Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket

Jag köpte ett MSR Pocketrocket i vintras och nu börjar jag fundera om det finns bättre kastruller och stekpannor än de från mitt trangia 27 som jag hade tänkt att använda. Jag misstänker att både kastruller och stekpannan lätt kan glida av köket och det är kanske inte det roligaste när man är hungrig och se maten hamna på marken...
 
Varför lättviktskök

greendanger; sa:
Jag köpte ett MSR Pocketrocket i vintras och nu börjar jag fundera om det finns bättre kastruller och stekpannor än de från mitt trangia 27 som jag hade tänkt att använda. Jag misstänker att både kastruller och stekpannan lätt kan glida av köket och det är kanske inte det roligaste när man är hungrig och se maten hamna på marken...

När du pratar om kastruller och stekpanna? Står köket stadigt, fixa. Använd kastrullen väl! Vatten först till thermosen sen matlagning. Disk först med fingret sen med grus, gräs. Behöver du stekpanna, för pannkakor, bröd, köp en lätt i järnplåt. Kastrullen över blir din ugn.

Go tur
 
Re: Varför lättviktskök

Varför lättviktskök

Trangia + en liter T-röd väger strax över 1,5 kg och tar plats
Pocketrocket + gas + kastruller väger under kilot och tar mindre plats

När du pratar om kastruller och stekpanna? Står köket stadigt, fixa.


Jo, att få köket att stå stadigt kan man göra med några stenar eller kila fast det med tältspikar, däremot så vilar ju kastrullen på bara tre stycken "fingrar" och det tycker jag verkar lite rangligt jämfört med trangian

Behöver du stekpanna, för pannkakor, bröd, köp en lätt i järnplåt. Kastrullen över blir din ugn.

Det här låter jäkligt smart ska testa detta, kanske fuska och använda det som Wolf25 tipsade om, har funderat på denna kombination, får gasbehållaren plats inne i "paketet" man får när man lägger ihop kastrullerna och pannan?
Vad använder alla andra "Rocketeers" på utsidan till sina Pocketrockets?
 
Minitrangia

Ett Minitrangia vore väl rätt lämpligt om man inte lagar någon avancerad mat. Då får man både gryta och stekpanna i ett lätt och litet format.
 
För att få köket att stå stadigt är väl trefoten (utfällbar, svart plast) till gasburken första steget. Antar att du redan använder den, men den tål alltid att nämnas.

Sedan kan du öka friktionen mellan fickraketens tre "kastrullben" och kastrullen, förslagsvis genom att jacka kastrullbotten lite, mha sandpapper eller en fil. En ruggad kastrullbotten mot kökets tre kastrullben borde göra susen!

För mig har det inte varit något problem med att köket riskerat välta, trots många års användning i varierande förhållanden, men man ska aldrig säga aldrig...
 
Simmerplåt/stekplåt/lock

Är funktionerna av en ände av en restaurangjärnkonservburk. Blir den för stor, smärgla ner den i lämpligt mått. Fila kanten. Lätt, funkis och gratis. Inte illa.
Den hårdoxiderade al burken är OK men det finns dyrare och lättare. Titta hos http://www.Globetrotter.de.
Oavsett om du gräver en halvgrop till burken eller sätter trefoten på den, ökar det stabiliteten. Grovt slippapper, golvslipmodell, fungerar bra (Går att få beg. gratis, rengörs med skurborste och tvål-vatten). Gängfil över trådstöden på raketen hjälper oxså till. Peppar-peppar men hitintills har jag inte vält min.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
Livetiskuggan Steka mat rostfri stekpanna Kök och brännare 60
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
Peter77 Trangia triangel med trangia 25 stekpanna Kök och brännare 0
zaipper Trangia 27 stekpanna på 25 stora kitteln Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
ekis Bra stekpanna för utekök? Kök och brännare 10
nvavargen Stekpanna Kök och brännare 32
pelka stekpanna på toppmont bränn. Kök och brännare 3
honkydory Stekpanna med 15cm innermått? Kök och brännare 8
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
AndersL69 Stekpanna (skogspanna) Kök och brännare 8
MBac Fastbränt i Trangia-stekpanna Kök och brännare 4
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.