PRIMUS OmniLite Ti

Finns det någon som kan rekomendera vilka kastruller o vindskydd som fungerar bra med detta kök. Gärna en kastrull på ca 1.5 l och en stekpanna/lock. Mvh Anders ps. Jag fundrerar på att cykla I Sydafrika o vet inte vilka bränslen som finns där.

Primus senaste ETApot 1.8L tycker jag är bäst (har även gamla ETApot, mrs alpine, blacklite och gsi dualist). Den har en innerskål som är bra när man lagar mat och skyddar när man packar. Handtag som man inte kan tappa bort eller lossnar om man inte nyper hårt nog är ett plus. Värmeväxlaren har blivit bättre. Stekpanna är jag inte lika säker på... Än

Vindskyddet som följer med är bra. Klipp till det så det passar din kastrullkombination.
 
Trasig Ergopump från fabrik

Tänkte dela med mig av min inte så bra första erfarenhet av OmniLite (eller egentligen dess pump!)

Köpte ett OmniLite Ti idag, de hade ett bra pris på Outnorthbutiken med lilla flaskan inkluderad så julklappspengarna överlämnades och jag kände mig nöjd. Jag har läst många trådar och sett många videorecensioner så köpet var väl avvägt efter mina behov och önskemål.

Köpte också en flaska med primus powerfuel och skulle testa brännaren när jag kom hem. Slog i precis så mycket man skulle i flaskan, anslöt slangen och började pumpa. Efter ca 15 pumpslag så säger det *pöff* och hälften av flaskans innehåll duschar mina händer och marken omkring. Tog loss pumpen och såg att hela pumphuset i aluminium hade lossnat från plasthuset som man skruvar i flaskan. Synade den och noterade att den är 'lättrad' och enkom ipressad med en o-ring. Utan tidigare erfarenhet så tänkte jag att den nog ska vara så och pressade tillbaka den hårt med ett tydligt klickljud när o-ringen hamnade rätt. Gjorde om proceduren och pumpade ca 20 pumpslag innan det sa pöff igen och resterande innehåll var överallt än i flaskan. Packade då ihop allt, for två mil till stan, parkerade dyrt och gick in till butiken. De hade givetvis ingen ny pump hemma utan ska höra av sig när de får hem en ny... 'nästan jämt får man aldrig vara glad'

Så, min undran är om jag råkat ut för ett riktigt måndagsexemplar eller om dessa så kallade Ergopumpar brukar dras med sådana här problem? Min tillit till brännaren är oförändrad men pumpen känns ju jäkligt snålt ihopmonterad! Det slog mig nu att den jag köpte verkar ha varit visningsex i butik, kanske någon som våldat rejält när de känt på prylarna men att hela pumpen lossnar ur huset!?

//Ph
 
Din sista mening förklarar väl allt.
Min erfarenhet av Primus är att garantiåtaqgande sköter de med bravur. Du har haft osisen att få en pump som blivit defekt av ovarsam hantering.
Ring dem efter helgen och förklara ditt ärende så löser det sig säkert på bästa sätt.
Gott Nytt År!
 
Gott nytt själv!

Jag har redan anmält i butiken att den är trasig och de behöll pumpen och ska kontakta mig när de får hem en ny, provkörde istället köket på gas och är mycket imponerad.

Själva brännaren var det som stod framme på visningshyllan, resten låg i kartongen men visst kan någon ha packat upp den och våldat itu den men den var i övrigt som ny, inget krokigt eller så. Därför kvarstår min oro att detta är en pump med kvalitetsproblem. Hade känts tryggare med allt i aluminium och pumpröret fastlött i huset. Men jag får avvakta till jag får en ny pump och se hurdan kvalitén på den är.
 
Så, idag hämtade jag ut den nya pumpen, det gick rätt snabbt att lösa enligt mig då det varit nyår och annat där verksamheten legat nere så god service har det varit!
Provade den nya pumpen direkt då jag kom hem och den här höll ihop den här gången:) Provade att dra igång den ett flertal gånger, alla med gott resultat.

Däremot så noterade jag efter ett par minuters brännande att den trebenta plattan som sitter uppe på tratten slog sig, centrumet blev liksom vinklat. Detta kunde jag enkelt rikta efteråt men nu kommer frågan ifall det påverkar effekten mycket om den slår sig? Den blev rätt sotig på undersidan men det bör ha med förvärmningen att göra skulle jag tro? Det verkar ju som att munstycket sprutar bränslet upp mot den varpå jag antar att den spelar en stor roll för att få till en korrekt förbränning?

Tacksam för era tankar och förslag! //Ph
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.