Komplett löshälskit

Crispi Jökulen - Min hustru använder dessa till skidåkning sedan ett par år tillbaka och numer även till skridskoåkning. Hon är helnöjd. Mina egna Stetind känns lite trånga framtill när jag just fått dom på mig men det brukar kännas lite bättre efter en stunds användning. När du får dina Jökulen så passa på att känna efter om det verkligen är någon skillnad mellen Stetind och Jökulen och berätta gärna om det i detta forum.
Torbjörn

Japp, ska ge en rapport!

Vad är din uppfattning ang. skillnad i egenskaper Stetind/Jökulen m.a.p. modellegenskaper typ styvhet osv? Ska testa själv såklart, men är lite nyfiken :)
 
Svårt att tycka något om stabiliteten bara genom att bara klämma på dem. Hustruns kängor är ett par nummer för små för mig. Ett rel. högt skaft och remmen upptill ger ett stabilt intryck. Nå´t får man säkert för 400 pix extra. Om du tar dig ut till Solna (Huvudstagatan 14) så finns bägge kängorna hos K-G Jonsson; då du kan jämföra direkt. Jökulen kostar 2.850 kr om jag inte minns fel.
torbjörn
 
Tack för att du skrev det. Tror att jag kör på blåa istället då. Inte kul när det hugger, och speciellt inte med löshäl antar jag.

Skyllermarks blå görs i 46, 51 och 53 cm. Konstiga längder! 46, 49 & 53 hade väl känts naturligare? Bör jag gå på 51:eek:rna, eller räcker 46? 51 kanske är säkrast? Kommer köra med 41:eek:r i skor, och min vikt är som sagt 75 kg...

Min uppfattning är tvärtom att med löshäl gör det mindre med tvär uppslipning fram. Tvärtom har man nytta av kort förskepp för att få en mera racig åkposition där man hemtar hem skäret i luften i en halvcirkel utåt bakåt framåt.

De blå skridskornas uppslipning är så lång att åkytan blir kort välj därför 53 cm längden som motsvarar åkytelängden på röda skridskons korta längd.

Thure
 
Min uppfattning är tvärtom att med löshäl gör det mindre med tvär uppslipning fram. Tvärtom har man nytta av kort förskepp för att få en mera racig åkposition där man hemtar hem skäret i luften i en halvcirkel utåt bakåt framåt.
Thure

Absolut, de röda gör det som sagt mycket lättare i översteg och fartstil. Benrörelsen kan hållas tajtare utan att man riskerar att slå i med skridskospetsen.

Däremot förstår jag inte hur tvär uppslipning inte skulle fastna lättare i porös is. Kanter och bulor brukar inte vara något problem, men just i snöfras/ marängis / knäckebrödis tycker jag att det går tyngre och hackigare än förr. Det skär ned i isen och kör fast istället för att rida upp över. Det kan förstås beror på en tunnare skena eller att jag är lite tyngre. Utveckla gärna, jag uppskattar alltid dina kloka synpunkter.
 
Tack för kommentarer!

Jag hade faktiskt beställt blå 46cm, men byter till Skyllermarks RÖD om ni tror att den är för kort. Det får bli lite hugg om så skulle vara fallet, för jag vill testa känslan i lite kortare skridskor.

Fick förresten svar från skyllermarks ang längderna. Jag frågade varför de hade längderna 46, 51 & 53 för blå. Svaret var att 46 & 51 var de 'normala' längderna. 53 var mest en specialvariant för folk med stora fötter.
 
Däremot förstår jag inte hur tvär uppslipning inte skulle fastna lättare i porös is. Kanter och bulor brukar inte vara något problem, men just i snöfras/ marängis / knäckebrödis tycker jag att det går tyngre och hackigare än förr. Det skär ned i isen och kör fast istället för att rida upp över. Det kan förstås beror på en tunnare skena eller att jag är lite tyngre. Utveckla gärna, jag uppskattar alltid dina kloka synpunkter.

Tack för den passningen.

Mitt intryck är att snarare större längd på åkytan och att man inte står för långt fram på åkytan bidrar till att man klarar lite mjukare iskvalitéer. Men när skridskon börjar gräva ned sig i isen kan det vara rätt kört, då isen ofta mjuknar ytterligare om temperaturen stiger.

Formen på uppslipningen kan ha betydelse jag tror att det skall vara en slags parabel dvs mycket liten krökningsökning jämfört åkytan ett par cm innan det blir tvärare. Typ kanot/kajakför.

