Billigt kök på eBay!

Ang Booster+1 köket

Tack Dag Ståle för den informationen!
Som jag skrev inledningsvis liknar S-9 det Booster+1 köket som nu stoppats.
Det är väl troligt att båda saknar dokumentation på att de är CE-godtjända och får därför inte säljas inom Europa. Men man får väl understryka att det inte finns något som säger att alla de olika modeller av detta kök är farliga, av undermålig kvalité eller olagliga att privatimportera!
Tex är Karrimor/GoSystem GS2111 flexifuel i många delar identiskt och jag har svårt att tro att Karrimor, som var ett engelskt märke med bra ryckte, skulle marknadsföra ett kök som inte var typgodtjänt.

Men som trådstartare känner jag mig lite ansvarig och har därför mailat över länken med information till Svenska Konsumentverket, Blocket.se och de berörda firmorna Pointerdaniel.se och Bison Outdoor AS som fortfarande säljer Booster +1 på webben!
http://www.blocket.se/vi/8269691.htm?ca=11_s
http://www.pointerdaniel.se/text1_14.html
http://www.blocket.se/vi/17287008.htm?ca=11_s&last=1
Underligt att det norska företaget fortfarande annonsera ut Booster+1 på sin hemsida:
http://www.bisonoutdoor.no/default.asp?pid=90
Men man säljer det inte i sin svenska webbshop, men väl ett liknande från Vaude(CE-godtjänt?):
http://www.bisonoutdoor.se/product.php?pid=789
Har bett Konsumentverket återkomma så vi får väl se om försäljningen upphör!

Undrar dock om alla de kök och lampor som stoppats i Norge såldes under namnet Tyldum Outdoor?
Det fanns nämligen två som delar produktnamn med kök från Primus: Himalaya Varifuel och Himalaya Gassbrenner. Men man kan väl anta att det bara är Tyldum Outdoor som kopierat namnen från Primus framgångsrika produkter.
Oj vilken soppa! :(
 
Flere andre imortører har blitt stoppet, bl.a. MrOutdoor.no som umiddelbart stoppet sitt salg.

Tyldums brenner som var avbildet ble solgt av den veletablerte norske kjeden G-sport.
(Den eldste og mest seriøse kjeden trodde jeg.(lettlurt?))
Jeg ble forferdelig skuffet når jeg var i butikken og vurderte den som fødselsdagspresent til min sønn. Den var meget tung å vike sammen etc, og manualen var helt uleselig. Jeg vil anta at den var oversatt med gratisprogram på internett, og ikke lest korrektur.

Det kan virke som om det ikke finnes CE regler for ordinære "primusser"for fotogen/bensin, men at gas skal sertfiseres.

Forøvrig så er vel http://www.bisonoutdoor.se/product.php?pid=789 også ikke helt på høyden, selv jeg som ikke driver med salg vet at kerosene kalles fotogen på svensk.
(På norsk derimot betyr fotogen noen som ser bra ut på foto.
Og kerosene oversettes med parafin.)

dsk
 
Ang säljförbud av kök

Fick ett snabbt svar från Pointer Daniel. Norska förbudet gäller endast kök som importerats och sålts under namnet "Tyldum Outdoor " och inte de som säljs under namnet "Kovea" av Pointerdaniel.se och Bison Outdoor AS:

--------------------------------------
Hej!

Se svaret från Norge.

/daniel

"Hei! Den linken kom fordi vi, kunder og G-sport har klagd på apparatet som
du ser på bildet. Brenneren du ser er fra Tyldum Outdoor og er en stygg kopi
med svært misvisende bruksanvisning.
Vi har slitt litt en stund siden Tyldums selgere har tilbudt apparatet i
markedet - nå må de ta tilbake alle kopibrennerne som har blitt solgt.
I de store norske frilufts og jaktbladene har vi sørget for at det kommer
omtale om kopiene om ikke så lenge.

Med vennlig hilsen/Best regards"
Vidar Falck-Muus
Beaver Kano & Bison Telt
vidar@bisontelt.no
+4795113028
+4764923660
www.bisontelt.no
-------------------------------------

Jag har dock svårt att tro att en tillverkare skulle göra sig omaket att kopiera en så nishad produkt och sedan sälja den med så dåligt framställda förpackningar och manualer.

