Metanol/Rödsprit?

Nja, som vår vän xxargs konstaterade tidigare så indikerar gula lågor kolförbränning vilket slukar syre, som alltså inte finns i tillräcklig mängd just där - vilket ger lokalt oförbrända rester... Borde alltså sota mot en kall kastrullundersida.
Biltema anger 80% etanol - vad är då de återstående 20% (förutom bitrex eller nåt annat sånt där 'drick-inte-det-här' -skit)?

Bränslet i fråga brinner med en svagt synlig RÖD låga i trangiabrännaren.
Detta beror nog inte på syrebrist...
 
Värt att testa.
Jag tycker iofs inte att sot är något stort problem ens med T-röd, men kan jag komma från litet till inget problem vore det ju toppen.
 
Ett klassikt sätt innan tenol kom med i bilden var att spä ut T-röd med en smula vatten för att minska sotbildningen - dvs. lite av bränsleånga fylldes ut av vatteånga och syret räcker till i ytorna som brinner.

Sedan är T-sprit och liknande i samma produktgrupp utblandad med olika denatureringsmedel (tex isopropanol) som kan ha lite tyngre kolväten i sig och därför upplevs T-röd att brinna sotigare än tex. absolut ren 96% alkohol.
 
I stort sett verkar det råda konsensus att grytan bör vara ca 2,5 cm ovanför brännaren, i alla fall vid användning av spritbränsle. Min erfarenhet är dock lite mindre sotning vid användning av samma bränsle med brännaren något närmare grytan, ca 1,5 cm.
Har dock inte testat ordentligt om det påverkar koktid eller bränsleåtgång, men det har dock inte någon väldigt märkbar påverkan på något av det.

Kanske värt att testa för den som plågas av sot och har möjlighet att reglera höjd på brännare och/eller gryta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.