Kajak i Haparanda skärgård

avslutad210712

Gäst
AnnaCharlotta; sa:
avslutad210712; sa:
Och paddlar du Haparanda-Seskarö-Båtskärsnäs-Frevisören (och fortsätter sen) så har du i alla fall möjlighet till färskvaraor och vatten utan att behöva gå alltför långa sträckor.
[Ändrat av avslutad210712 2005-04-23 kl 05:15]

Oj. Det låter som en underbar sträcka!
Hur ser vattnet och havsbottnen ut? Är det långgrunt med bränningar eller relativt djupt? Har aldrig varit där så jag vet inte nånting...Tänkte väl att det får ta en vecka eller två lite broende på väder och vind, förståss.

Ett sjökort kanske inte skulle vara helt fel. Inte för att du behöver riskera att gå på grund men det kan vara bra att veta att det finns rätt mycket långgrunda stränder och undervattensgrynnor och där kan vågorna bli till besvär om det blåser utifrån eftersom de blir korta och bryter rätt tvärt. På sträckan Seskarö och en bit förbi Kalix kan jag nog tipsa om ett antal rätt bra ställen att tälta på med sandstränder. Måste bara kolla igenom sjökortet i så fall. Alltid svårt att beskriva för någon som inte är från trakten för här vet alla vart man menar *S*.

Fast en sak kan jag garantera - du blir inte missnöjd - otroligt vacker skärgård så man som infödd nog tyvärr underskattar. Att jag inte rekommenderar skärgården söder om Luleå beror på att jag aldrig varit där men troligtvis lär du inte bli missnöjd där heller. Om du paddlar rätt långt ute så kan du alltid ta turbåten från Klubbviken och in till Luleå. Fast varför göra det när hela den sträckan består av nästan enbart sandstrand där du kan gå iland precis vart som helst. Visserligen mycket stugor men det går nog att tälta en bit upp på land.
 
Fint, men en varning

AnnaCharlotta; sa:
Hallå där!
Har någon av er varit ute i Haparanda skärgård med kajak? Hur ser det ut? Hur var det?

Jag kan instämma i det allmänna lovprisandet av Norrbottens skärgårdar - det är sanslöst fint ända från strax söder om Piteå till Haparanda. Men ingen har hittills varnat dig för myggen, och därför gör jag det.

Dom är många. Dom är stora. Dom är hungriga. Efter en mild vinter är dom ännu fler och ännu hungrigare.

På vissa ställen, som i den inre Lule-skärgården där jag är uppväxt, är det snudd på omöjligt att vara ute stilla sommarkvällar - om man inte, som min mamma gjorde, bär biodlarhatt.

Det är lite bättre i ytterskärgården, men ta med dig ett helt myggtätt tält, täckande kläder och duktigt med MyggA. Rökspiraler till tältet är inte heller dumt, om du kan hitta sådana. Är visst lite svåra att köpa numera.

hälsningar
Jens
(gissa varför jag inte bor kvar i Norrbotten....)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Fint, men en varning

kajaken@yahoo.com; sa:
Dom är många. Dom är stora. Dom är hungriga. Efter en mild vinter är dom ännu fler och ännu hungrigare.

Och framförallt är de sju resor mer elaka än myggen i fjällen även om många inte tror det.

Och om man nu skall varna för saker så kan jag säga att jag en sommar mitt i juli i stekande hetta var i land på Haparanda-Sandskär men vi var tvungna att åka därifrån för det var så in åt h*lv*te mycket insekter att det inte gick att vara i land på norra änden. Och på Sandskär är det inte bara mygg utan även bromsar och blindingar. Speciellt om man går genom skogen som skiljer norra änden med hamnen i södra änden riskerar man att "dra med sig" dem.

Nu är det en engångshändelse och övriga gånger jag varit där har det aldrig varit några problem med insekter på norra änden.
 
Hahaha!
Ni är verkligen ena härliga varelser! Tack för alla varningar om myggen. I ärlighetens namn hade jag faktiskt inte en tanke på dem. Men jag tror jag förstår vad de innebär även om jag bara träffat på fjällknott...Ska genast skriva upp diverse skyddsutrustning på minneslistan!

Och efter alla dessa lockande beskrivningar om trakten blir det ju stört omöjligt att inte ta sig dit! Tack så himla mycket, hörni!
 
Som hemma...

Åh! Det är inte alla dagar man får läsa om Haparanda och Seskarö. Min släkt kommer därifrån. Någon som har lite bilder kanske?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Som hemma...

johanniska; sa:
Åh! Det är inte alla dagar man får läsa om Haparanda och Seskarö. Min släkt kommer därifrån. Någon som har lite bilder kanske?

Jadå jag skall ha en del foton liggande men än så länge bara i pappers/dia-format. Tanken är dock att scanna in allt så småningom.
 
avslutad210712; sa:
johanniska; sa:
Åh! Det är inte alla dagar man får läsa om Haparanda och Seskarö. Min släkt kommer därifrån. Någon som har lite bilder kanske?

Jadå jag skall ha en del foton liggande men än så länge bara i pappers/dia-format. Tanken är dock att scanna in allt så småningom.

Efter sommaren (augusti) har jag förmodligen en hel del bilder jag också! Gött ska det bli!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.