Kaffekokning

Jag svär i kyrkan

Ska man hålla på med kaffekannor och kokkaffe och annat mög kan man väl lika gärna bära med sig sin Hästens-säng bara för att "man måste ju sova på riktigt, inge jäkla tramsliggunderlag här inte".

Nä, pulverkaffe funkar fint för mig. Men då har jag ju i och för sig en funktionalistisk och inte estetiskt kulinarisk syn på meningen med kaffe.

Om jag kan dricka min whisky i kåsa, sova på cellplast och ha samma tröja i en vecka så kan jag dricka pulverkaffe.
Men maten, den ska vara på riktig! (Konsekvent tänkande får nån annan syssla med)
 
Om du är ute efter funktion, Martin så ska du nog sikta på bryggkaffe. Pulverkaffe innehåller inte lika mycket koffein.

/Håkan
 
Kaffi

pher_; sa:
Halo,
Jag är ingen extrem vandrare men är utomhus väldigt mycket. Nu undrar jag hur ni som gör kaffe gör när ni är på tur?
Jag vill göra kaffe på de hederliga sättet med kokande varmt vatten som man häller igenom ett kaffefilter (Bryggkaffe). Vad använder ni för kaffe prylar när ni är ute. Antar att ni har så små pryttlar som möjligt? En vanligt kaffe "tratt" är juh ganska stor... Finns de mindre "kaffetratt" o passande "vanliga" filter att skaffa?

Tacksam för svar

Mvh

Allå!
Det finns bara ett sätt att fixa RIKTIGT gott java på och det är att införskaffa en espresso-bryggare (eller mocca om ni så vill...). Går att använda denna med vanligt brygg-java om man vill, men bäst smak blir det om man inköper äkta espresso-kaffe. Gärna hela bönor som du själv maler till svart guld med din batteribrivna kaffe-kvarn...

GOD tur!
 
Re: Jag svär i kyrkan

Nordesjö; sa:
Ska man hålla på med kaffekannor och kokkaffe och annat mög kan man väl lika gärna bära med sig sin Hästens-säng bara för att "man måste ju sova på riktigt, inge jäkla tramsliggunderlag här inte".

Nu e du ute och pedalar.. De e just för avsaknaden av sängen man behöver RIKTIGT kaffe... Det skall vara kokkaffe med klarskinn och inget j*vla spagetti-kaffe för nervsvaga sydeuropeer.. :)

Disclaimer:
(nej.. jag har inget emot varesig italienare eller deras prylar, är en inbiten ducatist.. jag tyckte å andra sidan att det lät kul att skriva spagetti-kaffe och nervsvaga sydeuropeer)
 
Håkan K; sa:
Om du är ute efter funktion, Martin så ska du nog sikta på bryggkaffe. Pulverkaffe innehåller inte lika mycket koffein.

Per deciliter färdigt kaffe? Per gram råvara?

Om du får det resultatet när du räknar "koffeintillskott per medburet gram pulver" ska jag tänka på saken. Annars är det ju bara en doseringsfråga.
Men egentligen handlar det mest om att det är gott med kaffe på maten - och eftersom jag är totalt okräsen kör jag hellre två teskedar pulverkaffe än bär med mig espressomaskinen.
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Håkan K; sa:
Om du är ute efter funktion, Martin så ska du nog sikta på bryggkaffe. Pulverkaffe innehåller inte lika mycket koffein.

Per deciliter färdigt kaffe? Per gram råvara?

Om du får det resultatet när du räknar "koffeintillskott per medburet gram pulver" ska jag tänka på saken. Annars är det ju bara en doseringsfråga.
Men egentligen handlar det mest om att det är gott med kaffe på maten - och eftersom jag är totalt okräsen kör jag hellre två teskedar pulverkaffe än bär med mig espressomaskinen.

Om det nu bara handlar om koffeinet så borde väl koffeintabletter vara vikteffektivast *L*
 
Nordesjö; sa:
Håkan K; sa:
Om du är ute efter funktion, Martin så ska du nog sikta på bryggkaffe. Pulverkaffe innehåller inte lika mycket koffein.
Per deciliter färdigt kaffe? Per gram råvara?
Per dl färdigt kaffe.
Nordesjö; sa:
Annars är det ju bara en doseringsfråga.
Rätt.

Du sa tidigare iofs att du inte var konsekvent, men det här är ju riktigt inkonsekvent (jag misstänker att om man slår upp ordet "inkonsekvent" i SAOL så står där som möjlig synonym: "M. Nordesjös kaffevanor samt dennes syn på denna ädla dryck"):
Nordesjö; sa:
Men egentligen handlar det mest om att det är gott med kaffe på maten - och eftersom jag är totalt okräsen kör jag hellre två teskedar pulverkaffe än bär med mig espressomaskinen.
Det ska va gott efter maten men samtidigt är du helt okräsen? Vad smakar bättre (och ärligt, espresso går bort på fjället), pulver eller redigt kokkaffe? Om pulver smakar bättre så är ju allt frid och fröjd. Om du hellre dricker kokkaffe, men inte orkar bära utrustningen: Börja på gym.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Om du är ute efter funktion, Martin så ska du nog sikta på bryggkaffe. Pulverkaffe innehåller inte lika mycket koffein.

/Håkan

100 gram pulverkaffe ger nog minst dubelt så många koppar färdigt kaffe som 100 gram bryggkaffe. Eftersom pulvret hamnar i magen istället för filtret tror jag inte man får i sig mindre koffein. Mest koffein finns nog dock i starkt kok-kaffe, där bönorna lakas ur ordentligt.

Förutom chokladdragerade rostade kaffebönor som tilltugg efter maten rekommenderar jag snabb-espresso-pulver (hej på er särskrivningspolisen :) ) , ett kompakt finmalet pulver som ger en fin kick på liten mängd värmt vatten.

/jamo
 
Håkan K (Håkan Karlsson) skrev:Det ska va gott efter maten men samtidigt är du helt okräsen?

Nej: Det ÄR gott efter maten och jag är helt okräsen. Med andra ord är pulverkaffe lika gott efter maten som fiiinkaffe eller kabojsarkaffe.
Att det är enklare gör valet till en barnlek.

Om pulver smakar bättre så är ju allt frid och fröjd.
Inte bättre - lika bra. Alltså är allt frid och fröjd.

Om du hellre dricker kokkaffe, men inte orkar bära utrustningen: Börja på gym.
Intressant tanke att minimera sin packningsvikt för att man är svag...
Jag minimerar vikten på mindre viktiga grejer för att kunna bära med mig mer av sånt som verkligen spelar roll för välbefinnandet.
Maten före kaffet hör dit, det gör inte kaffet efter maten.

Sann matematik.
 
Nordesjö; sa:
Måste kollas upp! Var hittar jag sånt? Är det vanliga påsar på Ica?

Finns väl i kaffehyllan även i Svedala antar jag, i 100-gramsburkar (billigast) eller som portionspåsar.
nescafe_espresso_coffee_100g.jpg


Chokladdragérade rostade kaffebönor skall väl gå att uppbringa i någon delikatessbod eller något téhus skulle jag tro. I UK finns de t.ex. på Whittard's.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.