Abonnemang Spot SPT?

Jag har tillgång till en SPOT Satallite Personal Tracker och undrar lite över abonnemangen.

Har varit inne på findmespot.eu och tittat men tycker infon är lite knapphändig. Kan man eller kan man inte aktivera den månadsvis? Det känns sådär att ta ett årsabonnemang för typ 2000 för att man ska vara ute i nån vecka.

De skriver att att det finns en månadskostnad men att "12 month term applies".

Nån som använder SPOT som kan reda ut för mig hur det fungerar.

Tack på förhand.
 
Jeg har SPOT GEN3 med Basic abonnement. Jeg bruker denne på turer hele året og betaler ca. NOK 2000,- pr år.
Har ikke sett noe sted at jeg kan velge månedsabonnement på GEN3.
Men den nye SPOT X ( med 2-veis kommunikasjon) som snart lanseres tilbys med månedsleie som et alternativ.
Raymond
 
Ok, tack så mycket. Det känns ju lite surt om man bara ska ut nån kortare sväng på semestern. I de flesta fall har jag ingen direkt nytta av den heller då jag har mobiltäckning för det mesta.
 
Hoppas du är införstådd med att Spot inte kommer att ge dig full täckning i norra Skandinavien, speciellt inte i kuperad terräng, då systemet använder geostationära satelliter som står lågt över södra horisonten på nordliga breddgrader.?
 
Senast ändrad:
Hoppas du är införstådd med att Spot inte kommer att ge dig full täckning i norra Skandinavien, speciellt inte i kuperad terräng, då systemet använder geostationära satelliter som står lågt över södra horisonten på nordliga breddgrader.?

Exakt ,man skall ha Irdiumbaserat högt upp mot polerna.
 
Med risk för att bli beskylld för trådkapning frågar jag om någon har koll på täckningen för Spot i Mellansverige, närmare bestämt Värmland.
 
Det handlar om att du bör ha fri sikt mot ekvatorn , deras satt ligger runt ekvatorn på 360 mils höjd stilla och glor ned.

Så större berg mot ekvatorn sabbar line of sight t.ex om du är nere i en dalgång även i södra Sverige.

Du kan i praktiken resonera som folk som kör sattelittv.

Samma geostationära bana , du måste ha frisikt mot syd annars
får du montera upp parabolen på berget eller titta på myrornas krig

Irdium har massa satteliter som kretsar på låg höjd pol till pol
som ett garnnystan - till slut är det nån som passerar rakt ovan för dig
fast du sitter i en ravin i södra apolarujaure och hinner plocka din signal
fast du har 1 graders vinkel rakt upp.

Telefonsamtal kan bli värre med i samma läge med en nödsignal/sms
hinner tas emot
 

avslutad210712

Gäst
Jag har aldrig haft problem med att folk hemma har kunnat följa mina "spottar" i fjällen. Då är jag extremt noga med att spotten ligger högst upp på ryggsäcken.

Hemma har jag testat att gå hemifrån till campingen och inte en enda spot på vägen dit (på webben alltså) men hem var femte minut utan problem (då är spotten riktad söderut) men på baksidan av ryggan. Lite svårt på en liten rygga att få den att ligga ovanpå.

Hemma i skogen är det ärligt talat svårt att få en enda spot på webben och troligen lika svårt att skicka en nödsignal men det vet jag inte eftersom jag aldrig behövt det.
 

avslutad210712

Gäst
Undrar om min arbetsgivare vet det när de utrustat all personal som har någon form av fältarbete och ensamarbete i sin tjänst med Spot...

Om jag har förstått det rätt ska den lilla grejen på ryggan skicka en signal för hur ska den annars kunna följas. Och svaga signaler och skog är nog ingen bra ide.....

Men på fjället uppe i norra delen av Norrbotten fungerar den riktigt bra. Vad jag vet. De kan åtminstone följa oss hemmavid men en SOS har jag ingen aning om och det är väl därför man har med sig en såm grunka

Men yrkesmässigt.... I skogen hemma.... Nja
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...