Bensinkök (eller multifuel)

Tack för många kloka synpunkter och "övningsuppgifter". De ska genomföras denna vinter. Har du någon erfarenhet av Omnifuel? Du nämnde att en fördel med MSR GTX är få lösa delar. Är det någon skillnad mellan Omnifuel och GTX när det gäller detta?
Omnifuels recensenter nämnde ljudnivån som ett "problem". Hur står sig GTX i jämförelse?
Sen måste jag avslöja min okunskap - igen. Vad betyder FM? (jag rodnar av skam...)

HåkanF

Omnifuel har fler delar eftersom det har olika bränslemunstycken, dessutom är inte rensnålen integrerad, utan lös med ett multiverktyg. Se Primus egen film:

http://www.primus.se/primus/Flash/Produktfilmer/player_promnieng1stor.html
 
Tack för många kloka synpunkter och "övningsuppgifter". De ska genomföras denna vinter. Har du någon erfarenhet av Omnifuel? Du nämnde att en fördel med MSR GTX är få lösa delar. Är det någon skillnad mellan Omnifuel och GTX när det gäller detta?
Omnifuels recensenter nämnde ljudnivån som ett "problem". Hur står sig GTX i jämförelse?
Sen måste jag avslöja min okunskap - igen. Vad betyder FM? (jag rodnar av skam...)

HåkanF

Hoppar in och svarar...jag har båda köken, XGK och Omnifuel (fråga mig inte varför ;) ).

XGK är superpålitligt och funkar precis som Omnifuel med både fotogen och bensin och i sträng kyla, har använt båda i minus 35 utan några problem med funktionen.
MItt XGK är den klassiska modellen med stelt bränslerör.

Den äldre XGK-modellen har lösa kärlstöd som ska monteras (den absolut äldsta har fasta men då är det en modell sm försvann för 20 år sedan). På vintertur monterar man det en gång och låter det sedan vara, så inget problem av det. Omnifuel har inga lösa delar i den meningen. Båda köken har såklart reservdelar som är lösa ;). I XGK sitter en Shaker-jet dvs en rensnål som kan skakas upp genom munstycket. På primus kök sitter det ingenting under munstycket utan rensnålarna är lösa. Det är en smaksak vad man föredrar, jag har aldrig behövt rensa munstycket när jag använt fotogen eller bensin av hög kvalitet. Tilläggas kan att mitt gamla XGK saknade inbyggd rensnål precis som Omnifuel, och jag rensade munstycket en ggn per år i samband med den årliga servicen ;).

Alla flerbränslekök som jag har använt utom Kap-Arktic kan läcka i kopplingen mellan bränsleslang och pump när det är väldigt kallt dvs under 35 minus. På arktic skruvas slangkopplingen fast på brännaren och saknar packningar, men på XGK och Omnifuel finns en packning i pumpen som ska täta och i sträng kyla kan den bli stel och fungera sämre.

Det löser man genom att bära köket och bränsleflaskan en stund i fickan innan man kopplar, och det behövs alltså bara i sträng kyla. Under mer normala vinterförhållanden fungerar både Omnifuel och XGK utan problem i det avseendet.

Som bränsle föredrar jag fotogen och tycker att det fungerar lika bra som bensin i både mitt Omnifuel och i mitt XGK. Jag förvärmer med t-sprit för att slippa sot. Ett tips är att hålla förvärmningsspriten varm genom att bära den i en flaska i fickan, då kan du tända den med tändstål.

Att jag väljer fotogen beror mest på att det är mest energirikt och att jag har några kök som bara drivs med fotogen (och vill ha samma till alla). Bensin fungerar också väldigt bra i kyla och eftersom det sotar mindre under förvärmningen så slipper man t-spriten. Bensin går också att tända med eldstål, vilket inte går med fotogen i flytande form.

Ljudvolymen på XGK är oöverträffad :). I jämförelse är Omnifuel behagligt. Omnifuel är också enligt min erfarenhet tystare än t ex Nova. Jag störs i alla fall inte av Omnifuelet, men däremot är ett XGK på full gas lite väl högljutt. En egenhet för Omnifuel är att det blir mycket tystare när man ställer kastrullen på köket :).

Till sist så är Omnifuel lättare att reglera eftersom det sitter en skruv på brännaren. Sparlåga finns. XGK regleras vid pumpen och har möjligen 2,5 lägen. Fördelen med detta är att mindre sot bildas i systemet. Å andra sidan har XGK en shaker under munstycket som drar på sig lite sot med tiden...

