Warm Sak (Pot Cozy) Grytmysare

Sitter och letar info om material till en grytmysare och vart man kan få tag på det utan att betala en hel förmögenhet. Nu har jag spanat på Thermoreflekt. Verkar som man måste köpa en stor rulle för bra många hundralappar. Kanske går att maila och flörta lite eller åka runt bland bygghandlarna och fråga lite snällt så man får lite spill eller liknande.

Dock ramlade jag över denna sak: https://www.gossamergear.com/products/warm-sak-pot-cozy

En liten packpåse men också med funktionen som grytmysare. Jag har då varken sett eller läst om någon skrivit om det. Har ni sett det och vad tror ni om den? 17 dollar är väl inte så mycket, men tull tillkommer väl antar jag. Dock är det mycket billigare om man får tag på lite spill av Thermoreflekt eller liknande grejer och sätter ihop det själv.

Tyckte det såg lite spännande ut i alla fall.
 
Du känner nog redan till den lösningen men ifall du inte gör det:
En enkel billig och lätt lösning är att köpa ett urbilligt liggunderlag på jysk, biltema eller liknande. sedan klipper du till ett som passar din gryta/kopp/frystorkatpåse och sätter ihop den med silvertejp.
 
Jag har använt Thermoreflekt, just för att jag haft lätt att komma över spillbitar genom mitt jobb, och för att jag ville bygga något som gick att dubbelanvända som vindskydd. Det funkade bra, men jag har faktiskt återgått till separat alufolie-vindskydd + grytmysare av uttjänt/billigt ligg/sittunderlag. Skumplast är betydligt mer stryktåligt i längden, och energivinsten p g a utebliven reflektorfunktion verkar försumbar.
Och så så slipper jag fippla med att ta av vindskyddet när det var dags för grytmysare :)
 
Egentligen har jag inte bestämt vilket material jag tänkte använda, men verkar vara populärt av det jag läst att använda Thermoreflekt i alla fall. Ska prova maila Wiedland och se vad dem säger. Friluftsmeny.se verkar ha tomt i lagret tyvärr.

Egentligen hade jag inte tänkt köpa påsen/grytmysaren, men tyckte det var en rätt fiffig lösning. Ingen som har sett det förut? Kollade vad det skulle kosta att skicka till Sverige och då skulle slutsumman landa på ca 40 dollar. Det kan man göra många mysare av här hemma.
 
Såg ett praktiskt försök med foliebelagd skumplast och icke. Tidsskillnaderna var oväsentliga. Min grytmysare är bara tejpat tunt liggunderlag.


go tur
 
Spalt

Såg ett praktiskt försök med foliebelagd skumplast och icke. Tidsskillnaderna var oväsentliga. Min grytmysare är bara tejpat tunt liggunderlag.

Ja en reflektor får inte vara i direktkontakt med värmekällan (det som skall hållas varmt). Då är den närmast en nackdel. Reflektorn kräver en luftspalt eller vakuumspalt för att komma till sin rätt.

/John
 
Ja en reflektor får inte vara i direktkontakt med värmekällan (det som skall hållas varmt). Då är den närmast en nackdel. Reflektorn kräver en luftspalt eller vakuumspalt för att komma till sin rätt. /John
Bra att du förtydligar, jag avsåg såklart reflektion vid dubbelanvändning som vindskydd, men tråden handlar ju primärt om grytmysare. Separerar man funktionerna är det ingen vinst med reflekterande yta på grytmysaren (däremot klart märkbar vinst på vindskyddet).
 
Nu har jag i alla fall köpt ett billigt underlag (8mm) och silvertejp på Biltema. Får se hur det går att få ihop det då, men ska väl inte vara allt för svårt även fast man har tummen mitt i handen. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...