Ta kort från kajaken?

Systemkamera stor sittbrunn och roder

Jag har i många år fotograferat med en Nikon FE-2 med objektiv från 24 mm till 400 mm från en VKV-Lisa.

Har gått bra att förvara kamerautrustningen i en läderväska under knäna. Går utmärkt att dra upp kameran byta objektiv och film. Vitsen med roder är att man kan välja bildutsnitt genom att man kan styra kanoten medan man tittar i sökaren. När familjen utökades blev det VKV Yoo-A-Kim och det är en fantastisk fotoplattform.

Der har blivit mycket narurbilder bl a sjöfågel och säl och bilder med kajaker i förgrunden.

Vattentät kamera kan vara praktisk i riktigt ruggväder men bilderna blir sällan i klass med bilderna man tar med systemkameran.

På akterdäck har jag en tubkikare och rejält stativ i en hyggligt vattentät packpåse. Tubkikaren sittande på stativet är samlingsplats när man har lunchrast eller kommit till nattkvarteret.

Digitalkameror är inte så ofta vattentäta.

Thure
 
thureb

Visst finns det möjligheter att ha sin 'gamla' systemare i kajaken, men när denna blivit tre hus, 6 objektiv, 28 filter två blixtar o två winders/motorkopplade är det dags att byta till digitalt med auotofocus o zoom. Man är ju ute för att paddla och ev. dokumentera.

Jag har nog konstaterat att jag ínte skulle tagir de bilder jag tagit om jag behövt asa med mig hela systemet.

När jag sitter där i kajaken och ser 'bilden' har jag aldrig tid att välja optik. Skruva på, ställa in och knäppa. - Digitalt: generell zoom och låta kameran gå i viloläge. Slit upp och knäpp! Problem? Jo, men visst! Den f-n skall ju hinna auto-focusera. Där missar jag en del.

Men fortfarande; Hur håken skall jag kunna ha kameran direkt åtkomlig när situationen uppstår? Actionbilder!

Var tusan finns den bild som visar den våg som dränker paddlaren. Jag har aldrig sett den ännu. Men jag har upplevt den. Timmasvis i sträck.
 
Jag tror att det enda som återstår om man VERKLIGEN vill ha bra actionbilder, är att ha en rysligt bra (och rysligt dyr) helt vattentät kamera monterad på fördäcket. Men det har man ju inte råd med, eller?

Förresten, nån som har ett bra tips på hur man håller balansen medan man fotar?

/micke trådstartare
 
För stillbilder av actiontyp där verklig vattentäthet krävs är det kanske en Nikonos som gäller. Gick in på http://www.annonsguiden.nu/ och sökte på Nikonos och fick ett hyfsat antal träffar.
En sån kamera på fördäck borde kunna ge möjligheter. Finns kanske fjärrutlösare?

Annars finns det väl andra dykkameror. En hjälmmonterad filmkamera vore ju rätt OK. Fast det är ju inget man paddlar omkring med bara för att man kanske får se typ en säl i Mälaren. Så osannolikt som det vore så skulle man ju vilja plåta, fast då får man antagligen vara beredd på att paddla omkring med en hjälm i onödan ganska många distans...
 
Hej Hans.

Nej det är väl knappast fel på Din uppfattningsförmåga. Det var allt jag som missade målet lite kanske.
Jag kollade länken Du gav och han använde visst en Canon med undervattenhus. Sådan utrustning kan man absolut ha uppe på däck. När det blåser hårt blir det trots det svårt att släppa paddeln o knäppa.

Ha de.
 
Hej Michael.

Allt är beroende av vilken kvalité man förväntar sig av de bilder man tar i farten. Det finns relativt billiga och vattentäta kameror.
Undervattenshus tycks endast tillverkas till framför allt dyrare modeller som funnits ett tag på marknaden utan förändringar. Det är ju många knappar som skall kunna nås via skalet.
Jag har sökt ett till min Nikon och fick först svaret - Nej! punkt slut. Året därpå - Jovisst har vi det, men jag har aldrig fått ytterligare uppgifter. Man lovade nog fel.
Skall man bara skydda kameran mot lite stänk eller fukt kan det räcka med att ha den inlindad i en plastpåse. Men det är ju på däck man vill ha den.
Då kommer ju problemet hur man trycker av när vågen kommer mot Dig i full kraft. Glöm det. Håll i paddeln o parera i stället. Trådutlösare kunde vara en idé. Den är ju också känslig för vatten, men då kan man sätta fast den på paddeln inom fingeravstånd.

Problemet är som Du inser just att hålla balansen när man knäpper. Det ena absolut viktigare än det andra.
När det gungar så där lite lagom brukar jag försöka hålla kameran lågt för att hålla tyngdpunkten nere. Det hjälper något.

Ha de.
 
kajakmicke; sa:
Jag tror att det enda som återstår om man VERKLIGEN vill ha bra actionbilder, är att ha en rysligt bra (och rysligt dyr) helt vattentät kamera monterad på fördäcket. Men det har man ju inte råd med, eller?

Förresten, nån som har ett bra tips på hur man håller balansen medan man fotar?

/micke trådstartare

Med Sony DSC-U60 kamera kan man göra halvroll och fortsätta fotografera abborrar och gäddor. Den är inte dyr heller. Dock har den brister.

Lill-Klas
 
Hej Mattis.

Helt rätt det finns en hel del att välja bland. Både anpassade skal och kompletta kameror.

Problemet är väl att man blir tvungen utöka sin kameraflora.

En lösnng kan vara ett flexibelt skydd
http://www.sailgb.com/sshop/prod_list.asp?cid=322
Med ett sådan skulle man nog kunna behålla sin ordinarie kamera om man vill ha samma förutsättningar till bilder som vant sig vid.

Problemet med hårda skal är väl att dom oftast inte är anpassade till kameror med större zoom än 3x. Ofta vill åtminstone jag krypa in lite mer i bilden eftrsom jag föredrar att redigera mesta möjliga redan på plats.

Ha de.
 
Mattis!

Ewa-marines plastväska/-påse verkar ju vara ett rätt bra val, om man som jag redan har en kamera man tycker om, samt inte riktigt råd att köpa en ny.

Vad kostar en sån, och var i Göteborg finns den?

Någon annan får gärna svara också. Någon som har erfarenheter av påsen?

/micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
JohannesM Kort eller långärmad? Paddling allmänt 17
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
PetStr52 Paddling Ålands östra skärgård - kort resebeskrivning Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.