen för en del av er andra, det stora vansinnet borta åtminstone ett tag till...

Men det finns en rätt vanlig skada jag ändå vill ta upp: Fotvrickning på land. Jag har för länge sen tappat räkningen på de metrar elastisk binda jag förbrukat på mig själv och mina paddelkamrater. Springandet på klippor och klapperfält, sjösättningar på hala hällar osv - det är ofta folk går omkull och vrickar foten eller handen (det sistnämnda som avvärjningsskada vid fall).

Arrangerad bild, men ni fattar hur jag menar:
09s.jpg


Alltså ingår ett par rullar elastisk binda i grundkitet för alla kajaturer.

hälsningar Jens
 
Inflammation i axel med veckovisa cortisoninjektioner, sönderslagna fingrar när man dunkar i den vassa sittbrunnskanten i starter, handledsproblem, förslitning i armbågarna, förfrysningsskador på/bakom örat, borrelia på sommaren och lunginflammation på vintern, men det är väl värt det på något knäppt sätt ändå ;)

(Sätter man ihop listan så här... vafan sysslar jag med egentligen... måste ju vara helt vrickad)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.