Nackdelar med grönlandspaddel

Hehe, precis som när man själv motionspaddlar med andra ord. Även när man går in för att paddla jämnt för att orka en viss sträcka går det alltid som snabbast direkt vid accelerations-toppen efter start. Ibland har man väl snålat lite för mycket och orkar spurta på riktigt, men så snabbt som i början brukar det inte bli. Även om man inte satsar allt vad det går i starten.
 
"
Imponerande att komma upp i 8,5 knop med plattpaddel och en VKV100. Strax efter starten på 1000 m K1 herrar redovisade de hastigheten i grafiken under OS-sändningen och då låg fältet på runt 15,9-16,5 km/h...

Nja det var som sagt över tio år sedan och på väldigt kort sträcka då jag hävde på för kung och fosterland för att testa hur snabbt jag kunde maxa den digitala loggen, men mätutrustningen är knappast tillförlitlig och knappt jag häller :) Orsaken att jag skrev ned detta var för att visa att det går att få fart på kajaken även med plattpaddel och ganska hög sådan på korta sträckor och jag är inte alls övertygad om VP´s eller GP´s förträfflighet i alla lägen och för alla. Just som sprintpaddel kanske PL inte är optimal och vid detta tillfälle körde jag Vituddenpaddeln som inte biter så bra vid just spurter, men tillräckligt ;-)

Synd att detta rycks ur det material jag skrev ned då huvudpoängen i resonemanget är att kunna skifta mellan olika teknik/paddelfattning för att få bättre uthållighet/stabilitet vid motion och långfärdspaddling. Ja ja det är ju en tradition på Utsidan att just rycka meningar ur ett sammanhang.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...