Packlista - Lättpackning

Du kan ju alltid testa. Så länge som det blåser lagom kanske du klarar kondensen.

Glöm bara inte att ett innertält höjer temperaturen ganska mycket. Om du har innertältet med dig kan du använda en tunnare sovsäck.
 
Du kan ju alltid testa. Så länge som det blåser lagom kanske du klarar kondensen.

Glöm bara inte att ett innertält höjer temperaturen ganska mycket. Om du har innertältet med dig kan du använda en tunnare sovsäck.

Ja de e ju det, men ja har både en varm sovsäck och ett varmt liggunderlag, så de ska nog funka. Ja förstår ju att det är möjligt, ja täbker mest om de är värt 800gram att va utan. Ska upp till sarek så regn och vind kan ja räkna med
 
Komfort är väldigt personligt, och att känna sig tillfreds är en typ av komfort.

Känner du att du gärna vill skippa innertältet så tycker jag du ska testa att göra det. Det värsta som kan hända är att du inte blir nöjd =)
 
Komfort är väldigt personligt, och att känna sig tillfreds är en typ av komfort.

Känner du att du gärna vill skippa innertältet så tycker jag du ska testa att göra det. Det värsta som kan hända är att du inte blir nöjd =)

De e ju de, de hade varit kul att höra några erfarenheter av någon med ett liknande tält har haft det. Men ja får skylla mig själv att jag inte testat det innan. Ja känner inte för att chansa den här gången.
 
Sant, ja har snöat in mer på det här med lättpackning och håller på att säljer å köper lättare. Men tältet! Har ett ringstind pro2 och de väger ca 2100gram, ja har inte pengar att lägga ut på ett annat tält just nu så de får ja köra med den här hösten med.
Men innertältet väger 800gram, så ja tänkte kolla med er om någon kört utan på det tältet eller liknande. De är ju inga problem med mygg nu det är mer kondens ja är rädd för. Tänkte isåfall lägga ut polycro som golv och eventuellt ta regnjackan över sovsäcken på utsatta ställen. Va tror ni? Är de värt dom 700gram (polycro 90gr) extra att köra utan?
Mvh

Jag kommer att köra med enbart yttertält av Ringstind Pro 2 till helgen i vandring mellan Adolfström och Ammarnäs. Jag återkommer med hur det funkade. Kommer att använda "Tesa Thermo Cover" från exempelvis Classes som groundsheet (48g).
 
Jag använde bara yttertältet till ett Terra nova laser under en vecka i Sarek, hade en bit tyvek som marktäckare. Fungerade utmärkt, ingen kondens att tala om.
 
Enbart Ringstind pro 2 yttertält fungerar bra efter test med nätter med och utan regn i temperaturer mellan +4 och någon minusgrad.

Inget problem med kondens förutom den kallaste natten när jag glömde öppna den ena ventilen. Om det var det eller kylan som orsakade kondens vet jag inte - har inte tillräckligt erfarenhet.

Även med kondensen var det inget större problem då det är väldigt rymligt för en person och det är lätt att undvika att röra tältduken.

— Magnus
 
Då öppnar vi upp tråden igen!

Det är intressant hur man själv måste komma fram till saker. Att lyssna på andra är svårare.

Jag började, precis som många andra, min vandringskarriär med enorm ryggsäck som fylldes med allehanda ting. Det var så man började, och där lades den mentala ribban.
Upplevde sällan att vikten var ett problem. Det var ju tillfredsställande att kämpa på en hel dag med en alldeles för tung packning. En personlig utmaning liksom. Något som jag vet att jag basunerat ut flera gånger i trådar här.

Till förra året bytte jag ryggsäck, sovsäck och liggunderlag. Tanken var inte att minska på vikten. Jag behövde ny ryggsäck och passade på att minska lite på vikt och volym. Från en alaskasäck modell 4,3kg till en 2,4 kg osprey på 85 liter. Mindre än 85 kunde man ju inte ha. Sovsäck nästan halverades i vikt. Liggunderlag byttes från en lång och bred synmat 7 till ett neoair xlite. Liggunderlaget tog emot att byta, men jag ångrar det inte. Det var ju precis lika bekvämt att ligga på!
19,6kg exkl tält för 12 dagar. Kändes bra då. Säkert 4-5kg lättare än tidigare.


Nu är det snart dags igen och nu har jag gett mig tusan på att komma ner i vikt. Det har slutligen nått fram till mig - varför bära i onödan? Det blir ju ändå lika komfortabelt, bara man vågar bryta sina vanor.

