Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan.

15 sekunder* är ju förstås föredömligt. Frånsett möjligheten att snabbt komma upp i flytetyget igen, har förstås surfskin en del övrigt att önska som vinterfarkost.

Håller med om att fingrarna säkert är mycket kritiska, det blir snabbt stela, och de är svåra att klara sig utan. Har lärt mig gilla mina poogies - men ska nog inte använda dem annat än höst och sen vår - dvs då det egentligen oftast går lika bra barhänt...
Tyvärr är det väl med händerna som med resten av kroppen, det som är lagom under paddling är väldigt olagom vid plurrning.

*Konstaterar vidare att vattnet var blankt och fint vid 15-sekundersekvensen...
 
Fundera sen på att tippa med en havskajak, wet-exit, blåsa upp flottör, arrangera paddel och flottör, krypa upp och vrida sig ner i kanoten, pumpa kanoten, fästa kapellet, försöka få loss paddeln bakom ryggen (utan att tippa igen), få loss flottören från paddeln (utan att tippa igen), stuva undan flottören (utan att tippa igen) och börja paddla igen. Hur lång tid tog det att läsa det här stycket? Hur lång tid tar de att göra allt? Vad har du på händerna när du tippar? Jag tror att neoprenhandskar i hyfsad tjocklek är det enda som håller händerna så pass rörliga att man klarar av ovanstående manövrer i vattentemp < 10°.

Snart kommer någon och berättar om att en bombproof eskimåroll är det enda rimliga... ;)
Och nån annan med att pontoner är himla bra... ;)

Och så lite på gränsen till off topic:

Själv tror jag, och hoppas, att Socialstyrelsen är upptagna med annat. Vi skall kanske inte ens bry oss om de många många skadade i trafikolyckorna om vi jämför med (död och) lidande i välfärdssjukdomar.

Jag mår bra med min riskbalansering. Men jag räknar med att jag faktiskt skulle kunna ångra min valda nivå någon gång på andra sidan en olycklig o osannolik incident. (Det också en hel del andra aktivititeter, inte bara paddling: turskidåkning, alpin dito, klättring, mc&bilkörning, cykling i stad & i skog har alla en viss riskbalansering...)
 
Apropå trafik och alla andra aktiviteter du räknar upp; det är nog riktigt som du antyder: Man anstränger sig för att ha en lika lagom risknivå i alla lägen, och lika säkert har man fel. Jag har antagligen absolut fel när jag bedömer i vilka sammanhang jag tar de största riskerna.

I själva verket kanske riskvärdering av så lågfrekventa händelser som vi faktiskt talar om är att likna med värdering av fastigheter (som inte ligger i ett område med massor med lika fastigheter med lagom hög omsättning), all värdering är dåliga gissningar och det verkliga värdet är det man råkar få den dag man säljer - och då är det oerhört beroende inte bara på "tiderna" utan på om man råkar ha tur och hitta rätt köpare (det senare helst i plural).

Dessutom brukar det vara så att frånsett det subjektiv och felaktiga i riskbedömningarna, så har man helt enkel olika syn på vad som faktiskt är acceptabelt i form av olyckor och skador.

Det enda som är säkert är nog att de allra flesta ändrar sin värdering efter en allvarlig olycka... (jaja, självklart finns undantag även här)
 
... riskvärdering av så lågfrekventa händelser ...

Hade det varit högfrekvent hade vi haft bättre bild av riskerna och därmed också en klarare bild bästa förbyggande åtgärder och bästa akuta utgärder...

I brist på den frekvensen och den vissheten (gott så!) så ägnar vi oss åt att tro att vi vet "det bästa". Och kanske igen: Gott så! :)

(För mig blir det ibland "religion" på gränsen till "säkerhetsfundamentalism". Ett problem som bara är mitt eget såklart. Jag behöver ju inte lufta denna ömma tå. :) )
 
15 sekunder* är ju förstås föredömligt. Frånsett möjligheten att snabbt komma upp i flytetyget igen, har förstås surfskin en del övrigt att önska som vinterfarkost.

