Inlines med barn i bärstol?

Hej!
Vet ju att det går fint att åka med en unge i bärstol på långfärdskridskor, vad tror ni om att ha samma strategi på inlnes? Vågar jag det, jag åker bra, men är det lagligt? hehe tacksam för svar
 
hej själv!

Det låter härligt, och farligt. Om man inte vet att man alltid står upp. Ett fall baklänges går nog inte obemärkt förbi. Inte på is heller.
Risk = sannolikhet x konsekvens. Sannolikheten är nog låg, men risken för svår skada känns för hög.
Fast i skidbacken gör ju många så, inkl undertecknad. Tror dock att skaderisken är liten, och frekvensen har varit 0. Såg dock ett fall bakåt - inte trevligt alls för någon, men inga andra skador.
 
Jag har åkt ganska mycket inlines och hittills klarat mig från allvarliga fall (inte skadat mig). För två veckor sedan gick jag dock omkull ordentligt i halvlåg fart. En kabel var dragen över vägen och jag gjorde bedömningen att jag skulle kunna åka över den vilket inte gick. Högra skridskon fastnade vilket gav en vridning så att jag satte i, i tur och ordning, vänster knä, vänster hand, vänster armbåge, skuldrorna (dock inte resten av ryggen), höger armbåge, höger knä. Tack vare mycket skydd klarade jag detta med lite skrubbsår och lite ömmande vänster armbåge. Min första tanke när jag låg där var; Tur att jag inte hade mer än en vattenblåsa på ryggen, då hade jag kunnat göra mig illa ordentligt.
 
Nej det vore för riskfyllt

för barnet. Och då menar jag både vid långfärdsskridskor och vid Inlinesåkning. Barnet skulle kunna få svåra skallskador. Vid långfärdsåkning undrar jag hur du tänkt att ni skall klara en plurrning tillsammans.

Har för mig att det finns gamla trådar om detta. Även riskor i slalombacke framför allt vid påkörning av andra åkare och vid liftåkning att bärstolen skall fastna.

Thure
 
Vagn?

Bärstol låter farligt för barnet. Vill du träna och ha barnet med är det nog bättre att springa med joggingvagn. Funderade på om man kunde åka inlines med en cykelvagn och skaklar ... typ chariots vandrings set:
L_VANDRINGSSETCOUGAR.jpg


Fördelen är att det är föräldern som blir mosad vid eventuellt fall, ungefär som att åka fort med fjällpulka på vintern. Chariotvagnen ska ju klara krock i 30 km/h. Åsikter om detta?
 
löpning med den den där vagnen och hjälmförsedd knatte är väl helt ok, det går inte så fort och man kan stanna kvickt. Men en cykelkärra bakom inlines, .. oavsett last skulle jag själv inte våga mig på det. Bromsträckan är ganska lång redan som det är utan att man har vagn, dessutom förlorar man rörlighet, tex ett hopp över trottoarkant etc i nödläge för att undkomma en bil.
 
Åka inlines med ett barn i bärstol på ryggenär inget jag skulle göra. Känns som onödigt stora risker, framför allt för fallolyckor. Har svårt tro att inlinesåkningen skulle bli särskilt njutbar heller med en sån stor börda på ryggen.

Däremot har jag åkt inlines ett flertal ggr skjutande en barnvagn (3-hjulig) framför mig och det går finemang. Visst, åkningen blir lite lidande men det blir å andra sidan bra träning :) . Går faktiskt få upp en ganska hygglig fart. Håller mig dock främst till cykelbanor och undvikar i möjligaste mån trafikerade vägar och hjälm är obligatorisk båda på mig och barnet i vagnen.

Mvh
J
 
Jag har testat att halka på en isfläck med ett barn i bärstol. Föll dessvärre snett bakåt. Inga skador annat än att jag fick lite ont i armbågen, men det var sista gången hon satte sig frivilligt i den stolen.
 
Hmm, borde det inte gå att fixa handbroms på en vagn man skjuter framför sig?? Då löste man kanske problemet med lång bromssträcka både för sig själv och barnet?

Björn
 
Är det här en teknikfråga. Själv ansert jag att det är en omdömmesfråga, grundfrågaren säger själv att hon har dubier. Gott så. Har själv gått omkull på isflack med barn i ryggsäck, det gick bra men med högre hastighet hade det inte gått väl. En kamrat till mig blev påkörd i snäll backe av en som åkte fort i tvärande backe, han fick arm och bröstfraktur, barnet vägrade magsele klokt nog efter den upplevelsen....
//J
 
Helt ointressant om vagnen klarar sig eller ej. Har svårt att tro att barnet i den klarar sig i 30 km/h. Det motsvarar ett fall på 3 m.

I bil klara man ju att krocka i väsentligt högre hastigheter. Varför? Jo, man sitter fastspänd. Alltså är det inte ointressant om vagnen klarar sig för gör den det och barnet sitter fastspänt så klarar det sig också...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1
rickard svanström Roxa inlines Inlines 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...