Har skaffat en ny lätt osprey exos 58 samt bytt till en riktigt lätt sovsäck. Tagit bort allt onödigt*. Tagit fram ett lättare regnställ, bantat ner köket, o.s.v.
8 dagars solopackning inklusive allt väger nu in på 14 kg. Det var ju typ vikten utan mat tidigare, så nu börjar det kännas riktigt bra.
Provpackade nyss allting, och det ryms ju faktiskt utan problem. Vad fyllde jag upp den förra säcken med egentligen =)

*Jag har fortfarande en del "ovanor" som jag inte riktigt är redo att släppa ännu. Dubbla tunga sockor i två uppsättningar t.ex. Mitt tält är tungt, men jag gillar det så mycket att jag inte är redo att byta ut det i dagsläget.
Buren klädsel har jag inte ens börjat titta på. Där sitter traditionen hårt.

Bifogar mitt kalkylark.
Kryssade saker är med i vikten.
Gult är situationsberoende.
Jag äter inte så mycket, men i listan är det som jag brukar ha med. Ibland blir det en extra powerbar.


Tänk att det faktiskt går om man tänker till och vågar =)
 

Bilagor

  • Packning_SOLO_200309.pdf
    80.8 KB · Visningar: 617
Då öppnar vi upp tråden igen!



Det är intressant hur man själv måste komma fram till saker. Att lyssna på andra är svårare.



Jag började, precis som många andra, min vandringskarriär med enorm ryggsäck som fylldes med allehanda ting. Det var så man började, och där lades den mentala ribban.

Upplevde sällan att vikten var ett problem. Det var ju tillfredsställande att kämpa på en hel dag med en alldeles för tung packning. En personlig utmaning liksom. Något som jag vet att jag basunerat ut flera gånger i trådar här.



Till förra året bytte jag ryggsäck, sovsäck och liggunderlag. Tanken var inte att minska på vikten. Jag behövde ny ryggsäck och passade på att minska lite på vikt och volym. Från en alaskasäck modell 4,3kg till en 2,4 kg osprey på 85 liter. Mindre än 85 kunde man ju inte ha. Sovsäck nästan halverades i vikt. Liggunderlag byttes från en lång och bred synmat 7 till ett neoair xlite. Liggunderlaget tog emot att byta, men jag ångrar det inte. Det var ju precis lika bekvämt att ligga på!

19,6kg exkl tält för 12 dagar. Kändes bra då. Säkert 4-5kg lättare än tidigare.





Nu är det snart dags igen och nu har jag gett mig tusan på att komma ner i vikt. Det har slutligen nått fram till mig - varför bära i onödan? Det blir ju ändå lika komfortabelt, bara man vågar bryta sina vanor.



Har skaffat en ny lätt osprey exos 58 samt bytt till en riktigt lätt sovsäck. Tagit bort allt onödigt*. Tagit fram ett lättare regnställ, bantat ner köket, o.s.v.

8 dagars solopackning inklusive allt väger nu in på 14 kg. Det var ju typ vikten utan mat tidigare, så nu börjar det kännas riktigt bra.

Provpackade nyss allting, och det ryms ju faktiskt utan problem. Vad fyllde jag upp den förra säcken med egentligen =)



*Jag har fortfarande en del "ovanor" som jag inte riktigt är redo att släppa ännu. Dubbla tunga sockor i två uppsättningar t.ex. Mitt tält är tungt, men jag gillar det så mycket att jag inte är redo att byta ut det i dagsläget.

Buren klädsel har jag inte ens börjat titta på. Där sitter traditionen hårt.



Bifogar mitt kalkylark.

Kryssade saker är med i vikten.

Gult är situationsberoende.

Jag äter inte så mycket, men i listan är det som jag brukar ha med. Ibland blir det en extra powerbar.





Tänk att det faktiskt går om man tänker till och vågar =)



Kul att läsa hur du tog ditt förnuft till fånga [emoji1417] själv va jag lite likadan. Fick knappt plats med det jag ville ha med för en helg i en 65L rygga och dessutom så tung att det knappt gick att gå. Har för mig att det kalaset vägde 15kg utan mat.