Håller med om att fingrarna säkert är mycket kritiska, det blir snabbt stela, och de är svåra att klara sig utan. Har lärt mig gilla mina poogies - men ska nog inte använda dem annat än höst och sen vår - dvs då det egentligen oftast går lika bra barhänt...
Tyvärr är det väl med händerna som med resten av kroppen, det som är lagom under paddling är väldigt olagom vid plurrning.

*Konstaterar vidare att vattnet var blankt och fint vid 15-sekundersekvensen...

Kul att bilderna på mig refereras till. Det går nästan lika fort att komma upp om det är stökigt... men det är svårare att fota. Att surfskin lämnar en del i övrigt som vinterfarkost håller jag inte med om, hade en backup-kajak i väntan på att det skulle bli för kallt med surfski i vintras. Den blev mest utlånad till andra.

Vi är ett gäng i Norrköping som motionspaddlar året om, ska skriva ihop nåt om materialval och provbadningar.
 
Det är sant, nedkylning är visserligen både vän och fiende. Hypotermi kan framkalla ett hjärtflimmer men kan även skydda hjärnan från skador orsakade av syrebrist.

Bra information om drunkning finns på:

http://www.omdrunkning.se/

Här hittar man bla information om reflexen "gasping" som man kan drabbas av om man ramlar i kallt vatten, till skillnad mot "okända reflexer" som nämns i tråden, så är den känd.

Läste den. Konstaterade att gasping var en av de jag redan kände till (med okända tänker jag mer på sådant man själv ännu inte känner till, än sådant som ingen någonsin känt till). Den överdrivna dykreflexens möjliga styrka direkt under var ny för mig.

Om någon här missat denna: http://www.nrsweb.com/safety_tips/dry_drowning.asp

så kan den snabbt klassas in i vad jag kallar "okända" reflexer för de personerna, och kända för de som redan kände till den.

--- Mats ---
 
Som varande gles i pälsen (läs flintskallig) sedan 25-årsålderna är jag något av en auktoritet (må vara självutnämnd) på mössor...:)

Som Thure redan antytt gäller det ju att ha ett helt batteri av huvudbonader, för olika ändamål. Man ska skydda sig mot kyla, väta och dessutom solen. Neoprenhuvor vid våtpaddling, kapuschong/huva på torrdräkten/paddeljackan, fleecemössor i olika tjockleksgrad (temperaturen regleras till stor del med val av mössan), brättade hattar typ Melittafilter vid solsken, sydvästliknande hatt för regn, keps med skärm vid motljuspaddling...
Och så alltid ha med ett par i reserv.... Halva min packning är huvudbonader. Personalen på friluftsbutikernas mössavdelningar slickar sig om munnen när dom ser mig komma in genom dörren

Mitt största problem med huvudbonader är inte att hitta dom eller att få dom att fungera - det är omvärldens negativa reaktioner på den estetiska aspekten. Min favoritmössa vid regn är en sydväst i GoreTex . Hustrun och barnen säger att visst får jag ha den om jag vill, men då kommer dom att välja en annan Ocean att paddla på.

Jens

Det med omvärldens reaktion på huvudbonader är ett svårt kapitel. Jag har en GoreTex mössa med öronlappar som jag köpt för fiskandet, och som jag älskar. Användning innebär i princip att jag förlorar alla möjligheter till sällskap på en promenad :)

Både du och andra svarar liknande "Neoprenhuvor vid våtpaddling". Men om jag trillade i innan jag visste det rörde sig om våtpaddling, är det inte sent att byta från kapuschong till neoprenhuva? Eller kan den snabbt användas för att värma upp en efter dyket?

--- Mats ---
 
Laryngospasm

förekommer som komplikation i en del sjukhussammanhang mm och är väldigt obehagligt. Första gången jag läser om det självupplevt på det här sättet i samband med kappsejsning.

