Kaffekokning

Tre uppkok...

innebär nog att man kokar upp, låter svalna lite tre gånger. Det tycker jag är lite barbariskt, hellre ett rejält.

/Håkan
 
hahaha

Inget klarskinn... Jag lärde mig 3 uppkok och en näve snö av en gammal (helgalen) Lapp, jag vågar numera inte koka på annat vis då han kanske kommer med kniven.
 
E rätt petig med mitt kaffe...

Mm, var länge sen jag drack kokkaffe nu,, kanske borde ge det en chans till. Kaffedrickning kanske är en mognadfråga? Men jag tackar för alla kloka inlägg hittils iaf. Ja en sån där MSR Mugmate kanske vore något.. Fast undrar om det räcker till typ 5-6 koppar kaffe? Nån som vet? Visst kan man kanske göra två gånger, men... Förresten vad har ni för små behållare till erat kaffe mm.. Kanske startar en ny tråd om det :)
Visst smakar kaffe bäst utomhus?

Kollade just in min "kaffetratt" o den var inte såå stor så kanske tar med den ändå..
 
Re: E rätt petig med mitt kaffe...

pher_; sa:
Mm, var länge sen jag drack kokkaffe nu,, kanske borde ge det en chans till. Kaffedrickning kanske är en mognadfråga? Men jag tackar för alla kloka inlägg hittils iaf. Ja en sån där MSR Mugmate kanske vore något.. Fast undrar om det räcker till typ 5-6 koppar kaffe? Nån som vet? Visst kan man kanske göra två gånger, men... Förresten vad har ni för små behållare till erat kaffe mm.. Kanske startar en ny tråd om det :)
Visst smakar kaffe bäst utomhus?

Kollade just in min "kaffetratt" o den var inte såå stor så kanske tar med den ändå..

En behållare till kaffet bör vara en kåsa av slöjdat trä.

Kosab.jpg
 
Behållare till kaffepulvret är en näverdosa med öppning i båda ändarna, en för kaffe och en för socker.
/BAX
 
Underhållande

En sannerligen underhållande och intressant diskussion det här... endast en fråga väcks till liv när man ser på alla inläggen. Är det ingen som jobbar här? :)
 
hrm

Vet du hur jobbigt det e å skriva en massa inlägg här? Det e skitjobbigt!!! Se bara på stackars Håkan som har slitit ihop över 200 inlägg, de e fan ett heltidsjobb.
 
Enda felet...

Med min kaffekanna (som är av trangia/MSR-typ) är att den är så förbålt liten.
Tack goda kaffedemon för att du inte besatt min sambo lika kraftigt som du satt klorna i mig!

(Halvhedning. Kokar kaffet, men inte över eld)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.