Snabba inlines

Tipsa mig om några snabba inlines. Har just nu ett par vanliga 4-hjuls Bauer som mer liknar hockeyrör än ett par snabba 5-hjuls... modeller, tips och råd mottages tacksamt!

// Jocke
 
Tipsa mig om några snabba inlines. Har just nu ett par vanliga 4-hjuls Bauer som mer liknar hockeyrör än ett par snabba 5-hjuls... modeller, tips och råd mottages tacksamt!

// Jocke

Jag letade också bra länge efter ett par "snabba inlines" innan jag insåg att faktorerna som påverkar snabbheten till 99% börjar ovanför skoskaftet! :) Kanske inte helt sant men bra nära iallafall!

Har du åkt mkt tidigare kanske du skall snegla på ett par låga (och hårda) inlinesskor (=speedskates) där det finns potential att bli riktigt snabb...! Lite större hjul (>84 mm) är inte helt fel det heller om man är bekväm med att stå lite högre ovanför backen. Större hjul ger också färre hjul (4 istf 5). Mängden hjul oftast inte så intressant, snarare längd på skena.

Se till att skena kan justeras i sidled framför allt, helst både bak och fram. Möjlighet till längdjustering oxå bra men mindre viktigt.

Jag tycker det är viktigt med bra hälgrepp för att inte behöva dra åt hela skon för att den skall sitta bra (=ger ofelbart onda fötter förr eller senare på turerna).

Märken: Powerslide, Bont, Cadomotus mm...hittas dock inte på Intersport och dylika affärer....

En skön sko är a och o.....man blir aldrig snabb på ett par inlines som mest står i garderoben för att skon inte passa ens liktornar...

Tips (som du säkert redan vet): Cykelbanan mellan Stora Höga och Stenungsund och bort till Ödsmål är kanonfin att åka på!
http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=932

Ett annat tips är maillistan Västkustinlines där man kan gå med och få allehanda tips! :)
http://groups.google.se/group/vastkustinlines?hl=sv

Lycka till!

J
 
Jag letade också bra länge efter ett par "snabba inlines" innan jag insåg att faktorerna som påverkar snabbheten till 99% börjar ovanför skoskaftet! :) Kanske inte helt sant men bra nära iallafall!

Har du åkt mkt tidigare kanske du skall snegla på ett par låga (och hårda) inlinesskor (=speedskates) där det finns potential att bli riktigt snabb...! Lite större hjul (>84 mm) är inte helt fel det heller om man är bekväm med att stå lite högre ovanför backen. Större hjul ger också färre hjul (4 istf 5). Mängden hjul oftast inte så intressant, snarare längd på skena.

Se till att skena kan justeras i sidled framför allt, helst både bak och fram. Möjlighet till längdjustering oxå bra men mindre viktigt.

Jag tycker det är viktigt med bra hälgrepp för att inte behöva dra åt hela skon för att den skall sitta bra (=ger ofelbart onda fötter förr eller senare på turerna).

Märken: Powerslide, Bont, Cadomotus mm...hittas dock inte på Intersport och dylika affärer....

En skön sko är a och o.....man blir aldrig snabb på ett par inlines som mest står i garderoben för att skon inte passa ens liktornar...

Tips (som du säkert redan vet): Cykelbanan mellan Stora Höga och Stenungsund och bort till Ödsmål är kanonfin att åka på!
http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=932

Ett annat tips är maillistan Västkustinlines där man kan gå med och få allehanda tips! :)
http://groups.google.se/group/vastkustinlines?hl=sv

Lycka till!

J

Tack för tipsen! Brukar åka varje dag från Stora Höga där jag bor in till Stenungsund, så nog är cykelbanan välkänd ;)

Inga modeller att rekommendera?

// Jocke
 
Senast ändrad:
Kolla in på powerslide.se
J

Vad är det för faktorer som gör att ett par inlines är potentiellt snabba? Stora hjul? Lång skena? Någon typ av hjullager (har abec 7 på mina nu, men tycker de inte rullar så bra som jag vill, iof har jag inte underhållit dem heller)?

De varianter som är låga/långa och ser ut som långfärdsskridskor och kostar typ 2500-7500, är de potentiellt snabbare än de som ser ut som vanliga hockeyrör?

// Jocke
 
Vad är det för faktorer som gör att ett par inlines är potentiellt snabba? Stora hjul? Lång skena? Någon typ av hjullager (har abec 7 på mina nu, men tycker de inte rullar så bra som jag vill, iof har jag inte underhållit dem heller)?

De varianter som är låga/långa och ser ut som långfärdsskridskor och kostar typ 2500-7500, är de potentiellt snabbare än de som ser ut som vanliga hockeyrör?

// Jocke


Frihetsgraderna.... :)
Ju lägre sko destor större rörlighet i fotleden får du, både i sidled men framför allt framåt-bakåt. Gör att du kan komma djupare i åkningen och få längre skär och därmed finns det möjlighter till att åka fortare (alt. längre).

Vikten är heller inte att förglömma, speedskates väger oftast betydligt mindre än sk fitness inlines ("hockeyrör" vet jag inte vad de kan tänkas väga).

Vad gäller lager skan man inte stirra sig blind på abec. Är en industriklassning och inte till 100% relevant för inlines, Etfter en tur med ett par abec 7 på lite dammiga vägar kan du glöma vilken abeckalss du hade (utan för att det för den skull nödvändigtvis betyda att det går nämnvärt mkt trögare att åka fortsättningsvis).

Välskötta lager är dock guld värt (dvs ingen rost och välsmorda). Brs skötsel och du kan ha dina lager i flera säsonger.

Hjul är också viktigt, bra profil och med lagom hårdhet (subjektivt). Snedslitna hjul blir ingen glad åt och det befrämjar inte åktekniken heller. Rotera, vänd och köp nya hjul när det behövs.

Jonas
 
Hur fort åker du själv säg 1 mil? Vore kul att jämföra.. Såg loppet genom Söderledstunneln när den öppnade i Stockholm och då gick det FORT för de med "speedskates..".

// Jocke
 
Hur fort åker du själv säg 1 mil? Vore kul att jämföra.. Såg loppet genom Söderledstunneln när den öppnade i Stockholm och då gick det FORT för de med "speedskates..".

// Jocke


Det beror så jättemkt på underlag, vidnförhållanden mm så jag vet eg. inte min tid på 1 mil. Åker tämligen ofta Säröbanan här i Gbg och klockar en sträcka på 8km typ. Snitthastigheten varierar mellan 25 och upp till 30 km/h i mina bästa stunder.....men som sagt det varierar mkt beroende på omständigheterna...Åka flera och växeldra gör oxå stor skillnad.

Vi får sammanstråla och åka cykelbanan i Stora Höga ngn gång.

Mvh
J
 
Låga

skor i kolfiber är jättebra om de passar dina fötter men det vet du inte förrän du testat. Seriösa firmor låter dig provåka innan köp. För mina breda och höga fötter passade Mogemaskor bra men jag tror inte att de säljs längre. Rexton var för smala i lästen för mig.

Snabbheten avgörs som sagt av chauffören. Men låga skor ger dig ungefär samma fördel som en landsvägscykel i stället för ett cityhybridcykel.

Thure
 
Gordon Bridge var slut.. Marathon kostade 2000. Marathon-modellen ser ju dock ut som ett par traditionella inlines som jag redan har (mer åt det hållet).

Vilka är att rekommendera, fyra eller fem hjul på skena? Eller är det hjulstorleken avhängigt?

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1
rickard svanström Roxa inlines Inlines 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.