Tycker dock att kopplingen till "dry drowning" är något tveksam. Många som dör i vattenolyckor och där dödsorsaken benämns drunkning har inte drunknat utan dött av nedkylning. Men laryngospasm förekommer säkert det är bara omöjligt att fastställa i efterhand hos någon som avlidit.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=40579

Thure
 
Sannolikheter

Både du och andra svarar liknande "Neoprenhuvor vid våtpaddling". Men om jag trillade i innan jag visste det rörde sig om våtpaddling, är det inte sent att byta från kapuschong till neoprenhuva? Eller kan den snabbt användas för att värma upp en efter dyket?

--- Mats ---

Det är klart att man kan råka ut för oväntad kantring, men i regel vet man ju när man har högre risknivå och tar på sig de grejor som behövs. Vi talar ju hela tiden här om sannolikheter - om vi inte gjorde det, skulle vi ju tvingas sova i bombsäkra rum iförda flythjälmar och skyddsvästar.. *L*

Och skulle jag mot förmodan gå runt utan huva, och misslyckas med rollen, så kan torrdräktens huva tas på i vattnet. Neoprenhuvan kan tas på när jag kommit upp och göra god nytta då.

Jens
 
"Neoprenhuvor vid våtpaddling". Men om jag trillade i innan jag visste det rörde sig om våtpaddling, är det inte sent att byta från kapuschong till neoprenhuva? Eller kan den snabbt användas för att värma upp en efter dyket?
--- Mats ---

Det lönar sig säkert bra att ta på neoprenhuva eller annan bra mössa efter att ha blött ned huvudet. Avdunstningen flyttas ut från håret och skalpen och den fortsatta nedkylningen minskar.

Thure
 
Det kanske är dags att Socialstyrelsen tillsätter en utredning i ämnet (ni kommer väl ihåg 6-8 brödskivor om dagen... ;-).

Om man letar efter det absolut säkraste paddlingsbara flytetyget så borde surfskin ligga nära. Kika på den här sekvensen arrangerad förra vintern:

http://surfskisweden.blogspot.com/2008/02/surfski-rtt-skert-att-paddla.html

Fundera sen på att tippa med en havskajak, wet-exit, blåsa upp flottör, arrangera paddel och flottör, krypa upp och vrida sig ner i kanoten, pumpa kanoten, fästa kapellet, försöka få loss paddeln bakom ryggen (utan att tippa igen), få loss flottören från paddeln (utan att tippa igen), stuva undan flottören (utan att tippa igen) och börja paddla igen. Hur lång tid tog det att läsa det här stycket? Hur lång tid tar de att göra allt? Vad har du på händerna när du tippar? Jag tror att neoprenhandskar i hyfsad tjocklek är det enda som håller händerna så pass rörliga att man klarar av ovanstående manövrer i vattentemp < 10°.

Eftersom ingen annan hugger så får väl jag ta tag i det så att srpp blir nöjd:
1. En havskajak hade inte slagit runt under de förhållandena! :)
2. Positionen vid 8 resp 12 sek ser inte så stabil ut, ens på plattvatten. Ser inte enklare ut än att klättra upp i en havskajak. (Hade han haft nånstans att förvara den så hade kanske en paddelflottör i skumplast varit till hjälp?) ;-)
3. Att rolla en havskajak går betydligt snabbare. (Där kom den srpp!)
4. Att göra wetexit och reentry och roll tar inte längre tid och kräver inte samma balansakt.
5. En havskajak med vatten i sittbrunnen är inte rankare än en surfski.
6. Noterar att du jämför det med en dåligt utförd flottörsräddning. Är det det som är måttstocken för säkerhet med surfskis? ;-)

Vänder mig inte emot surfski, utan mest mot svartvita resonemang som lyfter ett svar som det enda rätta oavsett om det är torrdräkt, surfski, pontoner, lättpackning eller sänkta skatter... För en del är säkert surfski ett jättebra vinterval, men inte för alla och alltid. Det går alltid att argumentera åt mer än ett håll. Själv har jag en tendens att alltid välja det motsatta hållet. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.