Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller?

Fâr att fà en extra smak av äventyr och spänning under mina utflykter tillagar alltid jag min burkmat i repiga Teflonbelagda aluminium-kastruller:

cpic41a20e4dda586.jpg


"Living on the edge"
 
Re: Gift som gift??

Lägereld; sa:
Gäller det även läskeblask som Coca Cola. Det är väl ganska surt, frätande eller onyttigt på annat sätt?

Japp, och just därför är läskburkar lackerade/belagda på insidan, just för att colan inte ska fräta sönder burken.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Gift som gift??

Lägereld; sa:
Och vad är då farligare: Laga mat i Alu pannan eller sörpla Cola??

Lagar inte mat i al-kastruller och dricker inte cola från al-burk.

J*vlar så förutseende jag varit *L*

Malindo; sa:
Fâr att fà en extra smak av äventyr och spänning under mina utflykter tillagar alltid jag min burkmat i repiga Teflonbelagda aluminium-kastruller:

"Living on the edge"

Eller så är jag för feg för att leva-på-kanten *S*
 
Som sagt, läskdrickandet i sig är farligare än all aluminium eller teflon folk får i sig från kärlen.

Det handlar om att prioritera och bry sig om sånt som är viktigt.

Alltså: så lätta och snygga kastruller som möjligt och så god och näringsrik mat som möjligt :)
 
Aluminiumkastruller

Hej,

Jag undrar om det går att få tag på några vanliga aluminiumkastruller nu för tiden. Stålkastruller och teflonbelagda aluminiumkatruller tyckerr jag inte om.

Mats Rydin
 
...

Tveksamt, second hand, ÖB eller något lågprisvaruhus. Annars kostar det så lite nu att belägga med teflon eller något jämförbart material. Dessutom har de då vinsten att du köper nya när de börjar bli nötta...

Jag avverkade minst en teflon panna om året i 100-200 kr klassen, sedan tänkte jag vilket slöseri med material och energi. Jag köpte en riktigt bara panna (runt 700 kr då), testvinnare i en mattidning samt en gjutgärns panna. ALLT med ben och andra saker som kan repa teflonet åker i gjutgärns pannan, Kör fortfarande med samma pannor som för 6 år sedan jag köpte dom... Gjutgärns pannan gick på ca 60 pix på ÖB, och inte f*n byter jag den mot en ny!

Köpa billigt, kan vara att köpa dyrt...
 
Det sätter ju saken i ett helt annat ljus! :D
Aluminium är liffarlit!

Själv är jag inne på att ersätta mina blytunga duossal med aluminium - vi kanske ska bytas?
Har du bytt ännu? Annars utökar jag gärna mitt förråd av blytunga duossalkastruller och avvecklar alukastrullerna, särskilt nu när duossaltillverkningen upphört.

Jag fattar inte varför, men i duossalkastrullerna jag använder bränner inte mat fast alls lika lätt som i alukastruller jag använt eller rena stålkastruller. Ändå är det ju just stål på insidan av kastrullen. Men ytan är liksom lite fet på något sätt. Jag vet inte hur de fäst stålet på insidan, men det är väl bara en rätt tunn hinna? I alla fall klart lättare diska duossal än alu eller rena stålkastruller, upplever jag det.

Raskesven
 
Hmm, det jag har läst är att man konstaterat att Alzheimer-patienter har högre halter av aluminium i hjärnan, men man vet inte säkert om det är aluminiumet som orsakat sjukdomen eller om det är ett symptom?

Från http://www.alzheimers.org.uk/Facts_about_dementia/Risk_factors/info_aluminium.htm

"People with kidney failure are unable to excrete aluminium and yet they frequently have to be treated with compounds that contain aluminium. Studies of the brains of such patients have shown that aluminium accumulates in nerve cells that are particularly vulnerable in Alzheimer's disease. However, even after years of high exposure to aluminium, patients with kidney failure do not develop dementia or the hallmark pathological changes of Alzheimer's disease. "

[Ändrat av nermander 2006-04-19 kl 10:36]

Njaae.... Ett gammal diskussionsämne som kanske inte är så värst vetenskapligt säkerställt:
http://www.theness.com/neurologicablog/?p=44

/Peter
 
Precis Torque, senast jag hörde några nya rön så hade sambandet luckrats upp. En sökning på pubmed ger vid handen att ett samband "inte kan uteslutas". Europa-direktiven i all ära, men politik och vetenskap är sällan samma sak.
 
Har du bytt ännu? Annars utökar jag gärna mitt förråd av blytunga duossalkastruller och avvecklar alukastrullerna, särskilt nu när duossaltillverkningen upphört

Nej, jag har inte bytt än. Men nu finns ju Trangias hårdanodiserade som intressant alternativ att byta till...
Med hemmet fullt av småbarn är det inte direkt bråttom att få ihop den perfekt optimerade friluftsutrustningen, men du har första tjing när jag byter.
 
Precis Torque, senast jag hörde några nya rön så hade sambandet luckrats upp. En sökning på pubmed ger vid handen att ett samband "inte kan uteslutas". Europa-direktiven i all ära, men politik och vetenskap är sällan samma sak.

En forskare på miljökemi/Stockholms Universitet nämnde att de använt aluminium i skalpellerna vid de första analyserna. Därav de höga aluminiumhalterna!

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Farligt med cigaretttändare? Kök och brännare 13
Farbrorvattenmelon Hål i aluminiumkastruller... Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.