Vilket kök??

Hej!
Jag har planer på att införskaffa ett nytt friluftskök som man kan använda året om= jag skall köpa ett bensin kök. Men jag skulle gärna vilja höra vad ni alla har för rekomendationer för det finns ju ett antal modeller och märken att välja mellan. Det kök jag har tänkt mig behöver inte kunna gå på både gas o flytande bränsle.
Mvh/J.Roos
 
Jag kan verkligen rekommendera Optimus Nova. Beroende på religion kan man använda det som det är eller ha det installerat i sitt Trangia.
 
Alla jag vet som har optimus har problem med sina kök.
Dessutom så förekommer det väl ganska frekvent klagomål på just Optimus här på utsidan. Sök lite här så hittar du säkert mer info. Jag tycker du ska köpa något annat helt klart, jag skulle inte använt Optimus ens om någon slängde det efter mig.
 
_Erik_; sa:
Alla jag vet som har optimus har problem med sina kök.
Dessutom så förekommer det väl ganska frekvent klagomål på just Optimus här på utsidan. Sök lite här så hittar du säkert mer info. Jag tycker du ska köpa något annat helt klart, jag skulle inte använt Optimus ens om någon slängde det efter mig.

Så, vad använder du själv som är bättre?
 
MSR XGK har jag, det har alltid fungerat utan problem.
Vilket en del optimusägare varit tacksamma för när deras kök strulat :)

Självklart finns det många Optimus som fungerar prickfritt och även XGK kan såklart gå sönder. Dock så förekommer det strul med Optimus lite för frekvent i min omgivning för att jag ska kunna lita på ett sådant kök. Är man iväg och ett kök strular så är det oftast ett nova. Sen vet jag inte om det finns nya modeller som är bättre, men de som existerat på marknaden senaste 5 åren verkar dras med en del problem. Iallafall de novor som jag kommit i kontakt med(bara ett 10-tal kanske)
[Ändrat av _Erik_ 2005-05-26 kl 19:04]
 
Fundering på mitt inlägg

Jag har kollat runt på nätet och blir inte klok på en sak. Optimus Nova behöver man inte byta munstycke på oavsett vilket bränsle man kör på. Måste man det på te x Primus Omnifuel och MSR:s kök????
/Roos
 
Re: Fundering på mitt inlägg

kallaka; sa:
Jag har kollat runt på nätet och blir inte klok på en sak. Optimus Nova behöver man inte byta munstycke på oavsett vilket bränsle man kör på. Måste man det på te x Primus Omnifuel och MSR:s kök????
/Roos

På MSR XGK så ska man byta munstycke iallafall.
 
Whisperlite ?

Själv har jag skaffat ett WhisperLite international... Har inte använt det "på riktigt" än men har provkört det och än så länge så gillar jag det skarpt. Har även provat köken med jetmotor (XGK) men ljudvolymen är faktiskt lite störande...
 
Re: Fundering på mitt inlägg

kallaka; sa:
Jag har kollat runt på nätet och blir inte klok på en sak. Optimus Nova behöver man inte byta munstycke på oavsett vilket bränsle man kör på. Måste man det på te x Primus Omnifuel och MSR:s kök????
/Roos

Japp det måste man.

Ännu en poäng till Optimus ;).

Har själv använt Nova och har råkat ut för det välkända fabrikationsfelet där gängtappen till brännaren lossnar. Men Optimus bytte snabbt ut det felaktiga köket och ersättaren har inte krånglat.

Det enda man måste tänka på är att se till att snabbkopplingen låser i rätt läge när det är kallt ute (typ minus 15-20 grader). Gör man bara detta så är Nova klockrent, det är ganska lätt, enkelt att handha, startar snabbt och enligt min erfarenhet pålitligt. Kan dock inte uttala mig om höghöjdsprestanda eftersom jag inte använt mitt Nova utanför skandinavien.

MSR XGK som jag använt i 9 år, brinner orenare, är svårare att rensa om det kommer skit i munstycket och låter öronbedövande. Driftsäkerheten är jämfört med min Nova varken bättre eller sämre. Pumpen var däremot skit, den hade för vana att ramla isär när man använde den (plastpump med bajonettfattning för pumpstången).
Vet inte om MSR har ändrat detta på senare år...

MSR-köket vinglar dessutom betänkligt eftersom benstödet består av en liten rund platta.

Näe, jag väljer Nova utan att tveka. Sen får man ju komma ihåg att alla kök har sina svaga och starka sidor, och tar man inte hänsyn till det vid användningen så kan alla kök vara kassa.

//J
 
Även jag har vänner som haft stora problem med Optimus Nova. Jag har även vänner som inte haft problem.

Tänk på att när tillverkaren skriver att man inte behöver byta jetmunstycke betyder det att de enbart skickar med ett munstycke.

Om man har flera munstycken behöver man inte byta, utan man har möjlighet att göra det (och bör göra det). Om man enbart har ett munstycke är köket antagligen anpassat efter ett bränsle, men kan även fungera med andra.

Här är lite jämförelser:

<a href="http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewcategory.asp?RGN=4&RCN=76&ob=p.rank&oborder=desc&SP=328113336390364306556&V=1">http://www.outdoorsmagic.com/review/reviewcategory.asp?RGN=4&RCN=76&ob=p.rank&oborder=desc&SP=328113336390364306556&V=1</a>

<a href="http://www.opn.de/sixcms/detail.php?id=31412">http://www.opn.de/sixcms/detail.php?id=31412</a>

<a href="http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=3050&Url=3050%2ET%2DFriluftskok%2Ehtm">http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=3050&Url=3050%2ET%2DFriluftskok%2Ehtm</a>

Kolla även in tester på <a href="http://www.backpacker.com/">http://www.backpacker.com/</a>
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.