Lisa eller X-ray - rund eller V-botten?

Whatever...

Om man tänker sig att kajaker som så (farkoster som grupp betraktat) är tillräckligt lika så spelar ingenting någon roll så länge det är en kajak. 'Fine with me' i vissa resonemang.

Men; Är skroven olika så är kajakerna inte identiska.

Förr hade den svenska marknaden just identiska kajaker med lite olika märken på (Trapper, Reval, Point65). Identiska bortsett klisterlappen. Så är det ingalunda längre. I synnerhet inte med avseende på Point65. End of story.

Mats,
Du får jättegärna vara hur mycket kompis som helst med Tahesnubben. Du får jättegärna vara precis hur nöjd som helst med din kajak - vi är många som är jävligt nöjda med långa, korta, dyra, billiga, breda, höga, låga kajaker. Alltsom oftast våra egna! :)
Men om du säger att de är (i princip) identiska så förtjänar du mothugg. Feta mothugg! ;)

Mats,
Om du säger att det finns himla bra och billiga kajaker som tillverkas i Estland så får du medhåll. Varje dag!

[Att jag är tokless på alla hemmablinda och egocentriska kajakrekommendationer är ingen hemlighet. ;)
Att många kan ha "vilken jävla kajak" ;) som helst är inte heller någon hemlighet. Paddlingen är fortfarande fantastiskt!
Att en del av oss är lätt nördiga "finsmakare" - som upplever och efterfrågar små, eller stora, skillnader mellan skrov och detaljer är aldrig det minsta hemligt. :) ]

Paddla på, det är ju skönt att paddla!

Peace! Vi ses på böljan!
// Patric
 
Jag både håller med och inte...

Jag tror att de flesta ganska fort vänjer sig vid ”vilken j*a kajak som helst” och kommer att trivas bra med den. Trots att det är ganska stor skillnad mellan många modeller.

Men måste också säga att nu när jag själv har testat runt i två år - och det har blivit många, inte minst tack vare Friluftsfrämjandets kajakcenter i Ljungskile – så får jag vara glad att min första kontakt med kajakpaddling överhuvudtaget inte var med vissa av de kajakerna som jag nu har testat. För då hade jag antagligen inte fortsatt...

Sedan får jag erkänna att till viss del blir mitt inlägg lite off-topic eftersom jag inte haft tillfälle att testa Point överhuvudtaget. VKV har jag testat men inte Lisa. Men generellt:

Första intrycket är ju viktigt såtillvida att det hela skall kännas som en kul sysselsättning. Och med vissa kajaker blir det inte kul. Sedan är ju det väldigt individuellt vad som är ”kul” och framförallt bra. Men Jens ord om att tänka med rumpan är en god start - trivs inte bakdelen så lär inte resten trivas heller.

Många har t.ex. uttalat att Tahes Reval är en rank fan - något som jag absolut inte håller med om, jag trivdes tvärtom bra i den. Och jag är ingen avancerad van paddlare. En annan känd och populär plastkajak tyckte jag kändes som en erbarmigt okapsejsbar pansarkryssare. Ändå lyckades en annan man som var och testade i Ljungskile samma dag att slå runt med den ute på plattvattnet.

Så ja, det är bara att testa testa testa som gäller.
Nu har jag gjort mitt val och det är en kajak som kanske inte är den absoluta drömkajaken, men ändå på rätt väg. Passar nämligen plånboken också. Och rumpan. Och kan fungera att busa i. Och vara trygg.

Man måste inte vara roll-troll för att handskas med den. Men även en rollare kan ha utbyte av den - och förhoppningsvis så utvecklas man ju i sitt kunnande och är man minsta teknikhungrig så...

För mig blev det en begagnad hyreskajak som gått en säsong hos Escape. British style; Valley Aquanaut RM.
Alltså plast med dess för- och nackdelar. Skädda, inget roder och en (för min rumpa) mycket bekväm sits.
 
