Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.1%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 79 15.0%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    525
Förresten har jag aldrig varit med om T-doja i maten. Jag brukar hälla den i brännaren istället. Kryddar gör man bättre med salt och peppar.

Nej, jag brukar också undra varför folk snackar om t-sprit i maten. Man kan möjligen få lite på fingrarna, och det smakar äckligt om man stoppar dem i munnen. Eftersom jag inte är fyra år kan jag dock låta bli att slicka på fingrarna (och maten äter jag än så länge med bestick).

/OJ
 
enkla bensinkök

som 71an och 123 samt SVEA har tre genomföringar där bränset kan läcka, påfyllningshålet, nålregleringsstycket samt brännarmunstycket. Dessa gär t o m att förvärma med en skvätt bensin i försänkningen runt om brännarröret, även om jag brukar använda papperssopor och några små döda kvistar.
Ju fler komponenter man inför i en apparat ju fler kan fungera bristfälligt eller inte alls och alla behöver leder och tätningar, att hålla de senare i kondition vid minus 40 är en prestation.... just då köket behövs som mest.
Bränslebränder är otrevliga och jag har blivit av med delar av utrustningen genom andras köksslarv, med bensinkök, sett vpl som lyckat elda upp spritflaskor och enlitersflaskan var inte att leka med när de fungerade som eldkastare.... Sjukhus är bara förstavelsen, brännskador är förfärliga och ger rejälja ärr för hela livet. Större klarar man inte...
I Mellanöstern hade jag en kollega som skulle flambera ute på ett OP, jag hade förberett mig mentalt, när han lyckas spilla ner förklädet med konjak som genast började brinna. Jag drog av honom det och släckte med en filt, men det kostade hans mustacher, näshår och ögonbryn samt en rejäl förskräckelse ... Maten blev god och vinet var än bättre. Incidentrapporten fick han skriva själv.
Gasflaskor med rejäl förvärmning blir lätt till bomber och stålflaskor kan förvandlas till missiler så förvärm rimligt handvarmt inte mer....
Den nästan tomma bensindunkan har väl de flesta som gjorde vpl sett på brandskyddsutbildningen, innensluten bensingas är en bomb....och med brinnande lunta på utsidan kan en fylld flaska bli en molotov, det gäller att undvika de lägena och inte bränna maten.....;-)

PS jo på min 71a står det B A HJORT och Kompani det blev BAHCO, så gör det även på kokkärlen.
 
Senast ändrad:
Jag är förvånad över att det är så många som använder sig av Trangia. Det trodde jag inte. Själv är man en Primusanvändare. Borde kanske för gammal kärleks skull ta mitt Trangia 25 nästa gång och köra på lite metanol. :)

Mvh /Joel
 
Primus EtaExpress. Har även en basic toppmonterad Primus brännare som jag numer använder i stuga eller tält. Blev less på långa koktider i vind trots vindskydd, därav Eta:t som jag är väldigt nöjd med, det är otroligt kompakt. Man får ner allt utom ev. fotstöd i pannan (brännare med piezotändning, 250 gr gastub, disktrasa (skyddar också kastrullen), 1 liters kastrull, vindskydd i plåt, minsstekpanna/lock och förvaringspåse.

Eta%5FExpress%2Ejpg
 
Jag är förvånad över att det är så många som använder sig av Trangia.

Varje gång jag sätter mig och räknar på det, och sist hade jag en ingenjör med mig i tankegångarna, så kommer jag fram till att Trangia Mini är det lättaste alternativet för en helg. 400 gram ger mig 5 mål mat...... det som många glömmer i uträkningarna med gas är vikten på kastrullen som jag bestämt hävdar är nödvändig för att koka vatten.
 
Kombination...

...av Trangia (25 med dussal kärl) och ett MSR XGK istället för trangiabrännaren så jag låter bli att rösta.

Inte lätt men fan så bra!
 
Konstigt?

Jag är förvånad över att det är så många som använder sig av Trangia. Det trodde jag inte. Själv är man en Primusanvändare. Borde kanske för gammal kärleks skull ta mitt Trangia 25 nästa gång och köra på lite metanol. :)

Mvh /Joel

Man ska ju inte glömma att Trangiakomceptet är funktionellt: "Självstagande" (utan tältpinnar etc.), inbyggt vindskydd som fungerar, flexibelt (en hel drös med brännaralternativ), robust och i princip outslitligt. ser t.ex. Primus Eta-serie som ett sätt att mordenisera Trangiakonceptet. Är inte behovet att kapa något hekto eller att investera i någon ny spännande pryl så är Trangia inte alls tokigt. Jag har inte slutat använda Trangia trots att jag har allt ifrån toppmonterade gaskök till mf-kök. Det är tillfället som avgör valet.

/Tommy
 
Fast nu var det väl inte så många synpunkter på vikt vad jag kan se. Prio på mitt kök var att det är litet och funkar bra utomhus med lite eller mycket vind. Det nya Eta med brännare stående på marken och en 1 eller var 1,2 liters kastrull såg också mycket intressant. Som ett litet Trangia med gasbrännare. En hyfsat stor nackdel, tycker jag, är att bara en 100 grams gastub går att packa inuti köket.

354083_EtaPackLite_new_400x400.jpg


Varje gång jag sätter mig och räknar på det, och sist hade jag en ingenjör med mig i tankegångarna, så kommer jag fram till att Trangia Mini är det lättaste alternativet för en helg. 400 gram ger mig 5 mål mat...... det som många glömmer i uträkningarna med gas är vikten på kastrullen som jag bestämt hävdar är nödvändig för att koka vatten.
 
Senast ändrad:
Jag är förvånad över att det är så många som använder sig av Trangia. Det trodde jag inte. Själv är man en Primusanvändare. Borde kanske för gammal kärleks skull ta mitt Trangia 25 nästa gång och köra på lite metanol. :)

Mvh /Joel

Köp en gasoltillsats till trangian och helt plötsligt upptäcker man att man kan börja laga mat civilicerat - det blir ett helt annat kök enligt min mening.

med 100gram gasflaska (inpackad i trangia 27 tillsamman med brännaren) så klarar man 12 -14 st 0.5l uppkok vatten.

sedan kan man alltid diskutera över vikter, blåstålighet, verkningsgrad etc. men det är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.