Bara för att jag själv tycker att det är roligt att se vad andra har i sin packning så länkar jag min packlista. Så här ser min planerade packning ut för fjällen till sommaren. 4kg basvikt och 8.1kg totalt i ryggsäcken.

https://lighterpack.com/r/8hxn9u

Efter att ha testat utrustningen över en helg i februari strax under nollan funderar jag på om man ska byta antingen quilten mot en med något mer dun eller byta ut fleece tröjan mot en dunjacka då nätterna va precis på gränsen. Utöver det är det inget jag vill ändra. Med så lätt packning rör jag mig snabbt, lätt och smidigt med ett par trailrunners på fötterna.
 
(...) Så här ser min planerade packning ut för fjällen till sommaren. 4kg basvikt och 8.1kg totalt i ryggsäcken.
https://lighterpack.com/r/8hxn9u
Efter att ha testat utrustningen över en helg i februari strax under nollan funderar jag på om man ska byta antingen quilten mot en med något mer dun eller byta ut fleece tröjan mot en dunjacka då nätterna va precis på gränsen. Utöver det är det inget jag vill ändra. Med så lätt packning rör jag mig snabbt, lätt och smidigt med ett par trailrunners på fötterna.
Intressant, vi hamnar på ungefär samma basvikt men på delvis olika vägar. Några funderingar:
  • Har du testat att vara utan höftrem på längre turer? Jag bär 100% på höfterna och skulle tycka det var plågsamt, oavsett packvikt. Men det måste inte vara något tjockpolstrat, snarare tvärtom. Jag använder Mountain Harwears Scrambler ULT på mer alpina turer, den har höftrem och urtagbar ryggplatta, och väger kring 400 g precis som din säck.
  • En reflektion om tält är att man har rumpan bak hur man än vänder sig. Visst hjälper de nya svindyra materialen att pressa ner vikten något, men räknar man in stavar, så skiljer sig totalvikten inte dramatiskt (om något) från de lättare klassiska tvåskikts enbågstälten (Helsport, Nordisk, Terra Nova m fl). Och de senares form bör vara mer vindtålig, men jag kan ha fel. Har du hunnit testa ditt Zpacks i riktigt busväder?
  • Om du kände att du var precis på gränsen med ditt sovsystem, och om du tror att liggunderlaget var den svaga länken, så testa med bubbelplast under tältgolvet. Väger knappt något (men tar lite plats), skyddar tältgolvet och min upplevelse är att den höjer komfortgränsen betydligt.
  • Men det kan också vara så att den mark du sov på i februari var en jättekylklamp, med hög värmekapacitet och värmekonduktivitet (beror lite på var i landet du gjorde experimentet, härnere i Skåne har vi inte haft någon vinter ö h t). Vandrar du sent på sommaren så kan även fjällmarken vara varmare än så.
  • Man får mycket marginalförbättring av lite extra dunvikt i sovsäck och/eller jacka :). Huva på sovsäck gör också stor skillnad (men ställer till problem för oss magsovare).
  • Dunjacka som extra rastplagg har varit en uppenbarelse för frusna mig - innan dess handlade allt om att komma i sovsäcken så fort som möjligt. Men jag vågar fortfarande inte förlita mig på att det ska vara mitt ENDA värmeplagg - dun blir ju helt värdelöst när det blir blött (sovsäck är enklare att hålla torr). Hydrofoberat dun skulle kanske få mig att släppa sargen. Erfarenheter?
  • Samma resonemang om uppblåsbara liggunderlag: ett haveri = noll markisolering. Hur ser ni som INTE dubblerar med skumplast på detta?
  • Lagar du mat, eller bara värmer vatten med din lilla smalstrålande brännare och titankastrull? Om det förra - erfarenheter? Jag tyckte själv det var för lätt att bränna vid även en vattnig gryta med ett liknande kombo.
  • Enligt denna test verkar inte brännaren höra till de mer bränsleeffektiva, och då äts ju viktvinsten upp av extra bränslevikt på längre turer. Hur tycke du den verkade i praktiken?
  • Har du långtidstestat dina regnplagg i heldagsregn + blåst? Min egen (dyrköpta) erfarenhet får mig att sätta 20 000 mm vattenpelare som ett absolut minimum, då börjar de läcka mot slutet av dagen.
 
