kajak till skm?

jag hade tänkt köra SKM och undrar lite om hur stökigt det kan väntas vara på paddelvattnen
under tävlingen. Jag paddlar rätt ledigt i en fullblodsracer men är inte riktigt lika säker när det börjar guppa som för några år sedan. Så frågan är om man skall satsa på stabilare tävlingskajak eller om havsracer är rätt val. Någon som paddlar i området till daglidags?
 
Blir nog en salig blandning där med lådor och havsracers. Misstänker att vissa kommer att sitta i smala saker, men tror att de flesta kommer att sikta på att sitta i stabilare saker. Blir Tracer för min del.
Saken är den att det nästan bara är 2 partier där det är helt slätt vatten; Långsholmskanalen och vissa delar av Karlbergskanalen. Resten blir nog så lagom stökigt och värst kommer Riddarfjärden att vara iom den totala avsaknaden av stränder eller andra vågabsorberande ytor :(
Ibland har man tur, men allra oftast så här års så är det aldrig lugna vågor i stan. Men skillnaden är iaf rätt stor jämfört med föret på Dalslands.

Eftersom jag inte kommer att vara i närheten av dig under loppet så skulle jag tipsa dig att hellre välja stabilitet framför fart. Men hade vi tampats så hade jag ju självklart sagt åt dig att bara satsa på fart. Hehe.
 
Har aldrig paddlat där men har kappseglat på Riddarfjärden några gånger för länge sedan. Men jag har gått runt där och då spanar jag av vattnen med både kappseglings- och kanotögon och jag håller med om att Riddarfjärden är värst pga kajer runt om hela (studssjö) och mycket båttrafik både av fritidsbåtar och yrkestrafik. Karl-Johanslussen ligger ju i ena änden så en majoritet av små/medelstora motorbåtar väljer den vägen när det ska ut i saltsjön.

Så stalltipset härifrån är att säkra upp sig, gärna ett par steg, från det snabbaste. Bra också med ett maratonkapell som man drar igen inför de besvärligare delarna och slipper få in sidsjö.
 
var lugn

du kan nog ha vilken kanot du vill, om den klarar lite lite vågor :). man ska korsa två farleder per varv men de vågorna kommer antingen rakt framifrån eller rakt bakifrån och det är väl inge problem. lite vatten i kanoten får man kanske räkna med.
jag ska köra med min reval extreme och hoppas på sjukt mkt båtar och att "pappa vind" kommer...

det går inte att jämföra den här banan med tidigare bana. fantasin hos banläggaren i år är "sådär", pengar verkar ha talat... men vi får vara glada att det blir ett SKM.

Marre,
http://magdagad.blogspot.com/
www.spiritoftitan.se
 
Racer

Jag håller med Märta. Vattnet erbjuder inte några stora utmaningar, det är hemmaträningsvatten för ÖKS, SKK och Fridhem. På oks.nu finns en bild från mitten av den "farliga" Riddarfjärden. Ibland kan visserligen vattnet vara betydligt skvalpigare men det är inga problem att hantera i en racer.
Ta en låda du sitter skönt i om du bara vill paddla, om du tror att det kommer bli någon klungkörning så ta en snabb båt.

Intressant är att både SKM och Surfski SM läggs på samma dag som ett SC lopp trots att info om SC-programmet gått ut tidigare. Hoppas vi kan slippa sådana här krockar i framtiden.

//Wangler
 
Förlåt

Jag håller med Märta. Vattnet erbjuder inte några stora utmaningar, det är hemmaträningsvatten för ÖKS, SKK och Fridhem. På oks.nu finns en bild från mitten av den "farliga" Riddarfjärden. Ibland kan visserligen vattnet vara betydligt skvalpigare men det är inga problem att hantera i en racer.
Ta en låda du sitter skönt i om du bara vill paddla, om du tror att det kommer bli någon klungkörning så ta en snabb båt.

Intressant är att både SKM och Surfski SM läggs på samma dag som ett SC lopp trots att info om SC-programmet gått ut tidigare. Hoppas vi kan slippa sådana här krockar i framtiden.

//Wangler

Vi ska försöka skärpa oss till nästa år.
/Erik, Surfski-SM
 
tre huvud alternativ

Klungkörning blir det nog definitivt om jag förstått det hela rätt om vilka som kör. Anders Svensson ,Jacke Holst, Björn Granstedt, Mikael Westlen det är rätt mycket presige

krocken med surfski sm är tråkig. hade varit en bra helg med skm på lördag och surfski
på sön när man ändå är uppe norröver
//Siven
 
Hur stökigt var det?

I långa klassen var det ingen av de främsta i listan som körde räser, i korta klassen hittar vi en redan på andraplats (Olin som vann körde "Gubbräsern" Vintage).
Det är skönt med stabilitet när man skall paddla länge men behövdes den verkligen på Riddarfjärden och hade inte spurten blivit lite vassare med en riktig räser?

Kan det vara så att långa klassen är hetare för de tillverkare som vill synas?

Finns det nu något underlag för att "benchmarka" de olika multi- och havs-racingbåtarna eller var det för tunnt underlag bland Revals konkurrenter?

