Finns det inga mindre ultralätta kokkärl?

går säkert att koka i skålformad bit aluminiumfolie eller en aluminiumform också, liksom papper, men då får man göra avkall på en hel del annat som hållbarhet och förvaringsfrågan under transport

när man är nere på dessa nivåer när det är svårt att lätta mycket på något som knappt väger något alls redan innan, så kanske det är dags att titta på andra delar av sin utrustning där ansträngningen ge mer viktminskning.

Precis. Att jaga några gram är sällan värt besväret.

...att se till den egna formen ger ofta resultat i form av tappade kilon...och det kostar gratis..;)...

//J

//J
 
Precis. Att jaga några gram är sällan värt besväret.

På fullt allvar har jag också svårt att förstå vikthetsen när det kommer till en så viktig komponent för en outing som ett kök faktiskt är.

Trangia 27/1 ul eller motsvarande väger 600 gram om en av pannorna dumpas. Då har man ett stabilt kök med fullt vindskydd som fungerar lite överallt, det primitiva bränslet till trots. Står man inte ut med det kan man ju dessutom köra gas eller multifuel.

Allt handlar väl om att tillverkarna vill mata ut tillförlitliga grejer, nog kan trangia släppa ett kök med 250 µm aluminiumgods men det riskeras bli för mkt garantiärenden och stämningar.
 
Men det beror ju även mycket på tillämpningen. Jag har använt Trangia i över 30 år på fjäll, i kanot mm, och jag kommer att fortsätta att göra det. Just för att det är så robust, stabilt och pålitligt. Jag har svårt att tänka mej något annat.

På längre turer har maten en central och viktig roll. Då måste ett kök "fungera". Men när jag är solo på en kortare helgtur i skogen hemmavid, är det inte hela världen om nåt fallerar. I värsta fall kan jag bara gå hem... Då måste köket inte vara super-robust och funka i alla väder. Jag skulle gärna använda min Trangia-27:a med gasol, men jag kan avstå från att bära det.

Men urprungsfrågan var att jag hade svårt att hitta mindre kastruller som inte var lika tunga som stora Trangia-kastruller. Om dom är mindre borde dom ju även kunna vara lättare - utan att få sämre hålbarhet.
 
Du har en poäng där och därför är 7,5 dl kastruller funkis även dom de väger lite.
Din minimering till 0,5 l har vi provat praktiskt och återgått till en funkis storlek. YMMV
Vi som inte hade enmanskök skulle ju oxså helst överleva. Därför blev pyttekök ett ganska väl utprovat område. Esbit 25 och Eagel grytan till moderniserade SVEA brukades av många. Men även blå-gula behöver fylla thermosen och så tillkom en panna att värma vattnet i.
Jämför gärna med enmanskök 09 på 1,4 kg. T27 lättad och MSR ti burk samt PR är tänligen lätta.
Men allt går att diskutera i oändlighet.
20 kg kring midjan avlagt permanent och ryggsäck med 2 kg besparning är vida effektivare.
 
Har man energimagasin kring midjan som gärna får bli lite mindre och kör med lite snålare portioner i ryggsäcken så kan detta spara en del startvikt och långt mer än vad en superbantad kök ger i viktlättnad ;-)

Lättar man på något som knappt väger något redan innan så blir inte förbättringsverkan så stor viktmässigt.
 
Nog har väl dom flesta ett tillräckligt reservmagasin runt midjan för att kunna lämna köket hemma. Det enda man behöver är en flaska vatten. Maximal viktminskning - i dubbel bemärkelse.

Men så långt är i alla fall inte jag beredd att gå. Jag vill ha både mat o kaffe...

Jag kanske är en mygga i maten jämfört med dej seobserver, men jag har hittills inte kokat mer än 3-3,5 dl vätska vid matlagning på mina solo-turer. Min ½-liters kastrull (som rymmer mer om man bräddfyller den) känns tämligen generös i volym. Men då handlar det givetvis om vår-sommar-höst. Vinterturer är en annan femma. Det kräver så klar större kapacitet. Men det är ju ingen vits att släpa en större kastrull på sommaren - för att den behövs på vintern.

Den verkliga minimeringen är den den där 3,5 dl kastrull á la fiskbulle-burk. Jag har provat att laga mat i den. Det går... nästan... och det blir inga jätte-portioner precis. Den ligger under min gräns för funkis...
 
En färdigkokt normalportion är ca 4 dl, då har en del vätska försvunnit och man bör kunna röra runt utan att spilla, därför tror jag inte på för små kärl. KISS innebär bl a att göra det bekvämt för sig. T ex god mat och kaffe efter eller t o m en glass.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.