Flerdagarsvandring i Österrike i maj

Vår majsemester blev inhiberad så nu tänker jag om och tänker nytt.
Flyg till München, flerdagarsvandring från A-B 6-8 dagar.

Söker tips på ställe och guidebok och allt annat matnyttigt.
Tack på förhand
 
Hej,
Kollar på Stubaier Höhenweg i Tirol. Jag har inte själv vandrat där men velat göra det. Det är en av få vandringsleder i Österrike man kan gå från stuga till stuga i en rundväg utan att behöva ta ner sig i någon by.
Är nog rätt så alpint har jag för mig men det beror på vad du söker.
Mvh Veni
 
Ser trevligt ut ca 60 km på 2000-2800 m.ö.h. Ganska lätt att ta sig från München till Innsbruck förhoppningsvis går det en buss ända fram.
Kan det möjligen bli lite kallt så tidigt på året?
Vandrade på Olympen i Grekland för några år sedan 32 grader på stranden 17 grader på 1500m.ö.h. bofikar, hallon och rent nordiskt.

Nu ska jag läsa på alla allt som finns om stället
Tack
Lasse
 
Stubaier Höhenweg kan du glömma så tidigt på året. Alldeles för mycket snö.
Dessutom öppnar de flesta stugorna längs vandringen först i början eller mitten av Juni, beroende på vädret.
Maj är inte riktig säsong i Österrike och många ställen har stängd för egen semester.
 
Har kommit fram till det jag också efter lite läsande och funderande. Den här sparar jag till september.
Får nog tänka om och nytt kanske längre söder ut
 
Tror jag hittat min vandring Start i Saalfelden och en rundtur via Maishofen-Maria Alm-Hintermoos-Dienten-Hintertahl.
Ska över 2000m vid två tillfällen, så det kanske är läge att ta med damaskerna eller vad tror ni?
 
Du kan räkna med att det är snö eller snöar där i maj över 2000 möh. Givetvis varierar vädret en hel del och i år är det mkt snö i alperna.

Thure
 
Så blev det

Tänkte ge en kort resumé av vandringen.
Ture hade så rätt så där i februari, men, fyra dagar med fönvind i mitten av april plockade bort nästan all snö. Var uppe på 2117 som högst med bara barmark runt om.
Att vandra arrangerat men solo är ingen expedition, inte är det vildmark heller men så skönt. Så här utanför högsäsong blir boendet nästan i lyxigaste laget med "Berg und SPA hotell" inte mig emot.
Området har ett nästan oändligt antal vandringsleder, massor ar MBX leder till och med laddstationer i bergen för E-MBX. Alla har väl sina favoritställen men för den som enkelt/billigt kan ta sig till München/Salzburg är detta en bra alternativ.
Det enda minus jag upplevt var priset på tåg, inte billigt och ingen 65+-rabatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
camoscio Österrike Trekking 2
kutmsta Boende i stugor i Österrike Trekking 5
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
jeab Vandring i Stübaital i Österrike Trekking 0
Harry47 Guide (bok) om vandring i Österrike Trekking 4
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
gegga moya Högt upp på rösade leder i Österrike, vart går man? Trekking 1
Maurits Vandra i Österrike - med motorcykel som bas Trekking 0
The-explorer Dagsvandringsleder i österrike Trekking 13
per.markus.johansson Vandring i Österrike Trekking 4
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Pollan Vandring i Österrike Trekking 0
OveS Bestiga Grossglockner i Österrike Trekking 3
zeromaker Vandring i Österrike Trekking 1
Ulrica Turtips i Österrike? Trekking 2
joham Vandra i Österrike Trekking 2
mippe Vandra i Österrike..?? Trekking 1
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
joakimkarlsson1022 Tågluff med alpvandring i maj? Trekking 1
LUKA Korsika i Maj (V.20)!... Trekking 0
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
Christian1 Vandringssällskap i Maj/Juni? Trekking 2
Karpaterna.se Vandra i Spanien april/maj Trekking 16
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
hoxel Vandringstips Chamonix i maj Trekking 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...