Vi vet att många större båtar kan ha riktigt bra marchfarter men finns det även några som svarar på en spurt? Om det inte gör det varför inte? Det verkar inte uteslutande ha med vikten att göra eftersom det finns lättdrivna havsracers på 10 kg som spurtar sämre än en 12 kg ICF. Är det volymen i häcken som bidrar eller är det det ofrånkomligt större våta ytan som protesterar redan tidigt i accerelationen?

Apropå stökigt vatten på Riddarfjärden så går Långloppsmästaren (deltävling i Stockholmscupen) imorgon bitti från Reimers. Det brukar vara stökigt vatten utanför Långholmen under det loppet men prognosen för imorgon pekar på motsatsen. Tråkigt tycker jag som paddlar den ultimata kajaken i alla förhållanden (en Cleaver X naturligtvis).
 
I långa klassen var det ingen av de främsta i listan som körde räser, i korta klassen hittar vi en redan på andraplats (Olin som vann körde "Gubbräsern" Vintage).
Det är skönt med stabilitet när man skall paddla länge men behövdes den verkligen på Riddarfjärden och hade inte spurten blivit lite vassare med en riktig räser?

Kan det vara så att långa klassen är hetare för de tillverkare som vill synas?

Finns det nu något underlag för att "benchmarka" de olika multi- och havs-racingbåtarna eller var det för tunnt underlag bland Revals konkurrenter?

Vi vet att många större båtar kan ha riktigt bra marchfarter men finns det även några som svarar på en spurt? Om det inte gör det varför inte? Det verkar inte uteslutande ha med vikten att göra eftersom det finns lättdrivna havsracers på 10 kg som spurtar sämre än en 12 kg ICF. Är det volymen i häcken som bidrar eller är det det ofrånkomligt större våta ytan som protesterar redan tidigt i accerelationen?

Apropå stökigt vatten på Riddarfjärden så går Långloppsmästaren (deltävling i Stockholmscupen) imorgon bitti från Reimers. Det brukar vara stökigt vatten utanför Långholmen under det loppet men prognosen för imorgon pekar på motsatsen. Tråkigt tycker jag som paddlar den ultimata kajaken i alla förhållanden (en Cleaver X naturligtvis).

Jag har sett en bild som ser ut att vara tagen i Långholmskanalen. Där var en blå Nelo (Olin?) på våg bakom fyra stycken Extreme Type-R. Hans tid tyder på att det kan stämma. I så fall verkar "de långa" kunna vara bra att ha även för en 12 kg:s ICF. Bra prestation oavsett ;-)
 
Ja det är väl inte så konstigt att Olin passar på att ta vågen på starkare kanotister som för dagen valt båtar som går långsammare och ger större våg?
Jag är fortfarande nyfiken på om det finns någon båt som har marchfarten och sjögång som de snabbare havsracerna men som ändå svarar i spurten. Siven! kan du ge en objektiv beskrivning av Pythonen, den har jag inte provat.

För övrigt var det rejält stökigt på Riddarfjärden under dagens tävling och jag var glad över att sitta i en Jörgen Samson designad låda (Cleavern, återigen!)
 
Vi vet att många större båtar kan ha riktigt bra marchfarter men finns det även några som svarar på en spurt? Om det inte gör det varför inte? Det verkar inte uteslutande ha med vikten att göra eftersom det finns lättdrivna havsracers på 10 kg som spurtar sämre än en 12 kg ICF. Är det volymen i häcken som bidrar eller är det det ofrånkomligt större våta ytan som protesterar redan tidigt i accerelationen?

Det kan ha med temperamentet att göra. Långa kajaker blir inte lika temperamentsfulla och då tycker psyket att det inte händer så mycket när det vevas på. Jag tror att vikten spelar in en hel del. Även om det går att veva upp en 25 kilos kajak i ganska hög fart är det jobbigare att behålla farten. Läggs 13 kg i en racer känns den mycket segare. Det är nog många faktorer som spelar in.

Några SKM-bilder kan jag bjuda på.

http://arnstrom.org/photo/index.php?gallery=./SKM 2008
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
MyranEva Kajak till kvinna Paddling allmänt 15
nschonning Kajakhållare till PVC kajak? Behövs det? Paddling allmänt 3
annelie.bottne Butik i Skåne som säljer tillbehör till kajak Paddling allmänt 3
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
pelle.k Vägghållare till kajak Paddling allmänt 10
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
titusis japan till the Aleuterna (alaska) kajak ?? Paddling allmänt 6
Ironlinda Frakta kajak till nordnorge? Paddling allmänt 1
DJ_danne vajer till kajak Paddling allmänt 9
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
realout Kajak DVD-film till utlåns? Paddling allmänt 0
paerp Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
andersmossing Cool kajak till salu Paddling allmänt 0
Kajakob Loggbok till kajak Paddling allmänt 6
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
Zindy Göra kajak till segelbåt? Paddling allmänt 7
Irra kajak till barn Paddling allmänt 5
rocketroll Till och från finnhamn med kajak Paddling allmänt 6
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
ant555 Virke till kajak i Gbg ? Paddling allmänt 2
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
OutThere Hyra kajak till helgen? Paddling allmänt 16
Berneflott Vem känner till min kajak? Paddling allmänt 3
efanjos Liggunderlag till kajak? Paddling allmänt 3
Lotchen Kajak-kurser runt Sthlm till sommaren? Paddling allmänt 3
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.