Nu handlar det, som jag förstår, om nybörjare. Jag kanske missuppfattde det, men om så är falet, så märker dom störst skillnad i 20 000 Kr mindre i plånboken än kajakernas egenskaper. Jag syftade mest på att kvaliteten är densamma.

Anders, jag orkade inte lägga till korta långa smala m.m. Tahe skräddarsyr gärna efter önskemål i den mån det går.

Det jag pekade på är att P65- och Tahekajaker står uppradade i fabriken omvartannat och hantverkarna gör ingen skillnad på lådorna. P65 säljer ju också svensktillverkade kajaker. Det måhända att dom är bättre.

Jag vill ha sista ordet, så svara inte nå mer nu.... ;-)
 
barret; sa:
Träffade marknadschefen på Tahefabriken för några veckor sedan. Han fick sig ett gott skratt när jag nämnde att vi i Sverige skiljer på hans "billiga" kajaker och P65's "fina" kajaker.
I allmänhet (i detta ännu mer urspårande inlägg):

Den leverantör som skrattar både åt kunder och konkurrenter... Den leverantör som underskattar (?) egenskapsskillnader hos produkter... Den leverantören har det antigen riktigt riktigt gott ställt - eller så ligger något olyckligt och väntar bakom hörnet. [En gammal ryss med femårsplaner och säkrad position??? :) ]

Kära trådstartare! Dessa urspårningar är vad en del av oss gillar med Utsidan. Och vad andra blir tokigt trötta på. Min ursäkter till dig/er om du tillhör senare gruppen.
 
[QUOTE):
Den leverantör som skrattar både åt kunder och konkurrenter... Den leverantör som underskattar (?) egenskapsskillnader hos produkter... Den leverantören har det antigen riktigt riktigt gott ställt - eller så ligger något olyckligt och väntar bakom hörnet. [En gammal ryss med femårsplaner och säkrad position??? :) ]

[/QUOTE]

Jag skrev kanske otydligt, men han skrattde åt vår tro på att det är skillnad på kajakerna. Att de skulle göra sina egna kajaker sämre är de som tillverkas åt P65. De har ytterst stor respekt för såväl konkurrenter som kunder...
 
Mats,
Jag tror att vi inte behöver oroa oss så mycket för kvalitetsproblem med några kajaker. Det är en rätt mogen marknad nu. Jag har inga problem med att rekommendera kajakköp från Estland. De är inte sämre (för det finns inte en enkel skala med bra och dåligt, det finns flera skalor där vi alla har olika focus) men de är på gynnsamt vis lite annorlunda än vissa kajaker och väldigt annorlunda än andra kajaker.

Ingvar,
Klart att det är skillnad på kajak och kajak. Man trivs olika i olika båtar (som Jens så klokt påpekade). Mitt utfall tidigare drog bara resonemanget lite hårt åt andra hållet - "vilken jävla kajak som helst". Det var hårt förenklat. Det viktigaste är att man trivs. Det är ju därför man vill provpaddla olika kajaker.
 
En Lisa är aldrig fel...

Håller med om att det är helt onödigt att fundera på olika bottenformer och sånt. Jag har paddlat VKV Lisa och utifrån er inledning verkar detta vara ett bra val. Lisa är verkligen stadig som en båt. Man känner sig trygg i Lisa. Men den är ändå relativt lättpaddlad. Nackdelen är att den är lite trist att paddla; den glider fram som en pråm och tar en dit man vill men inte så mycket mer... Lite tråkig, alltså. Men ack så praktisk och bra.

Många sköna paddeldagar!
---johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
eos Kvalitetskapell till en Lisa? Paddling allmänt 4
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
LOOP32 en "lisa" för själen Paddling allmänt 0
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
bluewing Bekvämast i VKV Lisa? Paddling allmänt 5
tilda.l VKV Lisa i trä Paddling allmänt 4
ryden Lisa 6581 stulen! Paddling allmänt 5
VKV Lisa, tips om färg att måla om kajaken? Paddling allmänt 3
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.