Senast ändrad:
Intressant, vi hamnar på ungefär samma basvikt men på delvis olika vägar. Några funderingar:
  • Har du testat att vara utan höftrem på längre turer? Jag bär 100% på höfterna och skulle tycka det var plågsamt, oavsett packvikt. Men det måste inte vara något tjockpolstrat, snarare tvärtom. Jag använder Mountain Harwears Scrambler ULT på mer alpina turer, den har höftrem och urtagbar ryggplatta, och väger kring 400 g precis som din säck.
  • En reflektion om tält är att man har rumpan bak hur man än vänder sig. Visst hjälper de nya svindyra materialen att pressa ner vikten något, men räknar man in stavar, så skiljer sig totalvikten inte dramatiskt (om något) från de lättare klassiska tvåskikts enbågstälten (Helsport, Nordisk, Terra Nova m fl). Och de senares form bör vara mer vindtålig, men jag kan ha fel. Har du hunnit testa ditt Zpacks i riktigt busväder?
  • Om du kände att du var precis på gränsen med ditt sovsystem, och om du tror att liggunderlaget var den svaga länken, så testa med bubbelplast under tältgolvet. Väger knappt något (men tar lite plats), skyddar tältgolvet och min upplevelse är att den höjer komfortgränsen betydligt.
  • Men det kan också vara så att den mark du sov på i februari var en jättekylklamp, med hög värmekapacitet och värmekonduktivitet (beror lite på var i landet du gjorde experimentet, härnere i Skåne har vi inte haft någon vinter ö h t). Vandrar du sent på sommaren så kan även fjällmarken vara varmare än så.
  • Man får mycket marginalförbättring av lite extra dunvikt i sovsäck och/eller jacka :). Huva på sovsäck gör också stor skillnad (men ställer till problem för oss magsovare).
  • Dunjacka som extra rastplagg har varit en uppenbarelse för frusna mig - innan dess handlade allt om att komma i sovsäcken så fort som möjligt. Men jag vågar fortfarande inte förlita mig på att det ska vara mitt ENDA värmeplagg - dun blir ju helt värdelöst när det blir blött (sovsäck är enklare att hålla torr). Hydrofoberat dun skulle kanske få mig att släppa sargen. Erfarenheter?
  • Samma resonemang om uppblåsbara liggunderlag: ett haveri = noll markisolering. Hur ser ni som INTE dubblerar med skumplast på detta?
  • Lagar du mat, eller bara värmer vatten med din lilla smalstrålande brännare och titankastrull? Om det förra - erfarenheter? Jag tyckte själv det var för lätt att bränna vid även en vattnig gryta med ett liknande kombo.
  • Enligt denna test verkar inte brännaren höra till de mer bränsleeffektiva, och då äts ju viktvinsten upp av extra bränslevikt på längre turer. Hur tycke du den verkade i praktiken?
  • Har du långtidstestat dina regnplagg i heldagsregn + blåst? Min egen (dyrköpta) erfarenhet får mig att sätta 20 000 mm vattenpelare som ett absolut minimum, då börjar de läcka mot slutet av dagen.


Ja det är intressant. Dela gärna med dig av din packlista. Som jag tidigare nämnt så tycker jag att det är kul att läsa vad andra packar med sig och hur andra resonerar. Bra funderingar. Jag betar av dom enligt listan ovan:

*Jag har bara fått med ryggsäcken på helgturer hittills så det är svårt att säga hur det skulle kännas efter en vecka eller längre. Min tidigare uppfattning är att allt under 7 kg är lugnt och då tänker jag att jag i princip ätit upp det kilot som är övervikt på dag 1 sen är det lättare och lättare för varje dag som går. Klart att man inte kommer upp i samma vikt med mat och dylikt på en helgtur som man hade haft på en längre tur men har vid ett tillfälle packat med mig petflaskor fyllda med vatten för att simulera vikten av upp till 4 dagars proviant vilket har fungerat bra för mig. Jag antar att din utdragbara ryggplatta kan användas som sittunderlag? Använder du det? Eller blir det sittandes av bekvämlighet?

*Givetvis väger stavarna sitt och många missar att ha med dom i sin kalkyl när det ska jämföra tält. I mitt fall behöver jag avlastningen som stavarna ger pga ett dåligt knä. Så ett tält där jag kan nyttja stavarna för att hålla ner vikten är att föredra. Var och är fortfarande lite inne på tarp och bivy. Men fick tältet väldigt billigt lättare begagnat så det va inte så mycket att fundera på. Har ingen erfarenhet av storm med tältet ännu men kraftigt och långvarigt regn har inte varit några problem. Har läst om folk som har haft tältet i storm och klarat sig bra. Tillverkarna skriver själva att vindbyar på 27m/s inte är några problem för deras tält så det ska bli spännande att se vad tältet är kapabelt till.

