Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.1%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 79 15.0%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    525
Hiker 111

...med norgebrännaren (hattbrännare). Ovanpå användes Primus Litetech som borde heta Heavytech...

//J
 
Körde snuskburk och tillhörande spritbärnnare för skojs skull med E85 (vintertid kan det vara E75) vet inte när brytpunkten är.

Funka fint men sotar mycket
 
Nyss hemkommen från skogen och under 10+ så är det Primus Omnifuel som gäller för mat och öppen eld till kaffe och brödbak.
Över +10 så är det Primus EtaPower Express.

/Dennis
 
Undvik E85

E85 i nödfall är väl ok... men annars gör man nog klokt i att undvika det.

E85 innehåller 15% (eller mer) vanlig fordons-bensin. Sådan bensin innehåller en massa saker som man inte ens vill veta... Höga halter av extremt otrevliga bensen tex. Det hjälper föga att bensinen är utspädd med 4-6 delar etanol, den soppan är klart otrevlig i alla fall.

Ska man kombinera bensin med matlagning - bör det vara alkylatbensin eller renare.
 
Optimus gäller för mig.
På fjället med flera i sällskapet är det Nova monterad i Trangia 27. Finns inget bättre kokkärlssystem. Odödligt, och dessutom ett vindskydd utan dess like.
99,9% av gångerna handlar det för mig om korta dagsturer, fotojakt och vanlig jakt. Då är det Crux med Terra Weekend-setet om sommaren, och Svea om vintern.

Sveat köpte jag för övrigt nu i veckan, och jag är mäkta imponerad. Jag var litet smått misstänksam till en början. Litet och smidigt, men skulle jag bli besviken på effekten och den långa förvärmningstiden när jag var van vid Nova?
Det blev jag inte. Riktigt trevligt kök, och ruggigt vackert dessutom.

Som jag skrev i min recension av köket, så är det verkligen avkopplande att använda det. Tänd det, och sen sköter det sig självt. Inget pumpande, ingen jakt på optimal koktid. Bara att se mässingsmonumentet arbeta. Innan man hällt upp kaffet har köket svalnat, och man kan slänga ner det i väskan.
På något vis avtar effekt-hysterin bara för att Sveat är ett uråldrigt kök i mässing. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Om Novat har en dåligt dag eller om Cruxet har en kall gasflaska, då svär man över den dåliga effekten, men det händer inte med Sveat =)


Jag är så ruggigt nöjd så det är inte sant. Det finns en överhängande risk jag alltid kommer använda detta kök =D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.