Vinterpaddling?

jbi@ifm.liu.se (Jonas)

Gäst
Hej


Jag är en nybörjare som precis har börjat paddla, mest för att det ofta ingår paddelmoment i multisport tävlingar. Om jag vill träna paddling i vinter, förutsatt att det inte är is, vad bör jag tänka på? Det jag mest funderar på är klädseln. Jag antar att det kan bli väldigt kallt om man välter. Räcker det med en våtdräkt för att klara kylan? Hur långt orkar man simma med våtdräkt i vintervatten i fall man inte klarar att ta sig upp i kajaken igen?


/jonas
 

canotista54@hotmail.com (Juan)

Gäst
svar till vinterpaddling

regel nr 1:
Paddla inte ensam.
2:
Ramla inte i det blir blött och kall;-]) jag vet, jag har gjort det. 961221.
3:
Lär dig kompisräddning och helst eskimosväng.
4:
använd inte våtdräkt, det luktar illa av svett.
MVH Juan
 

Tomas

Gäst
våtdräkt

Hej!


Jag vill säga (i motsats till Juan) att det är bra om du har våtdräkt eller ännu hellre torrdräkt om du ska paddla på vintern. Och absolut om du är ensam. Om du mot förmodan plumsar i så förlänger du avsevärt dina chanser att klara dig om du paddlar i våtdräkt. En kompis (som är läkare och vinterpaddlar)har gjort bedömningen att du förlänger dina överlevnadsmöjligheter med 20 min om du använder våtdräkt. Torrdräkt självklart ännu bättre. (Orust kajak rek.)
Att det sedan kanske luktar lite illa må vara hänt. Man kan ha ett tunt underställ mellan våtdräkt och kropp.


Sedan ska du försöka undvika att förflytta (röra dig) dig i vattnet, typ simning, utan ta dig så fort som möjligt upp i kajaken igen, komma i land få på dig torra kläder.
Så behärskar du inte eskimåsväng så måste du kunna ta dig upp med hjälp av flottör (om du är ensam) eller med kamraträddning (om ni är minst två). På flera ställen i landet så anordnar man poolträning på vintern där du kan träna upp din säkerhet med hjälp och stöd av duktiga instruktörer. Bor du i Göteborgstrakten kan du ta kontakt med Näsets paddlarklubb.


Hälsningar
Tomas
 
Ylle... det känns tryggt

Hej


Själv använder jag ylleunderställ av typ delana, och ser fördelarna med att använda det istället för ex en våtdräkt. Mjukt och rörligt.... dock får man nog stå ut med lukten.. men värme egenskaperna är otroligt bra .. Har badat i isvak och sedan räddad andra efteråt.... Visst är det svinkallt när man går i vattnet... men ullen suger upp en hel del som man sedan kan värma upp med kroppsvärmen.. och när man väl har värmt upp vattnet så är det rätt behagligt... under dom förutsättningar som råder..


Mvh Jonas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...