Thure
 
Uppföljning

Vill börja med att tacka för all hjälp jag fått. Jättevärdefullt!

Här kommer en liten utvärdering efter några timmars åkande på skrinnarbanan Rudalen i Göteborg, men först lite svar på gamla frågor.

Jag jämförde båda idag, och jag tycker att Stetind verkar vara bredare. Jag provade just den, och den satt riktigt bra. Dock ska Crispi ha en ännu bredare pjäxa enl. säljaren. Antar att det är denna: http://www.crispi.no/pc-67-44-BC-JØKULEN.aspx. Eftersom jag aldrig kan få tillräckligt breda pjäxor tar Naturkompaniet hem ett par såna 41:eek:r. Det var dryga centimetern kvar mellan tå och skoframdel i Stetind 41:eek:rna som jag provade, och då började det trycka en hel del på fotsidorna.

Jag förstod säljaren fel på denna punkten. Det var inte en alpinvariant av Stetind utan det var modell BC1600 av märket Alpina. Ingen skada skedd dock, för den pjäxan satt som en smäck. Den satt t.o.m. så bra så att jag i hastigheten glömde jämföra med Stetinden, men Alpinan känns bredare. Igår åkte jag till Rudalen i den pjäxan med två ullstrumpor (en normaltunn, och en vandringsstrumpa), och fötterna mådde bra. VÄLDIGT ovanligt med mina breda fötter eftersom det är en 41:a, och att den är precis lagom i längd.

När du får dina Jökulen så passa på att känna efter om det verkligen är någon skillnad mellen Stetind och Jökulen och berätta gärna om det i detta forum.
Torbjörn

Ja, det där missade jag ju då :)

Jag köpte som sagt Alpina BC1600 skor, och Skyllermarks Röd 47 cm skridskor, och jag är jättenöjd!

Första varvet var lite instabilt pga att jag var lite osäker på löshäl, men efter det gick det hur bra som helst. Mina förra skridskor var lite instabila i bakbindningen, vilket ledde till att hälen gled lite i sidled. Det gjorde att jag hade svårt att åka på ytterskär. Nu gick det hur bra som helst. Jag tog ett enormt teknikkliv redan på första timmarna. Fantastiskt roligt!

Både skridskor och skor känns välgjorda. Jag är inte helt vän med den nedre delen av snörningen på pjäxorna eftersom snöret glider dåligt i metallhålen, men det är ju ett hanterbart problem, och det ser hållbart och fint ut.

Nu ska det bli åka av till helgen!
 
När jag köpte mina Skyllermarks röd så satt bindningen ett steg bak. Men jag har efter tips precis flyttat fram bindningen på mina röda Skyllermarks så att de kom så långt fram som möjligt. Har bara åkt några mil men det känns som ett klart ett lyft. Står bättre på skridskon och får längre skär.

-Palle
 
När jag köpte mina Skyllermarks röd så satt bindningen ett steg bak. Men jag har efter tips precis flyttat fram bindningen på mina röda Skyllermarks så att de kom så långt fram som möjligt. Har bara åkt några mil men det känns som ett klart ett lyft. Står bättre på skridskon och får längre skär.

Ok, tack! Jag ska åka lite med standard setup först så att jag kan märka nån skillnad när jag byter. Jag är ju helt ny på löshäl, så jag ändrar ju min åkstil timme för timme. Måste ha en grund att stå på först för att märka skillnad.

Ska testa om ett tag!
 
Ok, tack! Jag ska åka lite med standard setup först så att jag kan märka nån skillnad när jag byter. Jag är ju helt ny på löshäl, så jag ändrar ju min åkstil timme för timme. Måste ha en grund att stå på först för att märka skillnad.

Ska testa om ett tag!

Foten i mitten av den effektiva delen.
 
Framflyttning av bindning

Tittade lite på skridskon efter Palles & Pekkas kommentarer. Bindningen ska nog flyttas fram, ja...

Jag höll dessutom skridskon mot en rak kant, och då verkade det som att skenans radie är större mitt på skridskon än den är fram och bak (om man undantar uppsvängningen längst fram på skenan). Det verkar alltså som att det är nån typ av elliptisk form på skenan när man ser den från sidan. Stämmer det?

Om det är så så ska alltså den minst svängda delen av ellipsen vara mitt under foten?

Har f.ö. haft en fin dag på Sälö fjord idag!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.