Idé för seglande hopfällbar kajak

Golfparaply

fungerar överraskande bra på undanvind med min VKV Lisa med underliggande roder. Ofta kommer man upp i surfhastighet på stora skärgårdsfjärdar vid sjöbrisförhållanden.

Jag vet att det finns de som kitar med kajak. Har dock inte sett detta live.

Har du något roder på din kajak?

Thure
 
Trillar in många kommentarer och bilder, kul!

Paraplyer å drakar etc är ointressant. Någon måtta får det vara hehe..

Argument som "paddla din kajak, segla din jolle" kan man ju ha (Jag har själv seglat en del jollar i yngre år, optimist, mirror, laser, minitolva, plus en hembyggd 5.5 meters träbåt med storsegel och fock), men bevisligen finns det många som seglar kajaker och har kul. Jag är sugen på att testa helt enkelt. Här är en annan setup förresten, som jag lånat idéer från:

Pakboat_rig_2.jpg


En Puffin hopfällbar kanot, (Samma konstruktion som min Swift) med utriggare, sticksvärt, styråra.

Quote: "I admit I was skeptical that a sailing rig could be effectively attached to such a lightweight collapsible boat. I envisioned a twisted mass of aluminum tubing and hull fabric drifting in the prevailing wind, sans pilot. The design of your rig is engineered so perfectly, however, that my concerns were unfounded. The Puffin II, with your rig attached, has proven to be sturdy, efficient, and an absolute joy to sail. I now have a fully functional sailboat that holds two people and fits in the trunk of the average car."

Låter ju trevligt! Men jag vill gärna komma undan lite billigare och gillar inte riktigt stilen på det där seglet.
 
..Man kanske hamnar åt en "segelkitram" som mer ser ut så här då; Kajak i blått, pontoner i rött, ramen i svart, Mast i grönt, vant i rosa, sticksvärd i gult, sittbrunn i grönt. Då bör man kunna surra den rejält på däck och masten får stöd av vant och man behöver inte överdimensionera mastfoten. Med diagonala stag bör den bli vridstyv så det räcker. Bättre så? Man får dock vara selektiv i val av träslag och dimensioner, kilona kan dra iväg fort när det är så mycket delar.

segelkitramat9.jpg


Kanske får hitta ett annat segel än detta då; Var ju dock smidigt eftersom det revas runt sin mast.

kayaksailingpic1.jpg


Med en sån här ram, mastfot och vant-infästningar lär man kunna laborera med flera segelsetuper om man vill.

Sen får man se om man är nöjd med en styråra istället för vanligt roder. Kanske en platt kanadensar-paddel är det bästa alternativet, istället för kajakpaddel. Borde bli bättre, mindre i vägen. Med en extra kanadensar-paddel på akterdäck i reserv/för paddling.

Är nog helt sant att bara ett sticksvärd på ena sidan skulle vara mer än nog. Fulare, men smartare.. :)
 
Lågt tryckcentrum

Nu börjar det likna nåt som antagligne skulle funka fint!

En tanke om segel: Sprisegel, loggertesegel eller rentav krabbklo-segel har alla lägre tryckcentrum än Bermudasegel, för en given yta. Ger alltså mindre krängande krafter och är därför lämpliga för båtar utan barlast. Har själv haft en EnOrm med dubbla loggertsegel, och den seglar fantastiskt fint (mycket högre i vind än man kunde förledas tro).
När jag bygger nästa lilla sgeelbåt (OBS när, inte om) ska jag experimentera med den mytomspunna krabbklo-seglet...
crab_claw.gif


cat_sketch.jpg


Läs intressanta resonemang här

Jens
 
Senast ändrad:
Hej, sitter och längtar efter att sjöarna och gärna havet skall lägga sig så att det går att färdas ovanpå vattnet. Men här i Hot-land så har vi knappt åkbara isar än. I Glasskogen lär det ha gått att åka häromdan, 2-5 cm!!.
Men i brist på isar så sitter jag och tänker på nästa paddelsäsongen som för mig inte är vintern och möjligheterna att också segla kajaken. Hittar då 2 st intressanta lösningar som börjat säljas ganska nyligen. Jag blir nyfiken att prova men det skulle vara intressant att höra om det är några vänner därute på Utsidan som har erfarenheter av dessa produkter.
Också intressant att höra om det är ngn som har erfarenhet av Färdilands som kajakvagn, där ju kombinationen med segel verkar snillrik, men kanske lite komplex att rigga upp?
Adventure sail verkar oerhört enkel att rigga, men sen skall det ju funka och ge lite draghjälp också och frågan är om det gör det?

Avanza säljer båda produkterna samt ytterligare en segeltyp (V-format)

http://www.funktionelldesign.se/forsegling.asp

http://www.youtube.com/watch?v=uwI_1Xz8P-4

/Vindkraft, ja Tack ? //Omar
 
Oj den här gamla tråden!

Sen jag skrev sålde jag swiften och köpte en kahuna (feathercraft).

Segelplanerna finns defintivt kvar, men nu är 1:a kandidat denna setup, blir mycket troligt ett köp någon gång under vintern för sjösättning och hissande av segel i maj!

http://www.kayaksailor.com/gallery_video.html

http://www.topkayaker.net/Articles/SurfSail/kayaksailor.html

Ser helt perfekt ut för mina hopfällbara mobila behov , prestandan verkar vara bra och priset är helt ok, 500 dollares för en komplett setup inklusive sticksvärd, och man slipper jäklas med utriggare.

Kanske återkommer under senvåren med en kajakseglingsrapport ! :)
 
Ser

verklikgen mycket trevlig ut Jamo.

Hoppas du kan komma till skott och sedan lämna rapport här. Behöver man burka?

Thure
 
verklikgen mycket trevlig ut Jamo.

Hoppas du kan komma till skott och sedan lämna rapport här. Behöver man burka?

Thure

Då är ett blåvitt 1.6m2 -segel av nya 2010-modellen (med lite förbättringar från introduktionsåret) beställt/förbokat. Leverans i maj troligen. Ska bli mycket spännande.. Halvjobbigt att behöva vänta så länge men det blir ju lagom till uthärdliga eventuellta kapsejsningar (knappt) under provseglande.. Får se om min Feathercraft Kahuna eller segelriggen behöver några mindre justeringar för att det ska lira bra ihop.. :)

http://www.kayaksailor.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=52&idcategory=2

Redan testat på Pakboats-kajak i alla fall.. http://www.pakboats.com/index.php?o...=218:sailing-rig&catid=38:alvsblog&Itemid=171
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.