Misstänker att det här rör sig om parallellimport och att Tyldum inte kan hänvisa till redan utfärdade CE-intyg då man ändrat namnet av produkten och/eller inte handlat med Kovea direkt.

Finns otaliga exempel på kinesiska tillverkare som kör upp extra serier av varor de legotillverkare, ibland av delar med lägre kvalité. Säljs varorna lokalt används helt ogenerat original namnet även om inte förpackning, dekaler eller manual alls liknar de som normalt följer med. Vid export till reglerade marknader ändrar man enkelt på namnet vilket försvårar för märkes spioner och tull att ingripa.

Ibland vet inte ens beställaren om att varan är om-märkt. Det nu aktuella förbudet gäller mycket riktigt endast kök sålda av Tyldum under deras egna namn. Men i det här fallet åkte man dit för att gällande CE-dokumentationen saknats.

Köpte själv för några år sedan både gaskök och gaslampa i Thailand till bra pris och som hittills fungerat utmärkt, men som jag misstänker kom på fartyg nerför Mekongfloden från Kina. Samma modeller säljs av Kovea bla på Nya Zeeland, där de ofta används av uthyrare, men i Europa kallas de för Markill Hot Shot och Peak Illuminator .
92493-400.jpg
92488-0000.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har dock svårt att tro att en tillverkare skulle göra sig omaket att kopiera en så nishad produkt och sedan sälja den med så dåligt framställda förpackningar och manualer.

Misstänker att det här rör sig om parallellimport och att Tyldum inte kan hänvisa till redan utfärdade CE-intyg då man ändrat namnet av produkten och/eller inte handlat med Kovea direkt.


Ne, nei og nei.... Kovea selges i Norge kun gjenom godkjente forhandlere hos Bisontelt AS. Tyldum Outdoor sitt produkt er IKKE paralellimport av samme vare! Du må da ikke være så bombastisk når du åpenbart ikke har sett noen av disse brennerne??! De er totalt forskjellige i både utseende og kvalitet.

DET ER OVERHODET IKKE SAMME PRODUKT!
 
En viss säljare från Hong Kong har ett flertal olika modeller av kök som ser ut väldigt mycket som somliga av Koveas modeller (fire man, expedition hose, moonwalker). Saknar givetvis loggor och kostar inklusive frakt runt en femtedel av vad de äkta gör. Det är dock med reservation jag använder ordet äkta med tanke på den uppenbara jetboilkopia som kovea säljer under namnet Alpine stove.

( Hoppas på en whisperlitekopia ... )
 
Ursäkta självciteringen här. Finns en dylika kopia av kovea booster +1 på blocket nu, under rubriken "multifuel outdoor kök"(sic!). 650kr vore ju inte tokigt om det hade varit ett riktigt kovea, men det är kinesiska s-9 på bilden och det får man för en sisådär 250 med frakt utan flaska. Finn fem fem är rätt svårt, men benen är ju helt annorlunda än på det riktiga. Hoppas ingen blir lurad eller uppbränd.


Annonsen:
http://i51.tinypic.com/ot0y1g.png

Det riktiga köket:
ou2v5y.jpg


I förpackning:
a6qtw.jpg


bra länk med info om koveaköket:
http://www.wildearth.com.au/kovea-booster1-fuel-multifuel-stove-p-804.html

En viss säljare från Hong Kong har ett flertal olika modeller av kök som ser ut väldigt mycket som somliga av Koveas modeller (fire man, expedition hose, moonwalker). S)
 
Se også etter BRUNTON LANDER.
Etter at Primus kjøpte Brunton får du resopplaget billig.

dsk
 
nu har jag inte ens sett originalköket, men jag köpte ett sånt billigt från ebay för nåt år sen, på skoj. Skulle säga att finn fem skillnader är ganska enkelt, men mitt kök har fungerat bra, dom få gånger jag har provat det. Det enda jag är orolig för är bränsleslangen, som känns vääldigt mjuk jmf med mina andra kök.
 
Taskigt iaf att försöka få 650kr för det.. "sjysst" att han bjuder på frakten iaf.. hehe =)

förresten så ingick flaskan dessutom när jag köpte mitt iaf...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
47:an Löken Billigt ul enmanskök Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
rojo Billigt Duossal Kök och brännare 0
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.