Idé för seglande hopfällbar kajak

KayakSailor Rapport

Då har jag använt min kajakseglingrigg några gånger, finns en radda bilder och några videoklipp här: http://jarladventures.blogspot.com/search?q=kayak+sailing

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd så här långt, det fungerar fint, och är mycket roligt. Tillför helt klart en annan dimension till kajakandet. Riggen håller hög kvalitet. Jag kan även kryssa hyfsat effektivt. När det blåser uppåt 10 m/s får man vara vaken med burkande och eventuella paddelstöd men inga plurr så här långt. Bra support från Kayaksailor. Frakten blev inte farligt dyr men tullen och momsen sved lite förstås.. Hoppas på en fortsatt ganska blåsig sommar ! :) Har ni några frågor så försöker jag svara.

P6260477.JPG


P6260472.JPG
 
Vad hade du för hastighet när du filmade?

Längsta dagsetapp? Genomsnittsfart?

Thure

Minns inte exakt men kanske 7-8 km/h. I runda slängar, med min
korta knubbiga och ej vridstyva fällkajak seglar jag i i ung lika många km/h
som vinder blåser per sekund, i vind från aktern och från sidan. Så 7m/s vind ger ca 7km/h seglingsfart. Lite långsammare på kryss. Sen kan man öka farten med paddling förstås
, segel plus paddling gör tex det lättare att gå närmare mot vinden.
Så jag kan iofs paddla lika fort som jag seglar, men det är förståjobbigare att paddla.
Om jag seglat 4h och tagit mig ca 30 km är jag kanske pinknödig o lite öm i baken.
Samma sträcka samma tid ren paddling är jag även rätt mör i axlar och överkropp
o vill gärna ta en längre rast.

En längre, lite smalare och vridstyvare hårdskalskajak får säkert ut klart bättre prestanda
ur ett segel från Kayaksailor än jag med min Kahuna. Inkl att man kan segla högre mot vind i kryssen. Jag ska testa vid tillfälle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.