Bromsar till salomon

Hälbroms

har en del fördelar. Dels är det någorlunda effektivt dels så är det lättare att styra samtidigt som man bromsar.

Jag har ännu inte sett någon som bromsar effektivare med släpbroms än med hälbroms och det har också enkla geometriska orsaker, jämför t ex att frambroms är mycket effektivare än bakbroms på cykel eller motorcykel.

Thure
 
har en del fördelar. Dels är det någorlunda effektivt dels så är det lättare att styra samtidigt som man bromsar.

Jag har ännu inte sett någon som bromsar effektivare med släpbroms än med hälbroms och det har också enkla geometriska orsaker, jämför t ex att frambroms är mycket effektivare än bakbroms på cykel eller motorcykel.

Thure

Håller med dig att hälbroms går säkert något snabbare att få helt stopp, alltså effektivare!
Men för min egen del upplever jag absolut ingen skillnad i styrförmåga med släpbroms, nästan tvärtom faktist....då bakre benet blir som ett roder, så kan man lätt styra med bakre och främre benet samtidigt.

Kan du dessutom kombinera båda sätten så blir det mkt effektivare (2 bromsar bättre än en) ;)
MEN däremot, vid broms med Båda benen så försämras styrfömågan en del!

Tar dessutom ett tag lära sig, och känns väldigt vingligt i början...Men man ska göra det som känns bekvämast, huvudsaken man kan bromsa!!

//MD
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.