*Jag upplevde inte liggunderlaget som bristfälligt. Testet utfördes på västkusten och det var milt väder. Väderleksprognosen sa att det skulle bli regn och mellan 2-5 grader under natten. Hade inte med mig termometer men regndropparna som pärlat sig på tältduken var frusna när jag gick upp på morgonen så under nollan måste det ha varit. Jag sov med mössan långt ner över ögonen, buff upp till näsan, tunna ull strumpor, ull underställ, mellanlager på överkroppen och fleecetröjan på. Jag vaknade runt 3 tiden och va kall om ben och fötter. Slängde på mig mina byxor och benen blev bättre men var fortfarande kall om fötterna. Jag hade missat ta med mig tjockare strumpor. Raggsockar är med på packlistan nästa gång eller något sånt här för att spara volym i packningen http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/accessories/cover-boots?gid=176&vid=1

Ska komma ihåg bubbelplast nästa gång det är nära nollan för att se om det gör skillnad.

*Dilemmat är fleecetröja eller dunjacka. Fleece är kanon när jag är fysiskt aktiv. Dunjacka är betydligt varmare men för varm vid fysisk aktivitet.

Jag saknar huva på quilten men en sån här kanske hade matchat dun bootsen bra http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/accessories/sleeping-down-hood?gid=196&vid=1

*Hydrophobic är det enda rätta för mig. Utan hydrophobic så väljer jag syntet. Vågar inte lita på att vanlig dun håller sig torrt. Betalade 25€ extra för hydrophobic dun i min quilt och det är jag glad för att jag gjorde för lite sinnesro.

*Har som sagt inte upplevt att mitt upplåsbara xlite liggunderlag med isoleringsvärde/r-värde på 3.9 varit bristfälligt på mina turer. Men hade jag gett mig ut på en renodlad vintertur där det förväntas vara under nollan hade jag tagit med mig en xtherm istället som har r-värde på 5.7 och om jag mot all förmodan hade gett mig ut på något under -10 så hade jag dubblat den med någon skumplastmatta.

*Värmer vatten som jag häller i frystorkad påse. Ska jag laga mat så åker trangia köket med och då är kaffekannan och yxan också med! Men då blir det en helt annan tur och packningen är allt annat än lättvikt.

*Jag behöver 4dl kokande vatten per måltid och får kokat 4dl ungefär 10-13 ggr per 100g gas så jag klarar mig ungefär 3-4 dagar på en 100g flaska. Min ryggsäck har inte kapacitet för mer än 4 dagars proviant så påfyllning av mat och bränsle är ett måste om jag ska vara iväg i mer än 4 dagar i stöten.

*Har inte långtidstestat regnplaggen i heldagsregn + blåst. Tror inte att någon jacka håller för det. Absolut finns det material som klarar det men designen av en jacka är 4 hål och en dragkedja. Vatten tar sig in på ett eller annat sätt eller så skapar du kondens på insidan av jackan med din kropp i fysisk aktivitet. Har alltid varit av den uppfattningen att om det väntas heldagsregn så slår man läger eller så krigar man på om det är ett pressat schema och är tacksam för att man har kläder som värmer även om det är blött. Men jag kanske borde göra ett experiment där med så vet jag vad min utrustning går för och vad jag kan förvänta mig.
 
Tack för svar, Packad! Återkom gärna efter lite mer långtidstestning. Jag är klart nyfiken på hhydrofoberat dun och Dyneema-tältets slitagetålighet och UV-beständighet på längre sikt.
Den där dunhuvan är klart lockande i och med att den kan användas även på dagen :).

Min nu flera år gamla packlista finns här i denna tråd. Det har visst hänt en del sen sist, men inget dramatiskt utom att jag numera lyxar mig med en tunn dunjacka. Några klädesplagg har blivit lättare i stället.

Det finns flera hundra gram till jag skulle kunna lätta packningen med, men med 4 kg basvikt + 400 g mat/dag börjar det bli mindre viktigt, och jag har svårt för att köpa nya prylar bara för att det har kommit någon lättare variant på det jag redan har :). Att komprimera volymen vore i så fall mer intressant.

Händer det något intressant med packlistan inför sommarens planerade sexvckorsvandring, så lägger jag ut den i denna tråd. Just nu är den tilltänkta bergskedjan helt stängd för besökare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 7
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...