Häls,

//J
 
Senast ändrad:
Även om jag är glad för att pröva nya kök tenderar ryggsäcken att ta med sig välfungerde ut...
Att siriuspatrullen gillar omikliga kök är lättförståligt. Plåtburksmodeller har fördelar.... samlat, underlag och något att hålla i när man behöver pumpa.
Min erfarenheter av Omnifuel är begränsade. Men MF och MFE från samma fa har samma rensnålslösning och den är inte direkt vintermässig. Även om en persiennlinestump förbättrar det något.
Vilket kök som leder ljudligan finns det ju delade uppfattningar om, Sivertbrännare är rätt ljudlig... En nichad kokplats på drivan dämpar ljudet väl.
Kap hade från början en prima hattbrännare, Explorer har samma, sen kom portugiserna.
De flesta fotogen och MF brännare kan monteras i Trangiat. Primus plåtbygel är inte märkesberoende.... en 1 mm al-plåt som snöstöd under rekommenderas, Trangias egen al-tallrik fungerar oxså. FMs lösning med en masonitelapp fungerar en tid....
Att elda inne i tältet kan vara direkt obra, brännt barn flyr som bekannt elden.
Men övning gör som vanligt, om inte mästaren, så i alla fall en god operatör....
//J
 
Senast ändrad:
Även om jag är glad för att pröva nya kök tenderar ryggsäcken att ta med sig välfungerde ut...
Att siriuspatrullen gillar omikliga kök är lättförståligt. Plåtburksmodeller har fördelar.... samlat, underlag och något att hålla i när man behöver pumpa.

//J

Håller med om lådköken mod äldre. Nyare varianten från Optimus har en siliconslang mellan brännaren och tanken, som går att byta. MIndre bra med silicon i ett sådant system, de äldre versionerna har bränsleledning i metall från tank till brännare.

Min favorit för pulka är Hiker 111 med brännaren för det norska förvaret (hattmodell) men den svenska FM-versionen är lättare att få tag i och brukar kosta ca 250 i nyskick. Den har koppbrännare som låter mer men startar snabbare... Vikt ca 1600 gr men idiotsäkert och enkelt i kyla. Tradera brukar de finnas på...

De går att bära på också, men det känns märkligt att packa en sådan klump...fast enklare flerbränslekök finns inte...

//J
 
Vad gör jag med pumpen?

Kan jag ha pumpen monterad i bränsleflaskan under hela färden, eller kan den skadas på något sätt? Eller läcker den kanske? (Omnifuel)

HåkanF
 
Kan jag ha pumpen monterad i bränsleflaskan under hela färden, eller kan den skadas på något sätt? Eller läcker den kanske? (Omnifuel)

HåkanF

Ja. Har alltid pumpen monterad, alldeles för slabbigt att hålla på och skruva i och ur.
Om du vill skydda den så kapa av en 1,5L petflaska och trä över flaska och allt. Skyddar väl flaskan lite också...

//J
 
Även om jag är glad för att pröva nya kök tenderar ryggsäcken att ta med sig välfungerde ut...
Att siriuspatrullen gillar omikliga kök är lättförståligt. Plåtburksmodeller har fördelar.... samlat, underlag och något att hålla i när man behöver pumpa.
Min erfarenheter av Omnifuel är begränsade. Men MF och MFE från samma fa har samma rensnålslösning och den är inte direkt vintermässig. Även om en persiennlinestump förbättrar det något.
Vilket kök som leder ljudligan finns det ju delade uppfattningar om, Sivertbrännare är rätt ljudlig... En nichad kokplats på drivan dämpar ljudet väl.
Kap hade från början en prima hattbrännare, Explorer har samma, sen kom portugiserna.
De flesta fotogen och MF brännare kan monteras i Trangiat. Primus plåtbygel är inte märkesberoende.... en 1 mm al-plåt som snöstöd under rekommenderas, Trangias egen al-tallrik fungerar oxså. FMs lösning med en masonitelapp fungerar en tid....
Att elda inne i tältet kan vara direkt obra, brännt barn flyr som bekannt elden.
Men övning gör som vanligt, om inte mästaren, så i alla fall en god operatör....
//J

Jag hängde nog inte riktigt med på det där om persiennlinan. Vad har du den til?
 
Hur använda vindskyddet?

Ja, så har jag då äntligen använt (nåja, tänt) mitt nya omnifuel. Det finns med ett vindskydd i två delar. Den rektangulära delen ska förstås ställas mot vinden, men det cirkulära??? Det är runt med en rund öppning i mitten som tycks passa någorlunda runt brännaren, men ska den verkligen sitta där?

undrar HåkanF
 
Ja, så har jag då äntligen använt (nåja, tänt) mitt nya omnifuel. Det finns med ett vindskydd i två delar. Den rektangulära delen ska förstås ställas mot vinden, men det cirkulära??? Det är runt med en rund öppning i mitten som tycks passa någorlunda runt brännaren, men ska den verkligen sitta där?

undrar HåkanF

Jag hade själv funderingar kring vad denna ring kunde vara till, något 100%-igt svar har jag väl aldrig fått, men jag misstänker att det kan vara en "snöplatta". Köket ska helt enkelt stå på det för att inte sjunka ned i snön. Det är iaf så jag har använt det.

Har någon ett bättre förslag, så är jag idel öra (öga ;))

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
Livetiskuggan Bensinkök Kök och brännare 19
Bulgakov Bensinkök från dx.com Kök och brännare 1
thureb Köpvärt bensinkök? Kök och brännare 2
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Collin Bygga bensinkök? Kök och brännare 16
scew Bensinkök i tältet??? Kök och brännare 9
tango samma flaskgänga till alla bensinkök? Kök och brännare 2
CrossM Olyckor med bensinkök? Kök och brännare 8
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.